Ulf Grape

Baylan vill öka den politiska klåfingrigheten

Kolla inslaget:

http://svtplay.se/v/2101311/baylan_angriper_regeringens_investeringar

Ibrahim Baylan vill att vi ska gå från den princip som gäller idag att det är samhällsnyttan som ska avgöra vilka infrastrukturprojekt som ska prioriteras först, till att politiker, som han, smetar ut anslagen över landet. Han vill att regionala skrytbyggen ska gå före landets bästa. Dessutom vill han att vi ska låna till infrastruktur, 55 miljarder den här gången. När sossarna var vid makten förra gången lånades också till infrastruktur. Det hjälpte ändå inte det faktum att sossarna under 12 år var sämst i hela Europa på satsningar i infrastruktur. När Alliansregeringen tog över 2006 hade sossarna startat projekt för 66 miljarder som saknade finansiering och 40 miljarder saknades för väg- och järnvägsunderhåll. Nu har vi amorterat 35 miljarder av dåvarande Vägverkets och Banverktets låneskuld, som gjort att nuvarande Trafikverket har 4.3 miljarder mer att använda till verksamhet. Det känns som att deras överbudspolitik på infrastruktur än en gång ska landa i knät på framtida generationer och framtida regeringar. Lätt att lova om man inte behöver ta ansvar för konsekvenserna.

Förutom att vänsterkartellen återigen vill låna till infrastruktur, så vill man nu också att inlandet ska betala till satsningar vid kusten. Norrbotniabanan ska delfinansieras med kilometerskatt på tunga transporter, något som slår extra hårt mot Västerbottens inland. Helt medvetet vill vänsterkartellen försämra förutsättningarna för inlandet och fjälltrakterna för att kusten ska få sin järnväg. Är det solidariskt? Är det rättvist? Är det ok? Mitt svar är nej på alla tre frågorna.

Jag är helt för att Norrbotniabanan byggs, men inte på bekostnad av att länets övriga infrastruktur får stå tillbaka för att betala prislappen.

Etiketter: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.