Conny Forsströms demokratiskt socialistiska blogg

Politiska åsikter

Att driva företag AKA McSkitjobb!

När man som arbetsgivare tvingar folk att stanna, oavlönad och utstämplad, på företaget i väntan på "jobbtoppar" och avlönad tid på en dag i värsta fall blir tio minuter, DÅ har vi ett klart tecken på att företaget inte är lönsamt och bör gå i konkurs för att frigöra arbetskraften till annan verksamhet, som KAN ge sina anställda drägliga villkor.

Sen funderar man på om det ens är lagligt att tvinga kvar arbetskraften oavlönad på företaget. För den som ännu inte förstått så är det en snabbmatskedja jag talar om, där förutom ovanstående som verkar vara vardagsmat på dessa restaurager, en anställd tvingades skrubba toaletten med en tandborste. Ikväll, söndag, blir det mer om detta i Dokument Inifrån. Det ska jag se, gör det du också!

När företag måste drivas på detta sätt (förnedra och plåga personalen) för att håva in vinst, då torde t.o.m. den mest inbitne kapitalist inse att det finns för många företag av denna typ. Kan företag inte drivas utan dessa metoder, då ska företaget bort!

Ni inom högern talar jämt om konkurrens. Låt det då bli konkurrens mellan arbetsgivare i att erbjuda bäst villkor. Men SÅDAN konkurrens är väl inte bra tycker ni inom högern..

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8628224.ab 

 

Etiketter: , , , , , , , , , ,

4 kommentarer

  1. Uffe N

    Beroende på vilken bransch du tittar på så kan konkurrensen mellan företagen i branschen vara allt mellan obefintlig till på-liv-och-död. Och då inte bara för att ragga kunder, utan även för att få personalen att vilja arbeta på just detta företaget, istället för hos någon av konkurrenterna.

    Snabbmat är nog en sådan bransch där konkurrensen om personalen är i stort sett obefintlig, då personalen är lätt att byta ut. Det tar för kort tid att fullt utbilda någon ”nykomling” för att branschens priser skall tåla mycket konkurrens om personalen. Därmed vill jag dock inte säga att företagen _vill_ byta ut personal: det är ju trots allt en kostnad när man måste anställa någon ny och lära upp dem.

    Annars håller jag med dig: är man på jobbet så skall man ha betalt. Det är grundregeln, men det finns ju många undantag som är helt acceptabla. För det mesta är det dock så att man får betalt om man är på jobbet utan att arbeta: tex brandmän får, så vitt jag vet, betalt för att vara på brandstationen och bara vänta. Jag tror viss personal inom sjukvården har samma villkor: de förväntas ibland vara på arbetsplatsen utan att egentligen arbeta, utan bara finnas till hands ifall de behövs i en kris. De får dock betalt för tiden de är på arbetsplatsen. Om det samma gällde hamburgarvändarna skulle jag inte klaga på villkoren.

  2. Frida Berg, presschef McDonald's

    Självklart ska man ha betalt för all den tid man arbetar! Och självklart ska man inte tvingas att gå på rast när det finns för lite att göra. Extraraster är – och ska vara – frivilliga, och ingen ska känna sig straffad för att man inte vill ta rast. McDonald’s har haft kollektivavtal sedan 1973, och ska alltid följa lagar och regler. Vi har 12 000 medarbetare på 221 restauranger över hela landet och de är vår absolut största tillgång. Att systematiskt behandla dem illa vore inte bara oetiskt, utan dessutom kontraproduktivt. Det är nämligen bara genom att ha nöjda medarbetare som vi kan leverera den höga kvalitet och service som våra gäster förväntar sig. Vi tar vårt arbetsgivaransvar på största allvar, och kommer självklart gå till botten med de felaktigheter som kommit fram, och – som vi alltid gör när vi får veta att något blivit fel – åtgärda det. Sund affärspraxis och medarbetare som trivs är enda sättet att bedriva en långsiktig och välmående affärsverksamhet.
    Samtidigt kan vi konstatera att detta är ett antal enskilda berättelser som inte är representativa för hur det är att jobba på McDonald’s. Vi gör undersökningar varje år då flera tusen medarbetare svarar och vi vet att den absoluta majoriteten av våra medarbetare trivs hos oss. Åtta av tio skulle till exempel rekommendera en kompis att börja jobba hos oss. Men självklart är det ingen ursäkt för att se mellan fingrarna när det gäller eventuella övertramp mot enskilda medarbetare.

  3. Conny Forsström

    Det verkar vara något fel på sidan så jag kan inte trycka besvara, så mitt svar till Frida Berg skriver jag här: För det första ser jag att svaret är en direkt kopia av det som står att läsa på McDonalds hemsida, officiell retorik alltså.

    Vad man säkert kan veta är att förhållandena inte verkar ha förbättrats sedan förra gången McDonalds hamnade i media. Så vad säger att det blir bättre nu? För alla anställdas skull hoppas jag på en förbättring. För kan man inte ha lönsamhet utan att tumma på regler och avtal, då ska företaget ifråga läggas ner, för då är det inte lönsamt. Vilket jag redan skrivit i blogginlägget.

    För de anställdas skull kan jag som sagt bara hoppas att uttalandet denna gång också följs av konkreta åtgärder.

    Till sist, vad säger att missnöjda arbetare gör ett dåligt jobb? Rädslan att förlora jobbet kan många gånger väga tyngre än missnöjet. Kort sagt, vilket val har man när vi har en hög arbetslöshet? Det kan konstateras att arbetsmarknaden definitivt är arbetsgivarens (fler människor än det finns jobb).

  4. Alejandro Caviedes

    Frida Berg (presschef på McDonalds):

    Det är klart att du måse skriva alla dessa fina ord om eran personal. Det är ju vad du får betalt för. Men ingen här är dum i huvudet. Vi förstår att ni skiter i eran personal. När Uppdrag Granskning avslöjade att ni utnyttjade utländsk arbetskraft, så gick ni ut med en ursäkt och ett löfte om att ni skulle bättra er. Men när Uppdrag Granskning gjorde en uppföljning, visade det sig att ni har fortsatt med detta. Ni har i mina ögon ingen trovärdighet när ni uttalar er om personalpolitik!!!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.