Debattfråga till kommunalrådet Åke Nilsson ang. överförmyndarskapet.

Till kommunstyrelsens i Vilhelmina ordförande Åke Nilsson

 

 

Interpellation angående instiftande av överförmyndarnämnd

 

Bakgrund:

I varje svensk kommun ska det finnas en överförmyndare eller en överförmyndarnämnd med uppgift att utöva tillsyn över förmyndares, förvaltares och gode mäns förvaltning och efter ansökan eller anmälan utreda behovet av nämnda insatser. Detta för att inte rättsförluster skall uppstå för dem som av olika anledningar inte kan förvalta sin egendom, föra sin talan och tillvarata sina rättigheter.

Överförmyndaren utses av kommunfullmäktige och verksamheten styrs av föräldrabalken. Överförmyndarens verksamhet står i sin tur under tillsyn av Länsstyrelsen och besluten kan överklagas hos Tingsrätten. I större kommuner har överförmyndaren tillgång till ett kansli med handläggare. I mindre kommuner är det vanligt med samverkan med andra kommuner genom gemensam nämnd och förvaltning.

Verksamheten omfattar:

  • tillsyn av förmyndarskap/föräldraförvaltning, till exempel om motstridiga intressen finns mellan en förälder/förvaltare och en omyndig vid en bouppteckning
  • tillsyn av gode män för ensamkommande barn]
  • tillsyn av gode män för myndiga som på grund av till exempel sjukdom inte kan ta vara på sina tillgångar eller föra sin talan
  • och om detta ej är tillräckligt förvaltarskap där personen ifråga förlorar sin rättshandlingsförmåga.
  • utfärdande av förvaltarfrihetsbevis

I uppdraget ligger också att tillse att gode män och förvaltare garanteras kunskap och utbildning.

 

Saken:

I takt med att antalet ensamkommande flyktingbarn ökat närmast explosionsartat och det redan innan varit diskutabelt hur väl överförmyndaren, under en tid som sträcker sig över flera mandatperioder, klarat denna sin breda uppgift, något som även uppmärksammats av bl.a. revisionen och Lst.,börjar det kanske bli dags att vi tillsammans med grannkommunerna nu höjer statusen på detta viktiga uppdrag och instiftar en gemensam överförmyndarnämnd.

 

Godemannaskapet och förvaltarskapet
För ensamkommande flyktingbarn ska godemannen förutom rent kamerala uppgifter även omfatta administrativa göromål samt fungera som ställföreträdande förälder i kontakterna med samhällets olika institutioner. Kommunen annonserar att behovet av godemän är svårt att få tillgodosett. Jag föreslår därför att de rent administrativa uppgifterna lyfts från godemännen och underställs professionell hantering genom tjänstemannaskap.  Detta skulle även säkerställa en likvärdig service till alla brukare och avlasta godemannaskapet från ifyllande av ansökningar, blanketter, svara på myndigheternas krav på dokumentation osv. Kvar på godemännen skulle då ligga det ställföreträdande föräldaansvaret i de personliga kontakterna med skola och andra samhällsfunktioner, samt att övervaka brukarens ekonomiska förvaltning.

 

Min fråga till kommunstyrelsens ordförande Åke Nilsson är:

 

-Hur ser du på att vi borde intitiera en beredning med uppgift att undersöka förutsättningarna för gemensam överförmyndarnämnd samt gemensam tjänst för administration kring omyndigas förmyndarskap och frigöra godemännens och förvaltarnas uppdrag till att mer omfatta de mjuka frågorna enligt vad ovan beskrivits?

 

Göran Jonzon (KD)

9 kommentarer

  1. Tarja Eliasson

    Hej Göran!

    Din interpellation borde intressera oss socialdemokrater. När jag var Överförmyndare 2007-2010 ville
    sossarna efter ett medborgarförslag från Tony Hermansson införa en Överförmyndarnämnd i Vilhelmina. Det förslaget röstades ner av borgarna men överklagades till Länsrätten av fyra sossar med motivering att min make var jävig i beslutet i kommunfullmäktige och Länsstyrelsen dömde till sossarnas fördel. Folkpartisterna överklagade beslutet från Länsstyrelsen till Kammarrätten och fick rätt. Lars Eliasson var INTE jävig då det var en fråga om en organisationsförändring. Samtidigt var vice överförmyndarskapet kopplat till kommunfullmäktiges ordförande.

