Del II. Socialtjänstens högsta chefer startade brutal motoffensiv för att tysta alla kritiker – och förhindra all förändring
Här följer det andra inlägget
om de brister som framkommit inom
socialtjänstens högsta ledning i Umeå – på
både politisk och på chefsnivå
___________________
Ingress
Kritik mot socialtjänsten. En arbetsmiljökartläggning som Umeå kommun beställt 2020 visade bland annat på följande: ett auktoritärt ledarskap, repressalier och tystnadskultur inom socialtjänsten. Dessa problem har senare bekräftats både av granskningar från lokala media och i skrivelser från tidigare anställda. Ett exempel: Inom ”Barn och unga” valde 27 socialsekreterare att inte arbeta med myndighetsutövning under 2021. De slutade, tog ledigt, o s v.
Situationen drabbade både familjer och individer i behov av stöd – samt alla kunniga och erfarna inom socialtjänsten i Umeå – socialsekreterare och andra anställda.
Del ett
Problemen inom socialtjänsten har även speglats i enskilda fall. Under våren 2021 riktade den statliga myndigheten Ivo (Inspektionen för vård och omsorg) skarp kritik mot politikerna i Individ- och familjenämnden i Umeå som har ansvaret för socialtjänsten. Ordföranden för nämnden är Andreas Lundgren (S). Kritiken från Ivo handlade bland annat om att en tonårsflicka, som befann sig i en mycket utsatt situation, inte hade fått tillräckligt med stöd från socialtjänsten. Detta ärendet kom att uppmärksammas i lokala media – främst genom en rad artiklar publicerade i Västerbottens-Kuriren.
Del två
När det gällde flickan byttes handläggare. Detta var en utmärkt åtgärd. Utvecklingen såg, i detta skede, ut att gå i rätt riktning. De nya socialsekreterarna var både kunniga och erfarna. De kom fram till att att flickans ärende hade skötts illa tidigare. De ansåg, bland annat, att allvarliga oegentligheter hade förekommit i handläggningen. Exempel: Chefer hade undanhållit uppgifter till de politiker som skulle fatta beslut om stödet till flickan, lagstiftning hade frångåtts och en förälder hade utsatts för negativ särbehandling. De nya socialsekreterarna var även mycket oroade för flickan. Denna oro delades av såväl skolan som Bup på den ort där flickan då bodde.
Jag upprepar: Utvecklingen såg, i detta skede, ut att gå i rätt riktning.
Del tre
Detta borde ha lett till förändringar inom socialtjänsten i Umeå – på mer än ett sätt. Beslut borde ha fattats om att flickan skulle ha fått ett mer kraftfullt stöd. Socialtjänstens chefer borde, dessutom, ha inlett en självkritisk granskning utifrån vad de nya – erfarna, kunniga och modiga – socialsekreterarna hade kommit fram till. Det kan ju nämligen begås misstag i vissa fall – även om socialtjänstens arbete i övrigt sköts bra.
Avrundning
Men istället hände något chockartat. Detta bekräftade, och stärkte, vad som Umeå kommuns egen arbetsmiljökartläggning från 2020 hade kommit fram till. Låt mig repetera vad som (bland annat) framkommit: Förekomsten av ett auktoritärt ledarskap, repressalier och en tystnadskultur inom socialtjänsten i kommunen.
De allra högsta cheferna inom socialtjänsten startade en, brutal, motoffensiv. Syftet var att tysta alla kritiker – och slå vakt om status quo (det rådande läget) och förhindra nödvändiga förändringar.
Detta var det andra blogginlägget
om socialtjänsten i Umeå.
Fortsättning följer.