Ulf Grape

Debatt om Norrbotniabanan

Idag har jag haft en debatt om Norrbotniabanan i Radio Västerbotten med Ibrahim Baylan (S). Vi är alla helt överens om vikten av att järnvägen byggs, det vi har olika uppfattningar om är hur den ska finansieras. Alliansregeringen arbetar med en finansiering som baseras på anslag tillsammans med någon form av medfinansiering från regionerna och näringslivet. Jag tycker det är viktigt att hela projektet är finansierat innan man säger ja. Beslutet att säga ja till projektet kan vänta ännu något år utan att bygget försenas eftersom Trafikverket inte är färdiga med projekteringsarbetet. Och det är viktigt att påpeka att projekteringsarbetet kör på i oförminskad takt.

Vänsterkartellen har avsatt 10 miljarder till projektet, som totalt kostar 23 miljarder kronor. Finansieringen ska vara genom lån och genom en kilometerskatt på tunga transporter. Deras löfte att bygga Norrbotniabanan är alltså underfinansierat och dessutom med lånade pengar. Därutöver så blir det Norrlands inland, med långa transportvägar, som får vara med och betala kustjärnvägen med en kilometerskatt på tunga transporter. Solidariskt? Tycker inte det!

Det här med att låna till infrastruktur och inte finansiera projekten fullt ut är inget nytt för vänsterkartellen. När Alliansregeringen tog över 2006 hade dåvarande Banverket och Vägverket skulder på 35 miljarder, väg- och järnvägsprojekt saknade 66 miljarder och underhållet av vägar och järnvägar hade ett underskott på 40 miljarder. Det här har Alliansregeringen åtgärdat och bara att amortera skulden till nuvarande Trafikverket har gjort att de har 4,3 miljarder mer att använda till verksamhet istället för att det gått till räntor och amorteringar. Nu vill vänsterkartellen återigen att notan för infrastruktursatsningar ska skickas till framtida regeringar och framtida skattebetalare. Det är inte snyggt!