Vidskärm

 

 

Vidskärmsformatet 32:9 introduceras 1961

Foto: Runar Lindahl, efterbearbetning: Ulf Boström

 
 
Under filminspelningen av Förlorat Fläsk, introducerade Eberhart Hällgren, mannen som uppfann Röding, vidskärm eller som man så svenskt idag kallar det – Wide Screen. Dock var formatet inte det snåla 16:9 som anammats idag utan 32:9, vilket innebar en betydligt bredare bild i syfte att få med allt inom 320 grader runt kameran då det mesta hände i utkanterna av bilden. Detta var också regissören och manusförfattaren Eberhart Hällgrens tanke och mening.
 
Storfilmen Förlorat Fläsk var en episk berättelse om vådan av Osorterade grisar som av misstag inkorporerats i palt. Roll-listan var diger med idel kända namn såsom Spencer Tracy, Sean Connery, Holger Lövenadler och Maximus Lindberg och utomhusscenerna filmades i det forna samhälle som då kallades Fiskberg.
 
Manusförfattaren Eberhart Hällgren, som under en intervju i tidningen Vareity berättade hur man kan förvandlas psykiskt om man dristat sig att förtära en palt med osorterat fläsk i, blev odödligförklarad och nominerades för en Oskar Johansson i Åsträsk i samband med Rälsbussens dag 1961 (det fanns nämligen två Oskar Johansson i Åsträsk (på den tiden (Nu finns knappt en enda Johansson ens)))
 
Handlingen tar sin början med en svepande panoramascen där man ser Granträsket breda ut sig verkligt vidskärmsaktigt för att slutligen zooma in på Grissorteringbordet som obemannat står i skuggan av en rejäl galtstaty. Spänningen stiger när vi utan ord kan lista ut att Horace Hällgren åter rymt och satt sin kosa i utkanten av bilden och ringt efter en Taxi som var ämnad att transportera honom till Storklinten och Gudrun Erikssons beroendeframkallande sovrumsfönster.
 
I nästa scen se vi en svart Volvosugga med taxi-skylten otänd försvinna på den dammiga grusvägen i riktning mot Södra Lidsträsk. Detta symboliserade början på grissorteringsdramat med en bilmodell som så lämpligt hade ett grymt namn. Ett sublimt inlägg av den geniförklarade Eberhart Hällgren.
 
Då från vänster träder två av huvudrollsinnehavarna in i närbild; Spencer Tracy och Maximus Lindberg, den senare på cykel. Musiken ökar i intensitet tills Spencer på bruten svenska förhör sig om detta är det berömda ställe i världen där man tillverkar den enda sanna Palten.
 
Maximus monolog som följer har många regissörer försökt kopiera i senare filmer men ingen har med framgång lyckats fånga publikens intresse i 2 och en halv timme som Eberhart Hällgren gjorde genom Maximus Lindbergs tolkning.
 
Jag ska inte berätta hur det hela artar sig men en mer spännande film om palt får man leta bra länge efter. I en biroll se vi även Gudrun Erikssons sovrumsfönster. Central endast för Horace men ack så viktig för att förstå orsakerna till hur det oerhörda i att hava osorterad gris i palt verkligen är.
 
Hyr den! Jag lovar att den slår Mamma Mia och Sex and the city med grislängder.

2 kommentarer

  1. S

    Vilken tur att Spencer lärde sig svenska, för vad heter palt på engelska? Eller är det månde så enkelt som: salt – såålt, palt – påålt

  2. Ove Di Peders

    Svar till S (2009-08-05 18:22)
    Du må tro att jag funderade länge på den frågan innan jag kom fram till att det var enklare att sända herr Tracy på en svenskkurs.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.