Mikael Sundling (M) Tvärålund

Tillsammans utvecklar vi Vindeln

Bygg vägar som håller!

Hemma igen efter en trevlig vecka uppe i Piteå.

När vi körde upp körde vi vägen som Vägverket har glömt (väg620) eller i folkmun kallad Botsmarksvägen. Jag tycker verkligen synd om de som transporterar timmer mm efter denna väg, deras reparationskonto kan inte vara lågt! Många skogsbilvägar som är av grus håller högre standard än många av de asfalterade vägarna. En annan sak som slog mig är att vårt kommunalråd ska färdas efter denna väg varenda dag. Detta kan heller inte vara bra med tanke på att hon behöver lugn och ro om hon ska lyckas se till att vi ska vara kvar som kommun i några år till. Det finns säkert fler exempel i Västerbotten men denna väg måste placera sig högt upp i rankingen "DÅLIGA VÄGAR". Hemresan gick via Bastuträsk via Ekträsk. Avsnittet mellan Bastuträsk och Ekträsk är i princip nybyggd men är redan nu på god väg att bli en i raden av dåliga vägar. Trots att de som jobbade med byggnationerna sa att det skulle vara ett bra bygge.

Så med tanke på alla dessa skitvägar har jag några små funderingar när det gäller detta ämne. (Skrev en liknade blogg ifjol)

Varför inte bygga vägarna på ett riktigt sätt direkt? Allt underhåll måste kosta mer än om de gjort det på ett riktigt sätt från början anser jag. Det är våra skattepengar ni leker i sandlådan med!

Nu håller många vägar knappt ett år sen är de där och gräver upp igen för att fylla på massor mm. Sen har de tydligen filosofin att bara röra om det gamla bärlagret sen är det bara att lägga ny asfalt. Om nu vägen frusit sönder måste det väl bero på det som ligger under asfalten eller är jag dum?

Varför inte dika ut vattnet ordentligt?
Om vi säger att vägen går över myrmark så dikas det bara ett par meter ut på myren för att de ska bli av med vattnet. (Ser allt för ofta diken som står fulla med vatten).
Dika ordentligt för rackarn! Det som fryser upp är vatten som ligger kvar och inget annat. Har fått svaret att de av miljöskäl inte kan dika ut vattnet ordentligt, men jag tror att med rätt lobbning mot ansvariga myndigheter så bör detta gå att få till en ändring på.

Att vägen sjunker/sätter beror på för dåligt underarbete. Med andra ord för dåliga urgrävningar och för lite och för dåligt bärlager. Beror detta på att entreprenörer fuskar eller inte får tillåtelse att göra ett bättre jobb?

Jag är ingen expert på hur man bygger vägar men nåt stor fel måste det vara när inte vägarna kan hålla mer än ett drygt år. Varför far inte de ansvariga över till Finland på studiebesök, deras vägstandard är betydligt bättre.

Några frågor till ni som vet!

1. Kan det vara så att det saknas en del kunskap hos de som beställer jobben?

2. Kan det vara så att entreprenörerna som utför jobben gör ett dåligt jobb?

3. Kan det vara så att Vägverket beställer jobben med dålig kvalitet för att se till att man har nåt att göra alltjämnt?

/ Sunken

Länk till en annan blogg i samma ämne

Etiketter:

7 kommentarer

  1. 2:an och 3:an

    Sunken. Köp en bil med riktig fjädring (typ SAAB). Du bor ju ändå i norrland. Det är inte så lätt att bygga vägar med tjäle och dyligt,det måste du väl ändå förstå!

  2. Sunken (1an)

    Typ Saab säger ni 2an & 3an! Jag kör Japanskt då de är de enda som kan bygga en framvagn som håller!

  3. Isak

    Typiskt Sunken. Hur skulle det vara om du tänker innan du skriver. Ta och räkna fram
    vad det kostar per meter med din vägstandard.
    Multiplicera det med alla vägmetrar. Sen kan
    vi börja prata om vem som är dum. Men Bots-
    marksvägen skulle inte komma att repareras
    före år 2050. Eller kan Sunken skaffa pengar
    på något annat sätt. Snacka om populism.

  4. Sunken

    Jadu Iske!
    Jag skriver det jag tänker på! Att jag i 9,85fall av 10 inte tänker som dig tyder på att vi är olika här i världen. Det är i och för sig hemskt tur för tänk om alla skulle vara som dig eller mig.

    Om du nu är en sådan hejare på att räkna på vad dåliga vägar kostar samhället varför kommer du inte med något konkret exempel då? Jag har ingen aning om vad det kostar, men jag tycker att de borde bli en samhällsvinst om man gör vägarna ordentlig från början istället för att lappa och laga från invigningsdatumet. Personligen kan jag inte skaffa fram pengar, men man kan kanske påverka litegrann, så att det förhoppningsvis kan bli lite bättre.

    Sen måste jag fråga dig om populism för dig är att jag tycker att många vägar är dåliga?

  5. ETTAN!

    Sunken du är inte ens topp 10!
    This is the royal MATTSSONS Speaking!
    Och du Japansk framvagn….Ännu ett misstag från din sida! 🙂

  6. Erik Landby

    Håller helt med sunken i det här fallet…
    Det MÅSTE bli billigare för samhället att bygga vägen ”färdig” från början.. det går uppenbarligen.. dom har tjäle, vatten och myrar i finland/norge också..

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.