Finns det inga ”Vänsterkristna”?

När jag tar upp någon aspekt som rör ämnesområdet Islam, samt avarter av den religionen och dess fäste i olika etniciteter och kulturyttringar, då dyker det säkert som amen alltid upp någon som drar paralleller med USA:s s.k. HÖGERKRISTNA.

Detta ständiga uttryck HÖGERKRISTNA blir ju semantiskt helt ologiskt, om det inte samtidigt innebär att det måste finnas en antipol VÄNSTERKRISTNA?

Men liksom att jag aldrig hört någon använda ordet TYMPLIG som motpol till OTYMPLIG, så verkar det som att antipolen till HÖGERKRISTNA inte finns?

Alltså måste alla kristna vara politiskt högervridna per definition.

Det tycker jag låter väldigt tillfredsställande och innebär att den socialdemokratiska broderskapsrörelsen utan problem kan anslutas till den amerikanska teapartyrörelsen inom ramen för definitionen HÖGERKRISTNA.

8 kommentarer

  1. Stefan Rådström

    Kanske det, Göran. Man kan också i analogi med s.k. ”alternativ medicin” och medicin (ifall ett påstått medicinskt preparat fungerar är det medicin, ifall det inte fungerar är det ”alternativ medicin”), kanske anta att normalpositionen för en kristen är politiskt till vänster, medan en ”högerkristen” är den som kallar sig kristen, men inte har anammat de kristna lärorna därför att de går emot de politiska högeråsikterna?

    • Göran Jonzon (inläggsförfattare)

      Tack för din kommentar Stefan!!
      Vore det på det sättet är det ju dubblet märkligt, då aldrig gruppen VÄNSTERKRISTNA berörs av debattörer som själva framhärdar som vänsterpolitiskt bejakande?
      Inte heller har jag någonsin hört en socialist framhålla begreppet KRISTNA som tillhörande deras falanger!
      Nej du får nog öppet tillstå att begreppet HÖGERKRISTNA ingår som en av de många pamflettartade nidbilder som vänsterfolket så gärna sprider i sin akuta brist på konstruktivt tänkande och som resulterar i utebliven analys eller ens semantisk logik?

  2. ronny thellbro

    Intressant iakttagelse Göran! Jag har nog själv funderat över benämningen ”högerkristna” sammankopplad med namngivna företrädare och också undrat över var motpolen finns och vilka som företräder den. Kristendomen med sitt vida rotsystem av avnämare återfinns efter hela den partipolitiska skalan. Begreppet vänster/höger hänger som bekant samman med upplysningstidens franska politik. Söker man efter politisk vänster med kristna avtryck så saknas inte detta. Umeåprofessorn i idéhistoria R Ambjörnsson utgav på 90-talet en utmärkt bok om socialismens historia. Han hänvisar till ett ganska stort antal kristna tänkare som lämnat bidrag till socialismen. Han menar faktiskt att kristendomen är den rörelse som ”troligen” lämnat de allra viktigaste byggstenarna till socialismen. Det betyder att det måste i mängden av s.k. vänsterfolk dölja sig ett ganska stort antal ”vänsterkristna”. Det kan ju nu förhålla sig så att vänsterns ”åsiktsproducenter” menar att socialistiska ideér utgör den givna värdenormen och därför behövs inte kategorin ”vänsterkristna”. Det är endast den politiska högern som behöver artbestämmas i ett antal kategorier dit ”högerkristna” utgör en sådan.
    Frågan är emellertid vad som ideologiskt utmärker en ”högerkristen”. En viss typ av moralfrågor torde höra hit. Kanske någon av bloggläsarna kan reda ut begreppen. Benämningen ”högerkristen” tillhör ju faktiskt den dagliga beskrivningen av åtminstone en rad amerikanska grupper och politiker men förekommer ibland också som åsiktplacering av en del svenska politiker.

    • Göran Jonzon (inläggsförfattare)

      Tack för din kommentar Ronny!
      Osökt drivs jag nu att även vidga frågeställningen var jag nu ska räkna mig själv som agnostiker? Med ett leende kan jag konstatera att det du hävdar att socialismen är sprungen ur upplysningstidens kristna värderingar, måste få de mest särpräglade socialisterna att sätta kaffet i vrångstupen.
      Själv har jag inga problem att inordna mig helt och full innder kristen värdegrund och detta utan att vara varken from eller ens passivt religiös.

      Även fast jag inte har någon större förståelse för argumentationen kring en del amerikanska republikaners våldsamma aversioner mot aborter eller hur de kan hävda sin nära kontakt med Gud, så finns det i övrigt mycket jag kan se vara gott för ett helt samhälle och dess normbildning. Även fast argumenten kring deras kreationistiska teorier förefaller rent ut sagt bisarra utifrån mina egna föreställningar om evolution och genetik, samt utifrån vad vi idag känner till om kosmos grundtillstånd och fysikaliskt styrda utvecklingar, kan jag heller inte med självaktning hävda att det absolut måste saknas en intelligens bakom det ohyggligt + (alla superlativ upphöjt i triljontal) komplicerade samband som hela kosmologins utveckling vilar på för att ens ett tidsbegränsat stabilt tillstånd ska inträffa. Ingen annanstans än inom kosmologin med dess gömda dimensioner och teorier om Calabi.Yau-rum i varje punkt i rummet, har jag kännt en svag aning om systematik höjt över hela vår mänsklighets samlade förståndsförmåga.

