Ulf Grape

Botniska Korridoren

Att vi lokalt i Norr- och Västerbotten, oavsett partifärg, tycker att Norrbotniabanan är viktig för regionens utveckling råder det nog inget tvivel om. Men det hjälper föga om den allmänna uppfattningen i övriga Sverige är att pengar kastas i sjön om man bygger en järnväg som bara några få norrlänningar ska åka på.
Och inte blir det bättre av att lokala (S)-politiker trycker på för att få till en dragning förbi Skellefteå flygplats. I och med detta marginaliseras frågan ytterligare och projektet ställs mot persontrafikprojekt som ska lösa pendlingsproblematiken t.ex. i Mälardalen. En sådan strid om de begränsade pengar som finns till infrastruktur kommer Norrbotniabanan garanterat att förlora!

Vi bör istället lyfta projektet till ett Europeiskt perspektiv och gemensamt marknadsföra hela den Botniska Korridoren som norra Europas ekonomiska pulsåder. Redan idag går Nordens tyngsta godsflöden från norra Sverige till de mest befolkningstäta områdena nere i Centraleuropa. Men kapaciteten i det befintliga järnvägsnätet är snart fullt utnyttjad och om inget görs så hotar det hela EU’s fortsatta tillväxt. Vi ska komma ihåg att från norra Sverige kommer 90% av hela EU’s järnmalmsproduktion och betydande andelar av guld, silver, koppar, zink och andra metaller som används i den Europeiska industrin.

Den Botniska Korridoren består av Haparandabanan, Norrbotniabanan, Botniabanan, Ådalsbanan, Ostkustbanan, Godsstråket genom Bergslagen och Stambanan. Vissa av bansträckningarna finns redan idag, några byggs och de övriga planeras. Tillsammans skapar de en mycket konkurrenskraftig och hållbar transportlänk som svarar upp mot både industrins och EU’s behov.

Transportstyrelsen har i dagarna presenterat en preliminär prioriteringslista över vilka projekt som de anser angelägna att bygga och som ryms inom de investeringsanslag som tilldelats. I denna prioritering finns Norrbotniabanan inte med, men det gör inga andra nyare projekt heller. Prioriteringslistan är helt enkelt en återspegling av projekt som den förra (S)-regeringen lovade att de skulle byggas men som saknade finansiering. Då är det inte mer än rätt att de också står först på listan över projekt som borde komma igång.

Om den Botniska Korridoren kan lyftas till att bli ett prioriterat projekt inom ramen för EU’s infrastrukturfonder, öppnas också möjligheterna att projekten får ekonomiskt stöd från EU med upp till 25%. Det är en möjlighet som alla intressenter i projektet Norrbotniabanan borde se som positivt. Alliansen i Västerbotten gör det definitivt och det gör också den borgerliga majoriteten i Riksdagens Trafikutskott.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.