Hockey och infrastruktur

Makalösa Skellefteå som gör det igen och fixar en semifinalplats. Förra gången Skellefteå AIK vann SM guld i ishockey var det en tidigare klasskompis som gjorde det avgörande målet. Kommer ni ihåg vem det var?

I dag presenterades regeringens satsning inom infrastrukturen som omfattar 482 miljarder kronor för åren 2010-2021. Den största satsning någonsin och i morgon offentliggörs detaljerna för de regionala satsningarna.

För oss är det viktigt att Norrbotniabanan finns omnämnd. Ny järnväg föreslås utredas mellan Piteå och Skellefteå men här vill man göra klart medfinansieringen med regionen. Det omfattar en tredjedel av hela Norrbotniabanan om denna del kan börja byggas.  Botniabanan invigs  28 august i år. Järnvägen Boden – Haparanda byggs just nu och mer upprustning finns i proppen.

Stambanan förbättras för att bygga bort flaskhalsarna på sträckan Vännäs – Boden och  3,7 miljarder satsas på Ådalsbanan och Ostkustbanan för att kunna få en snabb Botniabana.

Resurserna till Västerbottens länsvägplan blir 794 miljoner dvs en ökning med 48,2% jämfört med förra länsplanen. Inlandsbanan får återigen satsningar för att klara mer gods.

205 miljarde går till drift och underhåll. Väldigt stora satsningar

4 kommentarer

  1. Mattias Galli

    Jaja du Lasse
    Men hur många kronor kan du locka av dina partivänner Olofsson o Torstensson. Eller blir det som ifjol, inte ett vitten. För det är väl inte tänkt att vägsträckan mellan Björklöven och SAIK ska utvecklas. Det är ju bättre med den upptrampade kostig vi har. Samt att det kommer ju aldrig bli en Norrbottniabana med Alliansen vid makten. Dragningen av banan går ju genom Olofssons Högfors och det är ju viktigare att bevara landsbygden levande. Trots att hon häng mest i Stockholm

  2. Ånyo ett svek

    Ja målgöraren när SAIK blev svenska mästare 1978 var Jörns grabben Lars Nyström.
    Men vad värre är att Norrbottnia banan inte är med. Än en gång så sviker C, de som har utgett sig för att måna om miljön även inom kommunikationerna. Du skriver att det är viktigt att den är omnämnd. Har Du inte större ambitioner? Tänk så många arbetstillfällen det blivit under byggtiden, som nu bara försvinner. Centern med Maud O i spetsen har varit den största katastrofen för Norrland och glesbygden. Hon mfl från C som i opposition har tjatat om vikten av en levande glesbygd. Blev bara tomma ord och floskler.

  3. Lars Bäckström

    Beträffande Norrbotniabanan så är regeringens skrivelse helt klart ett steg i rätt riktning. Inte minst med tanke på att Centerpartiet i regeringen varit ensamt om att förorda en satsning på Norrbotniabanan. Då är det en rejäl framgång att regeringen nu enats om att ge trafikverket i uppdrag förhandla med regionerna och näringslivet om en medfinansiering. Norrbotniabanan är nu etablerat som ett nationellt infrastrukturprojekt och redan nu pågår stora investeringar i Norrbotniabanan, sträckningen Boden – Haparanda där det nu satsas 3,6 miljarder kronor. Socialdemokraterna påstår att de i den tidigare planen avsatt 3 miljarder kronor till Norrbotniabanan. Men vad de samtidigt talat tyst om är att den planen var underfinansierad med 66 miljarder kr, så i verkligheten var det endast ett luftslott.
    För Norrbotniabanans fullbordande krävs att näringsliv och region bättre visar på samverkan runt medfinansieringen och avstår från luftballonger.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.