Norran och Norrbotniabanan
Blev i går intervjuad av Norran för ett uppföljande reportage om Norrbotniabanan. De körde ett uppslag igår med uppföljning idag. Bakgrunden är att regeringen om två veckor fattar beslut infrastrukturplanen för 2010-2021. Då hoppas vi nog alla att ”vårt” projekt finns med. Det är bra att tidningen tar ställning i frågan, det gjorde jag själv 2006 med en motion till vår länsförbundsstämma som bifölls. Lokalt är det numera ingen politiker som är emot men jag tycker att vi alla som är engagerade fått lägga alltför mycket kraft och energi på att positionera projektet rätt. För när Norrbotniabanan först lyftes upp som ett nationellt angeläget projekt så fick persontrafiken alltför stort fokus. Det gjorde att projektet ställdes mot t.ex. pendlingsproblematiken i Mälardalen. Men Norrbotniabanan är först och främst en järnväg för godstrafik. Projektet är viktigt för Sveriges och Europas fortsatta konkurrenskraft därför att många viktiga insatsvaror kommer från norra delarna av vårt land. Som en positiv effekt av järnvägen får vi persontransporterna. Vi kan och får inte ställa Norrbotniabanan i gruppen persontransporter för då är projektet hotat. En konkurrens mot projekt som löser pendlingsproblem vinner aldrig Norrbotniabanan, vi är helt enkelt för få här i norr.
http://norran.se/nyheter/vasterbotten/article410456.ece
Senaste kommentarerna