Ulf Grape

Skolan

Sveriges Kommuner och Landsting, SKL har kommit med en skrift som heter "Aktuellt om skola och förskola". Det är både nyttig och intressant läsning, inte minst i dessa kristider när många politiker skriker i falsett över att lärare sägs upp i en del kommuner. Problemet här, liksom i övrig kommunal verksamhet, är att det alltid är MER PENGAR och FLER LÄRARE som är lösningen. Kvantitet går alltid före kvalitet. Men faktum är att det är antalet barn i skolan som styr hur många lärare det finns. Och när antalet barn i grundskolan har minskat med 140,000 de senaste fem åren, så är det väl naturligt att antalet lärare också minskar. Antalet lärare har under samma period minskat med 7,000 men om lärarminskningen stått i propotion till elevminskningen skulle det varit dubbelt så många som slutat. Det innebär alltså att lärartätheten ökat.

Jag tror att ur det elände som rådande finanskris och lågkonjunktur drar med sig, så kommer en nyttig diskussion om HUR resurserna används i kommunerna. Inom industrin sker detta dagligen eftersom kostnadseffektivitet är helt avgörande för företagens överlevnad. Ett sådant exempel som borde diskuteras i skolan är hur lärarnas arbetstid utnyttjas. All forskning visar att lärarna är den enskilt viktigaste resursen för elevernas resultat. Men en fjärdedel av lärarnas arbetstid är sk. förtroendearbetstid som lärarna bestämmer över helt själva. Det är ju självklart att om rektor och skolledning inte har koll på vilka resurser som finns tillgängliga, så är det också svårt att bedriva ett effektivt utvecklingsarbete i skolan. Hoppas att en sådan diskussion startar, den gynnar både skolan och eleverna.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.