Vem tjänar på ditt nyårslöfte?

Det görs många löften så här års om ett hälsosammare, smalare eller mera aktivt liv.

Samtidigt riktigt bombaderas vi av budskap om vilken mat som är bäst. Och visst vill vi äta det som är bäst för oss? Som samtidigt är gott, prisvärt och relativt enkelt att köpa och tillaga?

Det som låter enkelt i teorin, att få i sig tillräckligt men inte för mycket med energi och näringsämnen för att må bra, blir helt plötsligt väldigt komplicerat när man t ex läser i tidningen, surfar på nätet eller ser på TV. Där handlar allt om enskilda näringsämnen och livsmedel. Där verkar dessutom alla säga emot varandra, det den ena förespråkar är livsfarligt enligt den andra. Och skulle man tro allt man läser eller hör så skulle man tillslut bli så förvirrad att det nog vore bäst att inte äta något alls…

Och det låter ju inte så kul!

Hur som helst läser jag en fantastiskt bra bok som heter What to eat av Marion Nestle. Hennes utbildning och arbetserfarenhet är imponerande och jag tycker det är synd att boken inte finns på svenska och handlar dessutom om amerikanska förhållanden. Som dock i mångt och mycket går att applicera på oss också men ändå.

Hon väckte tanken på vem det egentligen är som tjänar på att buskapen är så luddiga?

Först och främst skall väl sägas att forskningen inom kost och hälsa är en snårig skog så det kan ju ha mycket att göra med hur man läser forskningsresultat. Men allvarligt, hur många företag skulle inte förlora på om vi slutade köpa magiska bantningspiller, gå-ner-i-vikt-böcker, filmer, tidningar etc för att förstå precis vilket magiskt näringämne som är bäst för oss och får oss smala, snygga och lyckliga – allt på en gång?

Om vi endast följde principerna ät mindre (vilket livsmedelsföretagen verkligen inte vill att du ska göra!), rör dig mer, ät mycket frukt och grönt och minska ner på utrymmesmaten (mat med lågt innehåll av näring och högt kaloriinnehåll) skulle det vara en katastrof. För det är just genom överkonsumtion av mat, särskilt socker som man tjänar pengar på dig som konsument idag. Frukt och grönt är svårt att tjäna mycket pengar på för det går inte att gömma några ingredienser där. Frukt är frukt liksom.

Självklart är det inte lätt att äta mindre, röra sig mer och ändra livsstil MEN finns det kanske en andledning till det? Med tanke på hur vi matas med reklam, frestelser och tryck från samhället att äta på ett visst sätt men ändå se ut på ett annat. Jag tror det kan vara bra att i alla fall fundera över det… Läs boken dock. Nestle är helt klart min nya idol. I What to eat reder hon ut många begrepp som kan verka krångliga för den enskilda konsumenten.

 

Etiketter: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.