Vänsteroppositionen bygger nya luftslott

När oppositionspartierna idag presenterar sitt utspel om infrastruktur mellan åren 2011-2021 handlar det om ett välkänt recept. Återigen får vi ta del av de rödgrönas luftslott, allt åt alla, snabbtåg i södra Sverige och byggstart för Norrbotniabanan här i norr, och det låter ju bra. Men hur var det när den nuvarande planen antogs av socialdemokraterna, även då fanns det med pengar till en Norrbotniabanan, visserligen bara 3 miljarder kronor. Däremot var man väldigt tyst om att det då saknades drygt 65 miljarder i hela planen, då spelar 3 miljarder mer eller mindre inte så stor roll.  

Hur vänsteroppositionen tänker finansiera dessa stora satsningar, framförallt snabbtåg i södra Sverige är inte tydligt, men att det blir stora skattehöjningar står klart. Det handlar om höjda bensinskatter och införandet av en kilometerskatt för lastbilar. Det är norra Sverige och vår skogsnäring som ska betala snabbtåg i södra Sverige om oppositionen får som de vill.

 Skogsbranschen säger själva att förslaget på kilometerskatt hotar 30.000 jobb i skogen. För ett litet åkeriföretag i Västerbotten innebär förslaget ökade kostnader med 170.000 kronor per lastbil och år. Förslaget är ett dråplag mot Västerbottens landsbygd. Höjda bensinskatter, en ny kilometerskatt och minskade anslag på skötsel och underhåll till det finmaskiga vägnätet är förödande för vår landsbygd. Lastbilstransporter kommer även i framtiden vara viktig för att vi ska få vårt gröna guld fram till sågverk och massaindustrier.
 
 
 
 

2 kommentarer

  1. Mikael Nordh

    I augusti 2006 meddelade Infrastrukturminister Messing att byggstart för Norrbotniabanan var satt till 2010. Banverket hade bara att lägga in det i byggplanerna. Om det inte hade blivit en ny regering efter valet 2006 så hade banan börjat byggas i år. Den nuvarande regeringen har alltså plockat bort Norrbotniabanan från Banverkets byggplan och dessutom flyttat en eventuell byggstart bortanför 2020. På toppen av eländet så har dem sagt att det behövs en medfinansiering från regionen. Jag längtar att få höra från något av regeringsalternativen att Norrbotniabanan ska börja byggas innan 2012.

  2. Lars Bäckström

    Tyvärr hade hon inte skickat med några pengar. Det är viktigt komma ihåg att redan nu byggs delar av Norrbotniabanan,sträckningen Boden – Haparanda med en helt ny sträckning kalix-Haparanda tack vare nuv. regering. Kan vi sedan visa på regionens medfinansiering och gods- och banavgiftsfinansiering så kommer även de återstående delarna att fullföljas.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.