Conny Forsströms demokratiskt socialistiska blogg

Politiska åsikter

Det PRIVATA busskaoset..

Min mor har i helgen hälsat på hos mig. När hon idag söndag skulle åka hem igen har vi förstås i god tid kontrollerat hemsidan så att bussen går en viss tid, så att hon i sin tur hinner med bussen från en annan ort så att hon till sist är hemma på sin ort i någorlunda tid på söndag eftermiddag.

Detta har alltså kontrollerats via hemsida, via att min mor fått sig skickat ett sms med exakta tider SAMT att när min mor kommer till busstationen så står detta också att läsa på den digitala informationstavlan.

Hör och häpna! Plötsligt tas bussen ifråga bort från informationstavlan..min mor väntar och väntar..ingen buss kommer! TROTS att informationen stått att läsa såväl på hemsida som i sms såväl som på busstationen! Vad innebär detta i hennes fall? Jo, att hon kommer hem minst 5 timmar senare än planerat.

Det är väl inte så farligt hör jag någon säga men har man annonserat att en buss går så SKA den gå! Annars är det bättre att ta bort bussen helt och ge resenären en chans att planera sin resa på annat sätt, I FÖRVÄG! Nu har hon betalat taxi till busstation, plus lokalbusspengar för att åka tillbaka till mig och sen ner på stan igen senare på dagen (totalt 245kr!) för att försöka ta en buss som går då (om den nu går..det återstår väl att se, skriver jag med en viss sarkasm….)

Min poäng är att det är detta och andra saker ( t.ex. iskalla bussar, som jag och många andra drabbats av i vinter) som händer när privata företag tillåts driva infrastruktur med vinstbegär som incitament! Samhällsansvaret flyger ut ur fönstret i samma sekund som vinstbegäret tillåts göra sig gällande!

Etiketter: , , , , , , , , , ,

En kommentar

  1. Uffe N

    Låt mig gissa: under denna (som vanligt) snörika vinter så har statligt ägda SJ inte ställt in en enda tur? SJs tåg har _alla_ varit i tid enligt tidtabellen? SJ har _alltid_ lämnat helt korrekt information till _alla_ resenärer?

    Jag tror inte SJ sköter sig varken bättre eller sämre än något annat bolag i detta avseende, oavsett vem som äger bolaget.

    Jag tror, vidare, att det inte är frågan om vem som äger företaget som avgör hur bra service de lämnar när det händer något oväntat. Det är mer en fråga om kulturen på företaget, och vad de som arbetar där gör. Med rätt chef och rätt kultur kan kunderna få snabb information om vad som händer och kommer att hända. Med fel chef så händer inget som kunderna ser och/eller har nytta av.

    Nu lär du invända att det är ägarna som tillsätter cheferna, och till viss del är det det. Men de tillsätter oftast bara de allra högsta cheferna, de som är längre ner i kedjan tillsätts inte av ägarna direkt. Och det tar tid innan ägarna får veta om missförhållanden längre ner i kedjan. Därmed tar det tid innan de kan göra något åt det.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.