    I förtroendemannautredningen före valet 2010 bidrog jag till att man tog bort denna koppling vilket sedermera möjliggjorde kommunfullmäktiges ordförande att även inneha samtidigt posten som Överförmyndare vilket inte hade gått tidigare då denne skulle ha blivit vice överförmyndare istället.

    Ditt förslag eller interpellation rättare sagt är helt i enlighet med frågan som socialdemokraterna tidigare så kraftfullt drivit och försökt genomföra att, skapa en Överförmyndarnämnd. Jag har inte hört något att man skulle vara för eller emot en sådan sedan jag blev medlem i socialdemokraterna. Frågan var väldigt viktig för socialdemokraterna år 2008 och den kanske är lika aktuell så Åke Nilsson kanske rent av tycker ditt förslag är suveränt bra! För en gångs skull kanske ni är helt överens, om det inte har skett en radikal kovändning förstås…? Jag minns att det skrevs i sossarnas medlemsblad Opponenten 2008, att ”Överförmyndaren är en omyndig myndighet”. Hur är det idag? Som sosse vet jag faktiskt inte vad man anser om Överförmynderiet i nuläget. Har inte hört något alls. Däremot vet jag anledningen till personalomsättningen bland tjänstemännen på Överförmynderiet. Socialdemokraterna hade inte förtroende för mig som Överförmyndare men enligt bloggarna så hade de förtroende för tjänstemannen/-kvinnan. Det är jättebra att man värnar personalen på kommunen. Det ingår i arbetsgivaransvaret. Mycket ansvarsfullt.

    Ska bli spännande att få höra svaret/debatten på Din interpellation. Få se om frågan kommer upp före kommunfullmäktige i ett representantskap hos oss socialdemokrater.

    Ha en bra dag!

  2. Tarja Eliasson

    När det gäller Överförmyndare finns ett rättsfall att man är vald för fyra år och kan endast avsättas av
    Tingsrätten efter anmälan från Länsstyrelsen. Detta har hänt bara ett par gånger i Sverige och då har dessa Överförmyndare grovt misskött sitt uppdrag eller gjort något brottsligt. I vår grannkommun Dorotea blev Överförmyndaren dömd för ett brott i Tingsrätten. Han fick inte behålla sitt uppdrag som Överförmyndare. Kommer inte ihåg om han gick självmant eller blev entledigad av Tingsrätten.

    Det går inte att avsätta en Överförmyndare ens genom att förändra organisationen till en Överförmyndarnämnd. Det handlar rättsfallet om. Frågan är prövad. Tyvärr visste inte sossarna i Vilhelmina detta år 2008 men jag visste det så de hade aldrig fått igenom en organisationsförändring förrän tidigast 2011. En organisationsförändring kan genomföras tidigast 2019 nästa gång. Idén är god att, samarbeta med kommunerna i Södra Lappland och få en större enhet. I Södra Sverige har man sådana samarbeten, bland annat i Sjuhäradsbygden med sju kommuner inblandat. Man får mer resurser och kompetens och blir inte så sårbar.

    Jag själv var med om överläggningar i Dorotea för ett samarbete med Åsele och Dorotea men då 2009/2010 ville inte våra grannkommuner samarbeta i en gemensam Överförmyndarnämnd. Men det var tiden FÖRE alla ensamkommande flyktingbarn. Nu kanske läget är annorlunda och man måste tänka om – så idén är värd att pröva. I övrigt så är Överförmyndaruppdraget noggrant reglerat i föräldrabalken. Man kan och får inte delegera över vilka arbetsuppgifter som helst till tjänstemännen. Detta sätter lagen stopp för.

    Ha´det!

