Vikingahämnd med eftertanke

Terror kanske botas bäst med terror ?

Muslimska extremister har ju knappast monopol på bestialiska kränkningar av mänskliga rättigheter.

Det verkar dock tyvärr vara det enda språk som dessa antikulturella barbarer begriper.

Ett par blodsörnar som filmas och direktsänds på internet skulle kanske visa att vi Europeer har djupgående rötter i barbariets ädla konst?

Problemet är att sådana reaktioner avtrubbar oss själva och skadar vår självbild, i lika hög grad som det avskräcker andra.

Den frustration som vi alla känner är något naturligt och det som skapar den blindhet som startar krig.

Jag vill absolut inte skuldbelägga offren idag, men jag har tidigare ifrågasatt syftet och nyttan med att kränka en religiös ikon ?

Vi har ju märkt egna inhemska reaktioner över de i jämförelse tämligen harmlösa nidbilderna av Olof Palme.

Adderar vi analfabetism, fattigdom, krigstrauman sedan barndomen, ideologisk eller religiös fanatism och sedan multiplicerar alltihop med en mångdubblad kränkningsfaktor, så kanske det blir lättare att begripa de processer som skapar dessa sociala monster.

Vår egen helighet gäller demokratin som styrform för social samverkan och just därför blir morden ett angrepp på oss alla i västdemokratiska stater.

Därmed borde vi kunna föreställa oss hur individer härstammande ur totalitära och hjärntvättande regimer tar kränkningen både personligt och i trosgemenskaperna.

Själv älskar jag satiren som uttrycksform och misstänker att självcensuren kommer att öka.

Självcensur sker ju mellan hjärnan och fingrarna eller munnen och kommer därför aldrig att gå att mäta eller upptäcka.

Självcensur är dock inget som föds i och med detta illdåd.

Vi använder ju alla självcensur till vardags i umgänget oss emellan och hela tiden, där vi tar en mängd olika hänsyn till motpartens reaktion.

Men det är viktigt att vi vet vari den grundas och aldrig låter andra bestämma vad som får uttryckas.

Däremot tycker jag det vore måttfullt att spåra upp och slänga ut de Jihadister i Sverige som jublar på internetfora över illdådet i Frankrike.

 

 

2 kommentarer

  1. mexan

    Är Allah mer helig än Jesus eller Buddha tänker du? När, hur och vem, ska ”besluta” om onämnbara ting/personer och vad straffet ska/bör bli för den/de som ”bryter” mot den ribba man satt?

    Läs Ivar Arpi
    http://nyheter24.se/debatt/785276-ivar-arpi-alla-svenska-tidningar-borde-av-solidaritet-publicera-charlie-hebdos-satir

    ”En del menar att de borde ha avstått från att göra satir om muslimska extremister. Man bör inte kränka någons religion, menar de. Det är en åsikt som vunnit alltmer gehör på senare år.”

    -”När Ayatollah Khomeini från sin sjukbädd utfärdade en fatwa mot Salman Rushdie år 1989 slöt de flesta svenska debattörer och kulturskribenter upp bakom författaren. Jan Myrdal var så gott som ensam när han kallade Rushdie för ”maktens hjon” och beskyllde honom för att gå i fronten för ”västvärldens krig mot islam”. Yttrandefriheten försvarades av den förkrossande majoriteten.

    Ungefär 20 år senare tecknade Lars Vilks sin rondellhund. Hur lät det då? Akademiker, journalister och kulturskribenter fördömde den nästan unisont. Tanken att det är fel att kritisera och håna religioner, och i synnerhet islam, har blivit närmast allmänt accepterad. I dag hade troligen ingen vågat publicera Satansverserna. I dag har vi internaliserat fatwan. Och rädslan för muslimska extremister är redan utbredd även i Sverige. Och det behöver inte handla om bitsk satir.”

    • Göran Jonzon (inläggsförfattare)

      Tack för din kommentar Maria !

