Norrbotniabanan en järnväg för hela landet
Inom några veckor kommer regeringen att fastställa vilka satsningar som finns med i den långsiktiga planen beträffande Sveriges transportinfrastruktur 2010-2021. Flera politiska företrädare har framför allt i tidningen Norran uttryckt att deras parti nu står bakom byggandet av Norrbotniabanan. Initierade källor uppger dock att det i regeringen endast är ett parti som agerar för kustjärnvägen och att allt annat endast är munväder. Norrbotniabanan förtjänar en seriös prövning och är troligen en av de viktigaste infrastruktursatsningarna för Sverige. Därför är det beklagligt att vissa politiker hemfaller till populism och inte är uppriktiga när de ställs mot väggen.
Tyvärr tror jag att Anette Novak, chefredaktör för tidningen Norran, har rätt när hon uttalar att risken finns att vissa politiska partier särskilt inför ett val beaktar var de flesta väljarna finns när de tar ställning till stora investeringar i infrastruktur.
Vi har varit duktiga på att övertyga oss själva här uppe om behovet av en kustjärnväg, men totalt misslyckats att förklara för både stockholmare och göteborgare att kustjärnvägen är nödvändig för att klara transporterna av varor och gods från både gruv-och skogsindustri vilket är en bidragande del i Sveriges samlade exportintäkter. Dessutom har vi ett kraftigt växande transportbehov där den nuvarande stambanan redan nu utgör en flaskhals och redan nu borde avlastas.
Däremot delar jag inte Anette Novaks uppfattning att vi utan en kustjärnväg riskerar att tyna bort och dö ut. Sverige klarar sig inte utan oss, de behöver oss mer än vi behöver dem, och oavsett vad som finns med i den långsiktiga transportinfrastrukturplanen så är jag övertygad om att vi kommer att ha en komplett kustjärnväg på plats inom 15 år.
Senaste kommentarerna