Del II. Socialtjänstens högsta chefer startade brutal motoffensiv för att tysta alla kritiker – och förhindra all förändring

Här följer det andra inlägget
om de brister som framkommit inom
socialtjänstens högsta ledning i Umeå – på
både
politisk och på chefsnivå
___________________

 

Ingress
Kritik mot socialtjänsten.
En arbetsmiljökartläggning som Umeå kommun beställt 2020 visade bland annat på följande: ett auktoritärt ledarskap, repressalier och tystnadskultur inom socialtjänsten. Dessa problem har senare bekräftats både av granskningar från lokala media och i skrivelser från tidigare anställda. Ett exempel: Inom ”Barn och unga” valde 27 socialsekreterare att inte arbeta med myndighetsutövning under 2021. De slutade, tog ledigt, o s v.

Situationen drabbade både familjer och individer i behov av stöd – samt alla kunniga och erfarna inom socialtjänsten i Umeå – socialsekreterare och andra anställda.

 

Del ett
Problemen inom socialtjänsten har även speglats i enskilda fall. Under våren 2021 riktade den statliga myndigheten Ivo (Inspektionen för vård och omsorg) skarp kritik mot politikerna i Individ- och familjenämnden i Umeå som har ansvaret för socialtjänsten. Ordföranden för nämnden är Andreas Lundgren (S). Kritiken från Ivo handlade bland annat om att en tonårsflicka, som befann sig i en mycket utsatt situation, inte hade fått tillräckligt med stöd från socialtjänsten. Detta ärendet kom att uppmärksammas i lokala media – främst genom en rad artiklar publicerade i Västerbottens-Kuriren.

 

Del två
När det gällde flickan byttes handläggare. Detta var en utmärkt åtgärd. Utvecklingen såg, i detta skede, ut att gå i rätt riktning. De nya socialsekreterarna var både kunniga och erfarna. De kom fram till att att flickans ärende hade skötts illa tidigare. De ansåg, bland annat, att allvarliga oegentligheter hade förekommit i handläggningen. Exempel: Chefer hade undanhållit uppgifter till de politiker som skulle fatta beslut om stödet till flickan, lagstiftning hade frångåtts och en förälder hade utsatts för negativ särbehandling. De nya socialsekreterarna var även mycket oroade för flickan. Denna oro delades av såväl skolan som Bup på den ort där flickan då bodde.

Jag upprepar: Utvecklingen såg, i detta skede, ut att gå i rätt riktning.

 

Del tre
Detta borde ha lett till förändringar inom socialtjänsten i Umeå – på mer än ett sätt. Beslut borde ha fattats om att flickan skulle ha fått ett mer kraftfullt stöd. Socialtjänstens chefer borde, dessutom, ha inlett en självkritisk granskning utifrån vad de nya – erfarna, kunniga och modiga – socialsekreterarna hade kommit fram till. Det kan ju nämligen begås misstag i vissa fall – även om socialtjänstens arbete i övrigt sköts bra.

 

Avrundning
Men istället hände något chockartat. Detta bekräftade, och stärkte, vad som Umeå kommuns egen arbetsmiljökartläggning från 2020 hade kommit fram till. Låt mig repetera vad som (bland annat) framkommit: Förekomsten av ett auktoritärt ledarskap, repressalier och en tystnadskultur inom socialtjänsten i kommunen.

De allra högsta cheferna inom socialtjänsten startade en, brutal, motoffensiv. Syftet var att tysta alla kritiker – och slå vakt om status quo (det rådande läget) och förhindra nödvändiga förändringar.

 

Detta var det andra blogginlägget
om socialtjänsten i Umeå.

Fortsättning följer.

18 kommentarer

  1. Tomas

    Nu måste alla kort, givetvis med undantag för de som har med sekretess med hänsyn till brukarna att göra, upp på bordet. Ju mer de stretar emot då det gäller en oberoende extern granskning desto sämre dager framstår de som bär ansvaret i. Det är uppenbart att de inte har medborgarnas och personalens bästa för ögonen.

    Korten på bordet! Steg ett på vägen mot en socialtjänst som har medborgarnas och personalens förtroende.

    • Jan Hägglund (inläggsförfattare)

      Svar på Jonssons kommentar 12/8-22
      Jag TROR inte det. JAG har aldrig hört att någon skulle ha vänt sig till länsstyrelsen. Däremot VET jag att vissa som är missnöjda vänder sig till den statliga myndigheten Ivo (Inspektionen för vård och omsorg). När det gäller politikerna i Individ- och familjenämnden (IFN) – som har ansvaret för socialtjänsten i Umeå – VET jag att dessa (politikerna) kan anmälas till JO.

  2. Bamsepojken

    Jan du är en pärla som redovisar SANNINGEN på enastående sätt och klockrena argument mot dom inkompetenta individer som har makten idag och har ingen aning om vad BBIC står för och betyder i livet! Hör gärna av dig för VI behöver förstärkning innan valet! min röst är DIN!!

    • Jan Hägglund (inläggsförfattare)

      Svar på Bamsepojkens kommentar 12/8-22
      Tack. Ju fler röster Arbetarpartiet får desto större nytta kan vi göra – i denna fråga och i andra frågor.