      Vad jag menar är att det är enklast i en situation som denna att man börjar bejaka sin egen bestialitet. Jag är nog ingen utpräglad tävlingsmänniska, även om jag tyckt om att slå mina egna rekord i alla sammanhang. Men när det gäller att hitta på högutvecklat barbari, kan jag nog tävla med vem som helst.
      Men jag menar att vi alla har möjlighet att välja vilken sida av oss själva vi bejakar och utvecklar.

      De här missfostren som hela Frankrike nu letar efter ska inte visa oss vilken väg vi ska ta efter för att stilla våra upprörda sinnen.
      En del av mig skulle vilja stoppa in dem i en kadaverkvarn med fötterna före och sedan köra allt i slow motion, alternativt långsamt tortera dem tills de hånar sin egen religion och att deras egna lägger en fatwa över dem.
      Men på vilket sätt tjänar det min egen utveckling som föredöme för mina barn ?

      Du ska veta att jag verkligen befinner mig i en brottningsmatch med mig själv och i mitt inre, där hatet hela tiden försöker bryta ned den rationella tanken.
      Även om jag tycker att vem som helst ska kunna säga, skriva eller teckna precis vad som helst, helt i enlighet med demokratins grundsatser, så betyder det ju inte att man nödvändigtvis också måste ta varje tillfälle i akt att försöka håna andra människors dyrkan.
      Jag har en hel del att säga om sportfanatikers fixering vid företeelser på spelplanerna, men avhåller mig från att förlöjliga så länge deras ofattbara dyrkan inte skadar mig eller mina intressen.

      Islam är för mig inte märkvärdigare än andra företeelser jag inte begriper mig på, men det ger mig ingen rätt att sätta mig till doms över dess uttrycksformer, så länge det inte skadar mig, mina intressen aller andra.
      Skulle alla leva och låta leva i enlighet med toleransens ansats, skulle inte de onödiga krigen behöva uppstå.
      Jag menar inte att vi ska vända andra kinden till, men väl att vi har att upprätthålla den egna respekten för det system vi fått i arv av de generationer före oss som givit sina liv för att försvara vårt sätt att leva, inkluderande att vi styr våra handlingar utifrån rationellt förnuft iställer för primitiva behov av vedergällning.

      Ett avmätt beslut vore kanske att vi omedelbart ska frånta medborgarskapet och uppehållsrätten för den som ställer upp som krigare i en konflikt som inte rör vår nationella säkerhet och existens. Att tillåta Jihadkrigare att återvända skulle därmed omedelbart förhindras.
      Att man inte ska kunna genomföra olika examineringsprov i anonymitet bakom Nekab, Burka eller annan maskering är en annan sak som borde vara självklar.
      Tillåter man kroppslig heltäckning i offentliga miljöer, öppnar man även möjligheten för huliganerna att kunna vandalisera, råna och skapa kaos i demonstrationer under maskering med rånarluvor och liknande.
      Lagstiftningsverktyget är alltid tveeggat och måste därför användas med omdöme och måttfullhet.

      När det gäller att skada det heligaste, så kan vi ju försöka se vårt eget samhälle lite ur fågelperspektiv, där vi kan se att det vi som sekulariserade satt i mitten är de fri- och rättigheter vi deklarerat i form av våra grundlagar. Just nu upplever vi att morden i Paris är ett frontalangrepp på dessa våra heligheter, medan jag kan tänka mig att mördarna ser det som en personlig vendetta mot de personer som de anser tampat på deras heligaste.

      Frågar du mig vad jag tycker att vi ska göra med de unga män som demostrerade sitt missnöje med förläggningen i Brunflo, så blir svaret enkelt:
      – Skicka tillbaks dem varifrån de kom. De anser ju själva att de hade det bättre där, då de hellre dör än accepterar det vi har att erbjuda.
      Frågar du mig däremot vad vi ska utmäta för straff för mördarna i Paris, blir jag nog svaret skyldig, alldenstund jag kämpar en inre strid mellan min aphjärna och Cerebrum.
      En stark del av mitt inre menar att jag gärna kan offra mitt eget liv bara jag får dräpa ut ett par av dessa kryp, medan den förståndigare delen för länge sedan insett det omöjliga i en sådan tanke.
      Vad anser du själv att vi ska göra för att bestraffa och motverka att fler sådana tilltag äger rum ?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.