  3. Tarja Eliasson

    Det bästa vore om man kunde anställa gode män. Sådant system har man i Finland. Hos oss går det inte för vi har en annan typ av system. I Finland är överförmyndarverksamheten statlig vilket garanterar likvärdighet över hela landet.

    • Göran Jonzon (inläggsförfattare)

      Tack för dina kommentarer Tarja!!
      Och tack för dina klargöranden kring de juridiska förutsättningarna.
      På något sätt måste vi hitta en fungerande lösning.
      Före mängden ensamkommande flyktingbarn låg antalet fallrunt 30 medan vi nu plötsligt rusat upp i över 100!
      Därav förstår man givetvis att förutsättningarna kraftigt förändrats, samtidigt som belastningen på överförmyndaren och dennes handläggande tjänsteperson givetvis ytterligare anstränkts genom avsaknaden av tränade gode män.
      Vi får försöka hjälpas åt att hitta övergångslösningar som kanske inte står i perfekt överensstämmelse med lagkravet, men som faktiskt fungerar!
      Vi är långt ifrån den första kommunen som finner för gott att laga efter läge, även om det innebär avsteg från de reglementen och lagkrav som formulerats utifrån helt andra förutsättningar.
      Finna bar asamarbetsviljan kan vi säkert hitta lösingar som inte på något avgörande sätt åsidosätter intentionerna i lagen, men som därför inte nödvändigtvis behöver identiskt överensstämma med reglerna i detalj.

      • Tarja Eliasson

        OJ, Göran!
        Länsstyrelsen i Norrbotten är inte att leka med. Har man inte följt reglerna till punkt och pricka blir det en ”prick i protokollet”. De är stentuffa i sina inspektioner. Och vem vill hamna i fängelse upp till två år för tjänstefel? Inga avsteg från lagkraven inom Överförmynderiet! Då är man ute på hal is…

        • Göran Jonzon (inläggsförfattare)

          Jo, det är klart att förekommer det oegentligheter som förskingring, så är man ju inte straffimmun bara för att man innehar ett förtroendeuppdrag.
          Men rent allmänt är vi alldeles för skraja för att ”prickas” om vi låter det bästa bli det godas fiende. Har vi dresserats till att hela tiden hämta våra moraliska och etiska ställningstaganden ur PM och förordningar, då kan vi hamna precis var som helst.
          Följer vi däremot en etisk kompass, så spelar det ingen roll vad byråkraten anser.
          Så tycker jag och det är vad jag lär ut till mina barn.
          Någon vi verkligen ska slåss för är vår övertygelse om vad som är rätt och vad som är fel.
          Då får man inte vara alltför feg för att ta kloka beslut.

          Det finns bara två slags människor Tarja:
          Ledare och följare!
          Följaren frågar sig -Får jag…..?
          Ledaren frågar sig -Bör jag…..?

          • Tarja Eliasson

            Jag respekterar ditt sätt att se på tillvaron. Vi är alla individer med olika kompasser, värderingar och synsätt. Överförmyndarverksamheten är en myndighetsutövning som är strikt reglerad i lagen. Följer man inte regelverket utan hittar på egna lösningar kan man faktiskt bli åtalad för tjänstefel. Förskingring är naturligtvis ett brott men det är inte det jag talar om. Överförmyndaren ska se till att tex barn inte utnyttjar föräldrar som blivit svaga och inte kan ta vara på sina rättigheter eller föräldrar som lägger vantarna på sina barns tillgångar. Har man tex sparat åt ett barn och förmögenheten uppgår till ett visst belopp så ska barnets förmögenhet under Överförmyndares tillsyn. Det många inte vet är att Överförmyndaren har egentligen ett tillsynsansvar över alla medborgare i kommunen
            men det är bara vissa som hamnar under Överförmyndarens tillsynsverksamhet.

