Jakten på ärligheten, makten och härligheten (del 2)

Som jag nämnde i föregående inlägg, ingick i den totala granskningen av intäkter och utgifter inom kommunstyrelsens ansvarsområde alla KS konton, men då jag inte kunde finna arrendeintäkterna från kommunens stora skogsmarksinnehav (10 000 ha) särredovisat i något konto, blev jag nyfiken på vart dessa intäkter egentligen landat?

När jag började gräva efter detta visade det sig att allt lagts under skogsförvaltaren Skogssällskapet. Detta trots att det i kommunstyrelsens delegationsordning står att det är arbetsutskottet som ska hantera dessa frågor. När jag letar efter en policy för jaktarrendering, hittar jag ett förslag till reviderat sådant från förvaltaren från 2012, adresserat till kommunalrådet Åke Nilsson, men kan inte hitta att denne lyft förslaget som ett ärende i arbetsutskottet!

Av de 31 markarrendena finns det ett som är utformat på ett synnerligen anmärkningsvärt sätt med automatisk prolongering och på ett sätt som gör att det aldrig kommer fram till politisk granskning, då det för kommunens räkning teknats av f.d. tekniske chefen Åke Nilsson, namne till nuvarande kommunalrådet.

Här är avtalet: Jaktarrende K G Abramsson

Det första vi kan se är att här är avtalspunkten 1 som visar att  arrendatorn fått ett särdeles förmånligt villkor med 2:05 skr/hektar i avgift. Det är ganska precis hälften av vad övriga 30 arrendatorer får betala.  Således har Abramsson fått särskilt gynnsamma villkor på en av Vilhelminas dokumenterat älgrikaste marker. Avalet har gällt i 24 år och automatiskt förlängts (punkt 2), utan indexuppräkning eller att avtalet kommit arbetsutskottets politiker till kännedom och har hittills inte sagts upp av någon av parterna. Avtalet har således hamnat i arkivet och sedan glömts, vilket tycks ha varit avsikten. Mervärdet på den låga arrendeavgiften kan minst beräknas till halva löptiden multiplicerat med differansen gentemot övriga avtals snittvärde, alltså 12 år *2 kr*1924 ha = 46176 indexdiffererande skr som därmed stannat i Abramssons ficka istället för kommunens intäktskonto.

I punkt 4. ser vi återigen en inkluderad fullmakt att å kommunens vägnar föra markägarens talan i förhandlingar ´å stämmor med övriga markägare. Men ingen hänvisning till någon jaktpolicy eller annan policy som skulle varit beslutad i politisk ordning. Således är det upp till Abramssons som arrendator godtycke, att i talande stund och efter egen ingivelse besluta vad kommunen Vilhelmina tar för ställning i olika frågor.

Enligt punkt 6 skall viltvårdsområdets utdelning till markägarna av rörelseöverskottet inte gå till markägaren utan till arrendatorn, vilket kan synas vara en märklig uppgörelse! Men läser man vidare finner man att syftet med detta är att Abramsson därigenom kan återta avgiften han betalat till kommunen och skicka in mellanskillnaden. I fjol uppgick utdelningen för kommunens mark i Tresunds viltvårdsområde till drygt 60 000 skr. Avtalet medger således att från dessa 60 000 skr kan arrendatorn Abramsson flytta 3945 skr till egna kontot. Med detta får man även klart för sig vem som författat detta avtal som så sofistikerat gynnar den ena avtalsparten.

I punkt 7 följer en än mer sofistikerad formulering och som för flertalet är mycket svårtydd. Man måste nämligen ha detaljerad kännedom om jaktföreningens interna regelverk för att kunna uttolka nyttan. Det är nämligen så att Tresunds viltvårdsområdesförening förfogar över totalt 13500 ha, men för att inte jaktlaget ska bli orimligt månghövdat har stämmorna beslutat om att minimiinnehav om 250 ha för att man ska få vara med i laget, genom att man då har rätt att ta ut ett s.k. ”jakträttsbevis för älg”, Har man exempelvis bara 180 ha så måste man arrendera till ytterligare 70 ha för att få ut ett jakträttsbevis. Förfogar man över 1924 ha har man således rätt att ta ut 7 jakträttsbevis, vilka sedan enligt avtalsskrivningen kan försäljas vidare med ett marknadsvärde om ca 4000 – 6000 skr/deltagare. Det betyder att avtalspunkt 7 kan tillskrivas ett årligt avtalsvärde om 28 000 – 42 000 skr, att multiplicera med 24 år = 672000 – 1008000 skr i dagens penningvärde!

