Nya miljökrav från EU slår krokben för snöröjare
Lastbilar som kör snöplogning kommer att avkrävas att klassas in i miljöklass 4. Det styrs av direktiv från EU och syftet är givetvis att minska utsläppen.
Miljöklass 4 ställer dock så pass stränga krav att många plogare väljer att undvika att lämna in anbud på plogning, då kostnaderna för att konvertera upp lastbilarna är långt mycket högre än vad de hårt pressade plogningsjobben ger i avkastning.
Detta har bland annat medfört att på Gotland saknas nu helt plogningsavtal över 7 hela socknar. Gotlänningarna har nu bara att hoppas på en snöfri vinter.
Jag känner även åkare här i Vilhelmina som nu avser ge upp som plogare.
Vad vinner vi med detta?
Plogning utgör jämförelsevis mycket begränsad del av tunga trafiken, men är fundamnetalt viktig för all den övriga trafiken och logistiken. På marginalen innebär denna skärpning att konsekvenserna blir orimliga.
Om man däremot subventionerar de som konverterar sina fordon, bibehåller man kapaciteten samtidigt som man inte belastar de enskilda ägarna av snöröjningsfordonen med investeringar som aldrig kan bli lönsamma.
Det går tydligen utmärkt att subventionera de redan stormförmögna elbolagen för att konvertera turbinerna till några få procent högre verkningsgrad, men småföretagare vänder regeringen helt ryggen åt.
Senaste kommentarerna