            En gång i tiden hade jag ett ärende där de anhöriga inte acceptera att Överförmyndaren följde regelverket. En av dem var så intensiv att denne skickade mejl alla veckans dagar och tider.
            Dock inte direkt till mig – normala tider kom de till kommunen. Men helger tex fredag kväll kl 22.04
            eller söndagmorgon kl 07.00 eller måndagmorgon kl 04.00 och så vidare fick bland annat min make mejl av denne person. Man kan ju undra varför denne skickade mejl dag ut och dag in alla tider på dygnet och dessutom till familjemedlem och nära vänner till mig. Själv tror jag att det var att jag aldrig skulle få vila så länge jag inte gjorde som personen ville. En vän till mig som är läkare berättade att det jag utsatts för var ren och och skär TERROR.

            Som om inte det räckte blev jag också polisanmäld tre gånger för tjänstefel av personen ifråga. Polisanmälningarna var om samma sak men vinklade på olika sätt. Min upplevelse var att hen försökte få dit mig för tjänstefel och fungerade inte en vinkel så garderade hen med ett par vinklar till i sina anmälningar. För visst skulle jag sättas dit och hen var beredd att göra allt som stod i dennes makt för att så skulle bli också. Någon annan slutsats kan jag inte dra.

            Eftersom jag hade följt regelverket till punkt och pricka och dessutom noggrant dokumenterat allt
            så lades hela förundersökningen ner och personen ifråga fick ett brev från åklagaren att ytterligare utredning inte skulle tillföra ärendet någonting mera. Naturligtvis var detta en jobbig upplevelse och jag fick uppleva många andra ageranden från personen/personernas sida som jag inte går vidare in på. Detta var en mycket lärorik tid och jag insåg hur viktigt det är att följa regelverket och dokumentera precis allting. Regelverk och dokumentation räddade mig! Tack och lov!

            Samma förhållningssätt gäller i många andra yrken, även redovisningsbranschen där man kan bli medåtalad för skatte- eller bokföringsbrott. Därför har vi fått ett nytt svenskt regelverk REKO att följa. Alla seriösa bokföringsbyråer följer REKO. Upptäcker man att en kund håller på med oegentligheter har vi en skyldighet att säga upp den kunden enligt REKO. Vi ska dessutom ha skriftliga uppdragsavtal på samtliga kunder. Har man inte det så följer man inte REKO och kan förlora certifieringen. Allt handlar om att göra RÄTT FRÅN BÖRJAN. Det sparar också tid hos myndigheterna som kan fokusera på de fall där risken för fel bedöms större. ”Rätt från början” sparar
            tid för alla, kunden och myndigheterna, som slipper tidskrävande och psykiskt påfrestande utredningar och resurserna sätts in där de bäst behövs.

          • Göran Jonzon (inläggsförfattare)

            Tack för din utvecklande förklaring Tarja.
            Här framgår väldigt tydligt skillnaden mellan byråkratin och entrepenörskapet.
            Byråkraten rör sig över huvud taget inte om inte denne har formuleringar i regelverket som täcker varje steg, medan entrepenören tar sin mått och steg utifrån ett syfte att åstadkomma en förändring och uppnå resultat på snabbast effektivaste sätt.
            Men trots att en hel del grundkrav är strikt reglerade via reglementen och instruktioner, kan vi säkert finna nya metoder att uppfylla kraven. Det ligger absolut ingen trygghet i att formulera regelverken netodstyrande. Regelverk ska alltid vara kravställande men aldrig instruktiva, då detta låser teknik-, organisations- och metodutveckling.

            Man kan ju inte låta bli att undra vem personen var som trakasserade dig på det sätt du beskriver, men jag har vissa aningar?

  4. Tarja Eliasson

    Detta med gemensam Överförmyndarnämnd är prövat 2009/2010 men våra grannkommuner ville inte medverka till en sådan då. Jag var själv med på överläggningarna. Nu kanske läget är ett annat med alla ensamkommande flyktingbarn så frågan kan prövas igen och grannkommunerna tillfrågas åter.
    Kanske har de en annan syn idag. En ny organisation kan sjösättas tidigast 2019 enligt regelverket.
    Överförmyndaren är vald på fyra år. När mandatperioden går ut kan man ändra organisationen, inte före. Frågan är prövad i domstol.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.