      Men betydligt mer jordnära och verklighetsförankrat är de effekter vi idag ser som förlust av övergripande värdenormer som direkt följd av sekulariseringens betoning av självförverkligande och att älska jaget. Det inrymmer både empatilösa övergrepp på gator och i grannstrider, som när förtroendevalda missbrukar sina förtroenden och lever loppan med andras sparade reserver , som när bankmän hänsynslöst roffar åt sig fallskärmar efter avsöjat mygel. VI kommer aldrig att kunna ersätta värdenormer som präglas från barnsben med lagtext som hindrar egot att utvecklas till en social cansersvulst.

      Det gäller oaktat om man stämplas HÖGERKRISTEN eller SOCIALISTKRISTEN eller ATEISTTROENDE.

      • Stefan Rådström

        Göran, de viktigaste delarna av de s.k. kristna värderingarna har sitt ursprung i hedniska/ateistiska filosofier, och då i synnerhet den grekiska. Nu spelar väl just detta faktum kanske ingen större roll, eftersom de ändå förmedlats till oss via kloka kristna och muslimska filosofer.

        Kosmologin har precis i detta nu nått en mycket spännande utveckling, tack vare LIGO – åter har Einsteins gravitationsteori bekräftats, men ännu mer spännande är att vi nu äntligen har ett helt nytt instrument att utforska Universum och dess historia med. Ifall vi ska kunna finna de evidens som krävs för att bekräfta Multiversumhypotesen, är det högst sannolikt att det sker med hjälp av gravitationsvågor. Och ifall detta sker, blir det ännu ett förödande slag mot ”God of the Gaps”-apologeterna.

        • Göran Jonzon (inläggsförfattare)

          Möjligen även att gravitationsvågornas bekräftelse ger oss en liten viktig nyckel till att begripa hur gravitaionen samverkar med den dominerande energin i kosmos, den mörka energin, vilken står för ungefär 3/4 av all energi även om man räknar om den synliga och den mörka materian till dess energiekvivalenter. Det verkar som att den mörka energin tilltar i samma takt som vacuum utfyller avstånden, när universum utvidgas, vilket skulle leda oss till att ”det stora rivet” som skulle slita isär den kondenserade energin som finns bunden i all materia, inte är det sannolikaste scenariot för universums utveckling.

          Allt detta leder dock bara vidare till nästa fråga, nämligen hur energi kan födas ur tomhet?
          Kreationisternas fantasi räcker inte längre än forskningens i det fallet och vi får fortsätta kämpa för att begripa hur vår tillvaro har tillkommit och hur slutet ser ut, om något sådant finnes. Det vidare bergeppet UTANFÖR UNIVERSUM leder oss än längre in i oändlighetens mysterier och hoppet om en skapare som tar emot oss efter döden är värdefullt för väldigt många att hjälpa oss genom den ohyggliga insikten att våra liv bara varar en mikrodels sekund mätt mot det oändliga vi ser omkring oss och än mer betydelselöst mot det oändligt oändliga som döljer sig utanför det vi ser och som nu sliter och drar i våra begränsade förståndsgåvor.

          Hoppet kostar så lite att bära Stefan, men övertygelser är desto farligare. Det har historien visat gäller vare sig det rör religiösa eller politiska ideér, eller hur?
          Så tvivlet och hoppet vill jag tro är våra viktigaste följeslagare och som vi bör vårda ömmt i en världs full av tvärsäkra idioter.

          • Stefan Rådström

            Göran, det finns en myt som säger att ateism erbjuder inget hopp för en människa, men det är tvärtom på det viset, att ateisten avvisar det falska hoppet. Tanken på ett liv efter detta i ett sorts himmelskt Nordkorea, vilket är vad de abrahamitiska religionerna i bästa fall erbjuder, är åtminstone ingenting som jag hoppas på.

          • Göran Jonzon (inläggsförfattare)

            Jag ogillar tulpaner Stefan, men det ger mig ingen rätt att fördärva för alla som finner glädje i att köpa eller odla sådana.
            Jag ser heller ingen som helst mening med att människor slösar bort sin dyrbara tid på att titta på sport, men vem är jag att försöka trycka på dem mitt förrakt?
            Lutfisk är ingen föda för en människa, men det ger mig ingen rätt att kräva att alla andra ska avstå.

            Ditt självpåtagna uppdrag att försöka fördärva för de som finner tröst i sin tro, kan jag inte se bygger på någon annan grund än din egen inre spänning inför det oundvikliga.
            I inlägg efter inlägg och listvis med kommentarer förfäktar du din uppfattning som vore du själv väldigt ambivalent och svag i din övertygelse.
            Din ”vetenskapens religion” ter sig alltmer sekteristisk i mina ögon.
            Jag har inga bekymmer med att du har din tro. Inte heller att andra har sin uppfattning och övertygelse, alltmedan jag själv nöjer mig med att tillstå att jag inte har något svar jag anser mig kunna ge åt andra.

            När jag föddes visste jag inte hur mitt liv skulle utvecklas, eller ens hur långt det skulle bli. Vid 61 år fyllda vet jag fortfarande lika litet om det fördolda och vad som döljer sig i framtiden, men orkar likväl med att leva med den ovetskapen utan att försöka kränka min uppfattning på andra för att finna tröst från att ensam bära min föreställning.

            Jag ställer samma fråga till dig som jag brukar ställa till besökande Jehovas Vittnen:
            Varför orkar du inte bära din föreställning ensam, utan kämpar så infernaliskt med att försöka få andra att dela din tro?

            Jag har inga som helst problem med att du betecknar dig ateist Stefan, men kan inte låta bli att undra om inte du har det själv?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.