Taxichaufförernas strejk är riktad mot Cabonline Group. De strejkandes krav kommer att presenteras och händelserna följas på denna blogg

Hör av dig – hjälp till
Vi kämpar för ett krisprogram
Arbete åt alla – hejda höjda matpriser
Vi behöver Dig i arbetet för detta krisprogram

_______________________________

Ingress
Taxichaufförerna strejkar – och deras motpart är Cabonline Group.

Del ett
Vissa av de strejkande äger egna bilar. Dessa är taxi-åkare och de kan äga en, eller några, bilar – och de kör nästa alltid själva en av bilarna. Andra som strejkar äger inte någon bil utan de är taxichaufförer. Men oavsett om taxiförarna äger sin bil/bilar eller inte så har de Cabonline Group som motpart.

Del två
Vilka är Cabonline? Det kommer att visa sig i samband med denna konflikt. Det jag ska börja med är att berätta lite om detta företags för-historia.

Företaget hette tidigare Fågelviksgruppen. Ägaren var den s.k. taxikungen Rolf Karlsson. Bolaget Fågelviksgruppen granskades 2015 i en P1 dokumentär som hetten ”Taxikungen”. Vid denna tid ägdes bolaget fortfarande av Rolf Karlsson. I dokumentären framkom bland annat att förarna kritiserat löner och övriga arbetsvillkor under många år. En organisation, Taxi för Bättre Villkor, ansåg att verksamheten präglades av skandalöst låga löner, ingen semesterersättning, ingen tjänstepension, ingen sjukersättning eller föräldraledighet.

Detta tillbakavisades av Svenska Taxiförbundet.

Del tre
Företaget såldes. Senare samma år som granskningen av ”Taxikungen” gjordes i radions dokumentär (2015) sålde Rolf Karlsson företaget till det amerikanska riskkapitalbolaget H.I.G. Capital. Året efter bytte företaget namn till dagens Cabonline Group.

Det är emot Cabonline Group som taxiförarna riktar sin strejk.

 

Del fyra
Denna blogg kommer att uppdateras i takt med händelseutvecklingen. Min sympati ligger hos förarna. Jag vistades mycket i Malmö-Lund under åren 2015-2016-2017. Då kom jag i kontakt med många förare på en taximarknad som var rena ”Vilda västern”. De förare som arbetade där kunde knappast ha en familj – detta på grund av de låga lönerna som innebar att de tvingades arbeta nästan jämt. Jag hoppas slippa se en liknande utveckling här i Umeå.

 

Avslutning
Det är min mening att Umeå kommun både har ett ansvar och en möjlighet att påverka utvecklingen när det gäller framtiden för taxiförarna. Detta i sin egenskap av storkund hos taxi-åkarna genom sina beställningar av färdtjänst och skolskjutsarna.

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.