Ulf Grape

Norrbotniabanan

Igår genomfördes en hearing om Norrbotiabanan här i Riksdagshuset med riktigt bra uppslutning. Låt vara att de flesta deltagarna säkerligen redan tycker att projektet är en klok investering.
Att knyta ihop Umeå med Luleå är ur AB Sveriges perspektiv en mycket klok investering. Banverket har räknat ut att för varje krona som satsas i projektet får samhället tillbaka 1,45 och det är inte många infrastrukturprojekt som når upp till den samhällsnyttan. Så egentligen borde det inte vara någon stor fråga att starta bygget. Men se, det är det! Det är många projekt som ’ligger före’, så de pengar som är avsatta räcker helt enkelt inte till. Orsakerna till detta är flera. Den kanske tydligaste orsaken är att det under 15-20 års tid satsats alltför lite på både nyinvesteringar och underhåll av vägar och järnvägar. Det gör att mycket av de medel som den här regeringen satsar på infrastruktur går åt till att åtgärda det mycket eftersatta underhållet.
På så sätt blir projektet Norrbotniabanan mer en fråga om finansiering än om samhällsnytta. Vilket är lite trist. Desto viktigare att man då från Norrbotiabanegruppens sida vässar på sina argument för projeketet och bestämmer sig för ETT marknadsbudskap. Jag tycker att det ska fokusera på den samhällsnytta som en bra godsjärnväg för med sig. Den kritik jag har mot framförallt sossarna i Skellefteå, och den har jag framfört tidigare, är att man gör projektet till en regionalpolitisk önskebrunn där persontrafik till och från flygplatsen är det viktigaste. Detta skadar mer än det gör nytta eftersom, och detta är grundkurs 1A i marknadsföring, man då lanserar flera marknadsbudskap på samma gång. Dessutom riskerar en fokusering på persontrafiken att projektet hamnar i samma gäng av projekt som ska lösa pendlingsproblemen runt storstäderna. Och i en sådan prioriteringslista kommer Norrbotniabanan att hamna långt ner.
En riktig björntjänst till projektet.
För att på något sätt bidra till att förändra bilden av att detta projekt är till för några få norrlänningar som vill åka snabbare mellan Umeå och Luleå, så åker jag i år igen till Moderaternas kommunala rikskonferens och står i Norrbotniabanans monter. Några konferenspass har jag tänkt hinna med men fokus blir på att marknadsföra projektet. Så ikväll bär det av till Örebro för mässarbete i dagarna två.

Vi hörs!

/// UlfG

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.