Naturskyddsföreningens dubbla lojaliteter
Svenska Naturskyddsföreningens (SNF) har granskat de politiska partierna. Den granskningen säger mer om dem än den verklighet som vi alla ser. Beror resultatet av deras granskning på att ledande miljöpartister sitter i Svenska Naturskyddsföreningens styrelse tillsammans med en nära anhörig till miljöpartiets språkrör Maria Wetterstrand. Trovärdigheten för granskningen som redovisas blir därför densamma som om LO skulle ge sin syn på de politiska partierna.
Några fakta:
· Miljöbudgeten har ökat från 15 till 20 miljarder.
· Klimatutsläppen har varit de lägsta sedan början av mätningarna 1990. Klimatmålen har höjts från den förra regeringens mål på minus fyra procent 2012 till minus 40 procent år 2020. Från låg nivå har Sverige nu de högsta ambitionerna för klimat och energi i Europa.
· Vi har i dag tre gånger så mycket vindkraft som när alliansregeringen tillträdde, det vill säga 3TWh. Energimyndighetens senaste prognos (augusti 2010) visar att vindkraften 2010 ger 3,5 TWh och redan 2012 5,5 TWh. Detta är framför allt följden av våra kraftigt höjda ambitioner i systemet med gröna certifikat och regelförenklingar
· För första gången minskar klimatutsläppen från transportsektorn
Koldioxidutsläppen från transportsektorn, har minskat trots att trafiken, särskilt personbilstrafiken, har ökat på våra vägar. Utsläppen från nya bilar har minskat kraftigare de senaste fyra åren än vad de sammantaget gjort under 15 år före alliansregeringen. Vi ärvde Europas mest bensinslukande bilpark. Nu ligger vi i Europatoppen för sänkta utsläpp från nya bilar. Det säljs åtta gånger mer etanol och tre gånger mer biogas. Miljöbilspremien är den absolut viktigaste faktorn bakom dessa framgångar. Nybilsförsäljningen har ökat från 23 000 miljöbilar till idag 330 000 bilar. Dessutom föreslås nu en supermiljöbilspremie för bilar med extremt låga utsläpp
Koldioxidutsläppen från transportsektorn, har minskat trots att trafiken, särskilt personbilstrafiken, har ökat på våra vägar. Utsläppen från nya bilar har minskat kraftigare de senaste fyra åren än vad de sammantaget gjort under 15 år före alliansregeringen. Vi ärvde Europas mest bensinslukande bilpark. Nu ligger vi i Europatoppen för sänkta utsläpp från nya bilar. Det säljs åtta gånger mer etanol och tre gånger mer biogas. Miljöbilspremien är den absolut viktigaste faktorn bakom dessa framgångar. Nybilsförsäljningen har ökat från 23 000 miljöbilar till idag 330 000 bilar. Dessutom föreslås nu en supermiljöbilspremie för bilar med extremt låga utsläpp
· Rekordstor satsning på havsmiljön. Från inga pengar i budget till över en miljard kronor under mandatperioden. Dessutom föreslås nu ytterligare en miljard för fortsatt arbete. Sverige kommer att uppfylla sina åtaganden för att rädda Östersjön, genom förbättrad rening i reningsverken, åtgärder i industrin och en omställning till ett miljövänligare jordbruk. Torskbeståndet i östra Östersjön har under 2007 – 2010 ökat med 181%.
· Naturskogar skyddas nu mer än någonsin och detta har gjorts utan att konfiskera skog från enskilda skogsägare. Tvärtemot vad naturskyddsföreningen föreslår har hela anslaget för biologisk mångfald har ökat från 6 till 7,5 miljarder kronor.
· I den kommande infrastrukturplanen satsas nästan 500 miljarder på infrastruktur varav över hälften går till spårbunden trafik. Det har aldrig någonsin satsats så mycket pengar på infrastruktur.
Den fråga som jag ställer mig är vad gjorde miljöpartiet tidigare under alla de år de stött socialdemokratiska regeringar. Det måste vara bättre att agera för miljön än att bara prata.
Senaste kommentarerna