Inte illa pinkat för en som har avtalsmässig rätt att jaga gratis på kommunmedborgarnas räkning, eller hur?

Nu har jag sökt kassören för att få del av de 24 årens samlade bokföring och därmed kunna granska hur Abramsson valt att nyttja sina avtalsmässiga fördelar och rättigheter, men har då fått svaret att alla handlingar övertagits av Abramsson själv.

Därmed är det bara han Abramsson som kan svara på hur han råddat villkoren i sitt fabulösa avtal med en av kommunens tjänstemän. Därmed begriper jag även till fullo varför Abramsson så kategoriskt avvisade mitt förslag om att granska jaktarrendeintäkterna och de grundande avtalsskrivningarna i översynen av samtliga konton för kommunstyrelsen i Vilhelmina.

I nästa avsnitt tänker jag summera de politiska slutsatserna jag anser att vi ska dra av de tidigare två inläggen.

 

11 kommentarer

  1. Lennart Norström

    Med ett litet tillägg

    Jakten på härligheten, makten och härligheten, i evigheten AMEN.
    Så hade man tydligen också tänkt sig det hela. Är det underligt att sammhället på vissa ställen håller på att krakulera.

    Simon tvivlaren

    • Göran Jonzon (inläggsförfattare)

      Tack för din kommentar Lennart!
      Författaren och förfäktaren av den förkättrade ”hederskodexen” som han menade att alla politiker i fullmäktige skulle underordna sig, är precis densamma som på detta sätt visar hur det står till med hans egen moral. HHan var inte nådig i sina omdömen att vi Kristdemokrater ansåg hederskodexen onödig och att vanlig bonnahederlighet skulle räcka. Och hans närmaste anhängare Anita Johanssons ord ringer fortfarande i mitt minne: ”-Det begriper ni väl att K G måste ha hög moral, han har ju suttit i riksdagen!”

      Jo, han har suttit i riksdagen i 12 år och till ett sammanlagt arvode som bör ligga runt 9 miljoner. Sedan vill jag minnas att han satt upp sig på riksdagspensionslistan när han slutade som riksdagsman.
      Men tydligen räckte det inte som bekräftelse, utan han tycks ha sett sig nödsakad att bekräfta sin egen suveränitet även på detta sätt?
      Jag erkänner att jag har svårt att motverka att jag fylls av förrakt mot sådana månniskor!

  2. Göran Jonzon (inläggsförfattare)

    Jag hade förväntat mig en strid ström av kommentarer som försökte hitta förmildrande omständigheter och som vanligt intill stupiditetens gräns, gå i försvar för vad sosseledaren företager sig, men det verkar som att skammen plötsligt slagit sina klor i partimedlemmarna.
    Är det på det viset, så känner jag faktiskt en viss sympati för dem, då jag själv bara tycker sådant här är pinsamt. Extra pinsamt blir det när girigheten så totalt regerar den som redan har övernog.
    Karaktäristiskt för den lokala sossekulturen tycks det även vara att blanda ihop sak och person. Om vi nu bjudit till från alla parter för att hitta en gemensam väg upp ur det ekonomiska träsket, innebär det väl inte att vi därmed ska blunda för varandras överträdelser, men det förvånar tydligen en del att jag både kan berömma och kritisera samtidigt ! Även fat det gäller helt olika ageranden !? För oss inom KD är det snarare normativt.

  3. Inga Lill Appelvik

    Det är som ett hugg i magtrakten- bra att det kommer fram.
    Mycket vill ha mer! Vi människor är svaga, tyvärr.

    • Göran Jonzon (inläggsförfattare)

      Tack för din kommentar Inga-Lill!
      Jag säger inte att det var bättre förr, men så länge barnen fick inpräntat de grundläggande värderingar som härrörde från den kristna etiken och skolan följde samma värdenorm, fanns det åtminstone en smula självaktning som motverkade denna typ av rovgirigt beteende.
      Hut går före skam, sa man då och jag tror inte människan förändrats så mycket sedan dess?
      Du har helt rätt i att vi är svaga och ingen är heller ofelbar, men det är med en dåres envishet jag hävdar att det aldrig går att ersätta etikens normfasthet med lagtexter, oaktat hur detaljerat man skriver dessa. När mentaliteten övergått från att handlingar vägs mot värdenormer till att allt som inte är olagligt är acceptabelt, då får vi se mycket av sådant här.