    • Jan Sjöström

      Hej Bamsepojken!

      Nej, dom är varken inkompetenta eller innehar begränsad vetskap
      i b l a regelverk ur BBIC. Dom har en personlig agenda, en egen
      nytta / övertygelse sprungen ur särintresset. I det perspektivet ser
      vi nu alla de motiv som genererar situation.

      Att synliggöra demokratins förutsättningar, att granska, att påtala
      fel och brister är allas vår skyldighet (Om vi nu gillar demokrati)!

  3. Jan Sjöström

    Hej!

    Nej, Länsstyrelse har ej längre ansvar i tillsyn. Det är riktigt att J O har
    möjlighet till visst utredande i sakfråga av betydelse. I V O ansvarar i
    dag för betydelselös tillrättaläggande kritik i sakfrågor.

    Gemensamt för all samhällsfunktion är att mottagaren ser skäl till accept
    i laglig mening. Regelverk skall ”ovillkorligen tillses”. Det existerar dock
    inte negativ konsekvens varken för politiker eller operativt ansvarig, s k
    tjänstepersonal. I de fall regel obstrueras och egen agenda drivs spelar
    ingen som helst roll. Anarkin blir fullständig och ”folket” passagerare.

    I o m detta faktum ses numera I V O kritik – i bästa fall som en tandlös
    åsikt. Lag och regel utan negativ konsekvens kan knappast generera ett
    annat utfall. Vilket naturligtvis var meningen med borttagandet av det
    tidigare väl fungerande ämbetsmannaansvaret.

    Att utge immunitet för fel i tjänst ger således partiet (S) möjligheter till ett
    större röstunderlag. Att ett tjänstepersonsvälde tillåts reducera ”folkets
    vilja” är / blir av strategisk nytta för partiet.

    I de fall vi folket ser nytta i dysfunktion och bristande demokratiska
    incitament – skall vi även fortsatt ge vår röst till det parti som är ursprung
    till dagens situation. Vi som gilla demokrati, vi ser tillfälle i bortröstandet
    av enpartistatens strukturer. D vs röstar på återinsättandet av ansvar..

    • Jan Hägglund (inläggsförfattare)

      Svar på Jan Sjöströms kommentar 13/8-22
      Du börjar bra, enligt min mening, men du går sedan alldeles FEL. Detta också enligt min mening. Sverige har inte ”strukturerna” av socialdemokratisk enpartistat. Ifall någon vill hävda att strukturerna av en enpartistat existerar i Sverige måste personen i fråga, i så fall, räkna upp en rad andra partier (bland annat M+C+L+KD) som delansvariga för detta. Dessa partier har haft både regeringsmakt och egen majoritet i riksdagen sedan ämbetsmannaansvaret avskaffades 1 januari 1976, och hade kunnat återinföra detta ansvar.
      När det gäller en socialdemokratisk enpartistats strukturer måste även den s.k. tredje statsmakten – tidningarna, radio och teve – tas upp. Och media är huvudsakligen borgerlig – partipolitiskt sett. Slutligen har socialdemokraterna, sedan 2014 och framåt, varit beredda att kompromissa bort regerings-MAKTEN, och regera med andra partiers politik, för att få behålla regerings-POSITIONERNA. Det jag säger är såväl uppenbart som självklart.
      Jag är, som framgår av bland annat denna blogg, kritisk mot hur (S) styr. Men dina påståenden om ”strukturerna” till en socialdemokratisk enpartistat håller inte. (S) kan röstas bort om exakt fyra veckor. Idag. Det sätt du argumenterar på försvårar en hård, men seriös, granskning av makten. Det är olikt dig.

  4. Kenth

    Kommunen lägger pengar på saker som varken gör till eller från
    och låter de grupper som verkligen behöver stöd vara utan eller
    få en minimal tilldelning som är att likna med en fotspark i ansiktet.

      • Arne

        Fattar inte att du lägger ned tid och kraft att kritisera ett genomruttet samhällssystem som formats av flera generationers politiska misskötsel av folkets naiva förtroende.
        Samtliga riksdagspartier idag, kräver ett statligt partistöd för att existera och skiter fullkomligt i sitt väljarstöd förutom på valdagen för att fördela mandaten i en ev. regeringsbildning.
        De underordnade ämbetsmännen skiter fullkomligt i sitt ansvar inför folket, genom det politiska beslutet som fattades 1976 om borttagandet av tjänstemannaansvaret.
        Media idag är helt beroende av det statliga presstödet och skiter fullständigt i folkets åsikter, som ev kritiserar den förda politiken, med risk för uteblivet ekonomiskt stöd.
        Jan, du slåss mot väderkvarnarna, vilket enbart kommer att skada dig själv.

        • Jan Hägglund (inläggsförfattare)

          Svar på Arnes kommentar 14/8-22
          Det beror på att jag tror på de demokratiska fri- och rättigheterna. Jag vill inte lägga mig ned och dö (på grund av vanmakt) eller lämna äöver till en auktoritär regim som exempelvis en nazistisk sådan.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.