Antigravitatoriska svårigheter

<i>Fred Lindgren</i>”  /><i>Antigrävaren under funktionskontroll</i></p>
<p>Den gode <i>Eberhart Hällgren</i> i Fiskberg, mannen som uppfann Antikviteter, hade ju ett par hjärnceller över till att fundera ut både det ena och andra uppfinningsmässigt kluriga ting. </p>
<p>Hans <i>antigravitationsmaskin</i> fick han idén till efter en bussresa från Kalvträsk till kommunhufvudstaden Burträsk under vårförfallet 1963. </p>
<p>På grund av vägens beskaffenhet, om man nu kunde tala om väg under denna gyttjiga tid, kom herr Hällgren att fundera över andra kommunikatoriska metoder. </p>
<p>Teleportation, järnvägar och antigravitation var de tre metoder som han lade sin forskning på. SJ lade dock i ett tidigt stadium in sitt veto mot Järnvägen så den kom aldrig längre i utvecklingen än till Åsträsk och på den vägen är det ju fortfarande inte särskilt trångt om saligheten.</p>
<p>Teleportation var en möjlig väg, skriver Eberhart Hällgren i sina memoarer, men svårigheterna med att nyttja mellanvågsfrekvensen som delades med melodiradion gjorde det i praktiken omöjligt att inte återmaterialiseras som Thore Skogman eller Gunnar Wiklund och på grund av rättigheterna till <i>Storfiskarvalsen</i> och <i>Vi ska gå hand i hand</i> fick Hällgren lägga teleporteringsritningen på hyllan (hos Gudrun Eriksson i Storklinten där den troligen fortfarande ligger).</p>
<p>Den teknik som då återstod var således att förinta gravitationen på bussen på sträckan <u>Kalvträsk – Skomakars – Bränne – Febotjörnvägaschale – Efraihms damme – Höjtjänn – Smörsele – Stockholm. </u></p>
<p>I dagar var Eberhart inlåst i sin tankesmedja och skruvade på apparaten som inte bara skulle göra Åsträskvägen överflödig utan även vissa delar av Avabergsvägen ovanför Järvträsk.</p>
<p>På bilden se vi premiärturen som Ulf Lindgren frivilligt ställde upp på. Allt slog väl ut och unge herr Lindgren svävade över marken helt enligt planerna. </p>
<p>Projektet lades dock ner då det framstod att horisontell antigravitation var omöjlig att framkalla med denna tids teknik samt det faktum att Karl-August vägrade låta Eberhart låna nycklarna till röda bussen utan särskilt tillstånd från kommunikationsdepartementet i Lubboträsk.</p>
<p>Världen gick således åter miste om en miljövänlig utveckling för masstransport av allmänheten enbart på grund av politikers och andra tjollers ovilja att svara i telefon utom mellan 09:30 och halv tio på tisdagar.</p>
                    </div>
                    <footer class=

En kommentar

  1. Gunnel i bloggen bredvid

    Oj, vad många goda skratt vi har fått, min sambo och jag, när vi läst dina fantastiska, fantasifulla och halsbrytande historier. Jag läser varje dag med stort nöje!!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.