  4. Christine Svensson

    Jag blir så ärligt och uppriktigt förb… när jag läser det här. Är det underligt att det ser ut som det gör? Fy 17 säger jag. Bra att det kommer upp till ytan. Tyvärr är det väl så att alla inte ” vill läsa och förstå”

    • Göran Jonzon (inläggsförfattare)

      Tack för din kommentar Christine!
      Jag minns så väl hur våldsamt indignerad Abramsson blev för några år sedan i fullmäktige, när jag lyfte frågan om mygel inom maktens korridorer. Hans reaktioner understöddes av några av de mest fanatiska anhängarna. Jag gav honom en chans att lägga sina svartepetterkort på bordet, när jag i flerpartiöverläggningarna lyfte frågan om arrendena, men med en illa dold irritation hävdade då Abramsson att det relativt nyligen genomförts en revidering av arrendena, varför han avfärdade att det skulle ge någon besparing att utreda.
      Vi ska heller inte glömma andra sådana automatprolongerade avtal, där processen därigenom lagts undan från politisk prövning. Avtalet med Ewa Hed (S) mellan hennes firma Fjällmålet och kommunen, som ger hennes rätten till alla intäkter genom Norgefaragården , medan skattebetalarna står för fasta utgifter ! Jag har väldigt lite tid att ägna mig åt att rota i denna skit, men håller icke för osannolikt att det finns betydligt mer att gräva fram för den som orkar?

      Det jag tycker mest illa om är det att K G Abramsson under tiden när detta arrendeavtal författades lär ha innehaft förtoendeuppdraget som kommunalråd och att han från den positionen hade ett beroendeövertag gentemot den tjänsteman han valde att låta teckna motparten. Det måste ha varit en skamfläck för den tekniska chefen att tvingas gå med på detta fula tilltag?
      Jag misstänker att det finns fler tjänstepersoner som går omkring med en klump i magen after att ha tvingats till saker som strider mot varje rättskaffens persons rättsmedvetande?
      Dessutom ger sådant här vatten på kvarnarna åt politikerförrakt i allmänhet och det stänker tillbaks även på oss som lyfter fram oegentligheterna.
      Men det är oundvikligt att tvättvattnet blir brunt, när man tvättar en smutsig byk.

      Nej du har säkert rätt i att det finns inbitna som nu blundar hårt med både ögon och öron. Ett sätt är ju att hålla sig ”för fin” för att ta del av vad som skrivs på sociala media. Det är fler än en som fortfarande anser att det är mer högkulturellt att skryta med att de aldrig läser bloggar och på det viset behöver man ju heller inte ta del av sådant som grumlar deras kristallklara högaktning av sina förtroendevalda.

  5. Martin

    Jag har inte trott på en massa snabba kommentarer (så dum kan inte ens NN vara) men tids nog kommer väl kryptiska formuleringar typ ”vi följer regelverket”, ”det är inget olagligt”, ”enligt kommunallagen ….” osv.
    Det är med spänd förväntan jag emotser fortsättningen. Byket behöver rengöras!

    • Göran Jonzon (inläggsförfattare)

      Tack för din kommentar Martin!
      Ja, ska man försöka försvara detta krävs det nog en Silberskis förvridna rättspatos.
      Strategin verkar vara att man satsar på att tiga ihjäl det hela?

  6. Tommy Streling

    Hej Göran!

    Jag satt i kommunstyrelsen som ordinarie ledamot under 2012.

    Prislistan för markarrenden utreddes 2012 och dåvarande teknisk chef gav ett förslag, som än idag är kan betraktas hållbart (sett till att kommunen inte ska vara prisledande):
    Mark nedom odlingsgränsen, 8 kr/ha, mark ovan odl.gr 5kr/ha, samt index på arrenden, (det
    sistnämnda måste alla ks-au och ks-ledamöter läst, om de läst underlagen). Indexering är i kölvattnet av en ”stabil” inflationsnivå, regel före undantag i alla sammanhang.
    – Kommunstyrelsen tog dock detta inte rakt av, utan kommunchefen fick ansvar för fördjupad beredning.

