Umeå är enda kommunen i hela Sverige som inte kan hantera utsläppen av avgaser i centrum. Värst nivåer av kvävedioxid – två år i rad!

Ska du bidra till
en djupare förändring måste du
även engagera dig under de 1460 dagarna
mellan valen.

__     __     __

 

Ingress
Utsläppen av koldioxid bidrar till klimatuppvärmningen. Dessa utsläpp drabbar hela världen. Utsläppen av kvävedioxid är skadliga för människors hälsa. De drabbar bland annat umeborna. För höga halter av kvävedioxid i luften ökar risken för:
* lungcancer,
* hjärt- och kärlsjukdomar,
* astma och allergier,
* demenssjukdomar som Alzheimers!

 

Del ett
Tittar vi bakåt i tiden till åren 2018 och 2019 var det fem respektive sju kommuner i landet som släppte ut för mycket kvävedioxid. Sedan skedde en förbättring. Åren 2020 och 2021 var det bara en kommun i Sverige som överskred miljökvalitetsnormen när det gäller utsläppen av kvävedioxid.  Det var Umeå. Låt mig förtydliga: Umeå var den enda kommunen i hela Sverige som inte klarade miljökvalitetsnormen när det gäller koncentrationen av kvävedioxid.

Umeå. Mer utsläpp…

 

Del två
Det kan vara lätt att tro att ”industriella” verksamheter som exempelvis asfaltverket på Västerslätt skapar problemen. Men problemen i Umeå skapas av trafiken. Under många årtionden har situationen varit värst längs Västra Esplanaden. Miljökvalitetsnormen mäts på års-, dygns- och timbasis. Det är tillåtet att överskrida miljökvalitetsnormen vid sju (7) tillfällen på dygnsbasis under ett år. Inte mer. Umeå kommun har aldrig klarat miljökvalitetsnormen för kvävedioxid på dygnsbasis sedan mätningarna inleddes 2003 (se tabell). Och det var inte bättre innan mätningarna inleddes.

 

Del tre
Men koncentrationen av kvävedioxid är inte bara ett problem längs V:a Esplanaden. Koncentrationen är farligt hög inom hela centrumfyrkanten. Speciellt hög och farlig blir koncentrationen av kvävedioxid under kalla vinterdagar. Problemen med utsläpp från trafiken har varit kända av Umeå kommuns politiker och tjänstemän ända sedan slutet av 1960-talet! Tyvärr har viljan att göra något åt problemen varit provocerande liten.

Provocerande liten.

 

Del fyra
Sedan tanken på samordnad varudistribution först togs upp 2007 har en majoritet i kommunfullmäktige motsatt sig förslaget. Samordnad varudistribution innebär att antalet lastbilar som cirkulerar runt och lossar varor i kommunens centrala delar minskar – och därmed minskar även utsläppen av både kvävedioxid och koldioxid.

I Linköping innebar den samordnade varudistributionen att utsläppen från tung trafik minskade med ca 50 procent! Under senare år har en rad kommuner, bland annat åtta kommuner bara i Stockholmsområdet, infört samordnad varudistribution – i den egna verksamheten. Detta skulle även Umeå kommun kunna göra. Med kort varsel.

 

Avslutning
Stadsplaneringen måste ges en ny och mycket mer aktiv roll i Umeå kommuns utveckling. Stadsplaneringen måste ha det uttalade syftet att minska utsläppen av växthusgaser. Det går inte att fortsätta att placera trafikalstrande verksamheter som exempelvis badhuset Navet i centrala Umeå. Arbetarpartiets förslag, då det begav sig, var att badhuset Navet skulle läggas utanför centrum.

Det måste också höra till stadsplaneringens uppgifter att bevara särskilt viktiga grönområden. Till dessa särskilt viktiga grönområden hör bland annat Hamrinsberget, området vid älven nedströms Backens kyrka, Nydalasjön samt Stöcksjön.

 

4 kommentarer

  1. Jonsson

    Det krävs kanhända extraordinära åtgärder på våra breddgrader. Kan man verkligen jämföra med Linköping och Stockholm?
    Jo, Navet är satt på fel plats.
    Västra Esplanaden är huvudleden ditåt alla dras. Jag uppfattar den mer som en genomfartsled, än för varutransport till city. Ofta stillastående.
    Kyrkbron hjälper inte, det är inte så mycket trafik efter ÖK numera (cyklar ofta över vid Navet, ibland även över Kyrkbron). Smala Tegsbron är hårt trafikerad av tung trafik, så den undviker jag på 2 hjul.
    Storgatan från öst till väst, är ett annat sorgebarn med tät personbilstrafik i rusningstid.
    Låt oss få behålla Hamrinsberget intakt. Baltic kan fortsätta exploatera sin stadskärna.

    Tveksamt om Alzheimer beror på kväveföroreningar i luften.

  2. Bergis

    Håller med! Badhuset placering i centrala Umeå är ett vansinne. Marken där badhuset ligger hade behövts till bussarna istället.

  3. Basic Rules

    Umeå kommun tror sig kunna ändra klimatet, oklart vilket Klima som är bäst, så vi ska satsa på det vi Kan påverka nämligen Miljön, woke ideas hurts !

  4. Björn

    Det är inte så jämrans komplicerat varför. Vi har en påbörjad ringled för att leda trafiken runt stadskärnan, men den ringleden har fler avbrott än centrum där man bara behöver stanna en gång så många väljer den helt enkelt för att den är snabbare och inte har tio rondeller som man ska igenom med stopp och start.

    Ett par saker som planerarna inte verkar ha förstått med fordon är bränsleåtgången vid stopp/start. Den andra saken är att de vill försvåra användandet av bil istället för att underlätta användandet av buss.

    En bra bil som bara rullar i konstant hastighet använder ungefär 4 l/100 km. Samma bil som startar och ska komma upp i 50 km/h använder 25 l/100 km för att komma igång igen. Dessutom förbränns inte bränslet lika bra vid tomgång så släpper ut mer när man står stilla och väntar bakom en buss.

    Så varje rondell orsakar ännu mer utsläpp, varje busshållplats som placerats på en genomfartsled orsakar större utsläpp. Varje trafikljus som stoppar trafik orsakar mer utsläpp. Men centrum har bara en punkt som man måste stoppa vid eftersom resten av trafkljusen använder gröna vågen principen. Så egentligen är det oftast billigare och miljövänligare att köra genom centrum ändå. Speciellt om man har en av de nyare bilarna som automatiskt stoppar motorn när man stannar vid första trafikljuset.

    Sedan hjälper det inte att det är billigare att köra bil ned på stan än att ta bussen om man är en familj på fyra personer. Faktum är att det redan vid två personer i bilen är billigare att ta bilen än bussen. Även efter ökningen av bränslepriserna.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.