Norrbotniabanan en järnväg för hela landet

Inom några veckor kommer regeringen att fastställa vilka satsningar som finns med i den långsiktiga planen beträffande Sveriges transportinfrastruktur 2010-2021. Flera politiska företrädare har framför allt i tidningen Norran  uttryckt att deras parti nu står bakom byggandet av Norrbotniabanan. Initierade källor uppger dock att det i regeringen endast är ett parti som agerar för kustjärnvägen och att allt annat endast är munväder. Norrbotniabanan förtjänar en seriös prövning och är troligen en av de viktigaste infrastruktursatsningarna för Sverige. Därför är det beklagligt att vissa politiker hemfaller till populism och inte är uppriktiga när de ställs mot väggen.

 

Tyvärr tror jag att Anette Novak, chefredaktör för tidningen Norran, har rätt när hon uttalar att risken finns att vissa politiska partier särskilt inför ett val beaktar var de flesta väljarna finns när de tar ställning till stora investeringar i infrastruktur.

 

Vi har varit duktiga på att övertyga oss själva här uppe om behovet av en kustjärnväg, men totalt misslyckats att förklara för både stockholmare och göteborgare att kustjärnvägen är nödvändig för att klara transporterna av varor och gods från både gruv-och skogsindustri vilket är en bidragande del i Sveriges samlade exportintäkter. Dessutom har vi ett kraftigt växande transportbehov där den nuvarande stambanan redan nu utgör en flaskhals och redan nu borde avlastas.

 

Däremot delar jag inte Anette Novaks uppfattning att vi utan en kustjärnväg riskerar att tyna bort och dö ut. Sverige klarar sig inte utan oss, de behöver oss mer än vi behöver dem, och oavsett vad som finns med i den långsiktiga transportinfrastrukturplanen så är jag övertygad om att vi kommer att ha en komplett kustjärnväg på plats inom 15 år.

 

 

5 kommentarer

  1. Heléna Lindahl (C)

    Jag håller med dig Lars. Jag vet var C och Maud står i frågan om NBB – vi vill att den ska byggas och finnas med i den kommande infrastrukturplanen som presenteras inom kort. Vad som är mer bekymmersamt är att vi inte hört varken Fredrik Reinfeldt, Jan Björklund eller Göran Hägglund uttala sig om banan över huvud taget…

  2. Classe

    Det är nog viktigare vad S,Mp och V står, än Högern, folkpartiet och så KD, som förmodligen inte kommer in i riksdagen efter höstens val. Mig veterligt så är S,Mp och V positiva till att Norrbottnia banan byggs. Så vill man ha Norrbottnia banan så lägger man sin röst på något av dessa partier.

  3. Lars Bäckström

    Det är alltid så att vänsteroppositionen har hur mycket pengar som helst. Man tycker att de har haft en väldigt lång tid på sig att åstadkomma detta under mångårigt styre.
    Risken finns att om man förlitar sig på vänsterkartellen så kommer de att tvingas möta och hantera verkligheten. Men med Lars Ohly som finansminister så kanske vi får en Norrbotniabana men med skulder upp över öronen.

  4. Classe

    Vem fick städa upp den svenska ekonomin senast vi hade en borgerlig regering, ja just det då fick S ta över ett skuldsatt Sverige. Och det är stor risk att det blir samma sak även denna gång efter höstens val. Du måste vara dåligt påläst vad gäller att hantera verkligheten. Även ett skolbarn vet att S har byggt upp Sverige när de varit i makten.
    Hur tycker Du det har gått med vallöftet från C att hela Sverige skall leva?

  5. Lars Bäckström

    Om det fasansfulla skulle inträffa att den nu sittande regeringen inte får fortsatt förtroende efter valet så är det stora problemet att Lars Ohly kommer att sitta i regeringen och det skrämmer i vart fall mig. Dessutom verkar det inte längre vara Mona som styr vänsteralliansen utan vid ratten sitter Maria W och Lars Ohly.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.