    Vid kommunstyrelsesammanträdet 2012-11-07 var ärendet åter uppe för avgörande och ett antal ledamöter avgav yttranden i frågan inför beslut.

    Kommunstyrelsen beslöt att höja jaktarrenden till 6,40+moms/ha. I det här kortfattade beslutet innebär det, som jag uppfattar det, att alla arrenden ska och skulle höjas. Verkställigheten har kommunförvaltningen ansvar för. När det vid din granskning framkommer att jaktarrendena har ett snitt på 4 kr/ha är det uppenbart att uppskrivning/revidering aldrig verkat slå igenom, ens i det lilla.

    Om klausuler finns, i Abramssons arrendekontrakt, som åsidosätter ett nytt inriktningsbeslut om ny arrendenivå, tror jag inte håller ens vid en rättslig granskning. Jag har väldigt svårt att se något arrende skulle vara undantaget för ett rakt Ks-beslut som gör rent hus med alla prisvariationer (ett kommunalt beslut som gick i bräschen för likabehandling). Här är det alltså kommunen som part som måste driva på för revidering alt. uppsägning/nytt indexerat kontrakt.

    Helt uppenbart ligger en stor del av ansvaret för bristande verkställighet/prisanpassning på kommunförvaltningen. Fanns det frågetecken eller verkställighetsproblem, borde detta väckts i Ks-au och Ks. Samtidigt har kommunalrådet ett tillsynsansvar för alla frågor som rör i synnerhet kommunstyrelsens ansvarsområde.

    Undertecknad deltog i beslutet i kommunstyrelsen nov -12, som jag ställde mig helt bakom, sett till den då väldigt stora spridningen i jaktarrendeprissättningen. Indexering borde möjligen tagits in, men jag tror att man från politiken först ville avvakta verkningarna av den relativt sett kraftiga höjningen och därefter utvärdera. För många arrendatorer skulle det ju innebära dubblering eller rentav mer.

    Att kommunen överhuvudtaget inte reviderat Abramssons arrende, är och förblir högst anmärkningsvärt. Men tjänstemannaansvar är ju väldigt svårt att utkräva. Något som i sig Abramsson poängterat åtskilliga gånger i olika fora, vilket borde införlivas i kommunallagen då det idag närmast helt frånvarar.

    Poitiken, genom ks-au, kan ju granska tjänstemannansvarsfrågan som ett ärende i personalnämnden, när saken är utredd.

    • Göran Jonzon (inläggsförfattare)

      Tack för din kommentar Tommy!
      Det är precis det jag syftar på när jag inte kan värja mig från misstanken att enskilda verkställande tjänstepersoner känner osäkerhet att genomföra beslut som de vet kan drabba en toppolitiker på något sätt. DÅ är det enklare att skylla på glömska eller något annat. Men så får det inte vara.

      Det är väl bara en from förhoppning att när nu samma organisation ska granska sitt eget agerande, torde slutsatsen vara given – att skydda både sitt och toppolitikerns ageranden.
      Man kan givetvis anamma samma skrämseltaktik för att tvinga fram rättskaffenhet och åtgärder mot enskilda ärenden, men ska vi någonsin få till stånd en mer genomgripande attitydförändring, måste vi få varje tjänsteperson att känna sig trygg i sin egen personliga och yrkesmässiga integritet och aldrig behöva befaras känna av repressionskulturen.

      Jag vet inte hur vi enkelt kommer därhän, men jag tänker då inte bidra till att spä på med en bestraffande attityd.
      Däremot tror jag på en ständig och öppen kommunikation mellan politikergrupper och kommunledningsgruppen, där vi om och om igen förtydligar gränserna mellan oss och hjälps åt att bevaka att ingen infiltrerar den andra gruppens beslutsterritorium. Därmed tror jag att en ömsesidig respekt kan växa fram så småningom och att vi därmed slipper se mer av den här typen av egennytta slå igenom så flagrant.

      Jag har nu lämnat över ärendet och avser inte att spilla mer särskilt mycket mer energi på saken, men kan naturligtvis inte heller bromsa någon som känner behovet att driva frågan längre. Det finns inget i din kommentar som jag på saklig grund ser något att invända mot, men att jag själv hellre nu riktar min energi framåt och mot de stora utmaningar vi står inför. Däremot ser även jag mig tvungen att bevaka att vi får rätsida på felaktigheterna.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.