Fredrik Gustavsson, Vindeln

En bil är dyr, två bilar är dyrare och otur är oturligt

Att ha bil är dyrt.

Att vara drabbad av otur samtidigt som man är bilägare är ännu dyrare.

Att ha otur och två bilar är om möjligt ytterligare ännu dyrare.

Inför påsk skulle vi ta oss en tur norröver till Norrbotten och bo i husvagnen några dagar. Innan resan började motorstyrningslampan i Audin att lysa några gånger när temperaturen legat kring nollan och det varit fuktigt ute. En givare verkade fela. Den beslutade vi att byta efter helgen så den kunde bytas i Vindeln.

I Norrbotten fick vi stanna två dagar extra, för dagen för hemfärd fick jag motorstopp i Luleå mitt i en högersväng mitt i rusningstid. Fyra timmar i väntan på att få tag i hyrbil som man fick köra hundar i slutade i en hämtning av hundhotell som enklaste lösning då bara taxiresorna till den hyrbil som de lyckades ordna fram skulle ha kostat avsevärt mer än att inkvartera hundarna inklusive hämtning på ett djurhotell. Bränslepumpen. Kostnaden var förfärlig och gjordes dessutom på en av de verkstäder som jag verkligen inte önskade lämna in bilen på.

För att riktigt spika in att det rörde sig om klassisk otur på Kalle Anka vis hade hyrbilen jag skulle få låna fått punka och när de skulle tvätta den gick tvätten sönder. När jag skulle betala slutade kortterminalen att fungera på bensinmacken. Vid återlämnandet hade bilen dragit 12 liter bensin för 4 mil, vilket gjorde att den före mig hade glömt tanka också vilket jag glömde säga när jag återlämnade bilen.

I taxin jag åkte till verkstaden med för att hämta ut bilen havererade också kortläsaren när jag skulle betala så jag fick skjuts till en närliggande bankomat för att hämta ut pengar som givetvis hade slut på hundralappar. Via en omstart av lite prylar i taxin gick det ändå bra att betala.

Behöver jag ens nämna att vi hade vattenläckage i husvagnen och en vattenfylld rullgardin?

När vi lade om till sommardäck upptäckte vi att nackdelen med att låta någon annan lägga om däcken är att man inte kontrollerar däckens mönsterdjup ordentligt. Ett hjul var rätt slitet, så då blir det byte av alla fyra hjulen när man har fyrhjulsdrift. Vi får se vem som får sälja de nya sommarhjulen. Hade det inte varit för kamremsbyte, byte av låskista, service, byte av värmegrej i saaben, byte av avgassystem i saaben, byte av givare samt en ny felkod i motorstyrningen i kväll så hade det nog garanterat blivit inköp lokalt, men vi får väl se…

Besiktning på torsdag dessutom, vilket automatiskt ger antingen körförbud genom att avboka eller en ombesiktning för mönsterdjupet på ett av hjulen innan de nya hunnit beställas, anläda och monteras oavsett vem som får sälja dem.

Om du inte har bil, skaffa inte en och absolut inte två!

//Fredrik

3 kommentarer

  1. jesse

    Snacka om jävligt mycket otur.. Om inte annat aningen irriterande förstår jag för din del.

    Jag själv har haft en saab 900 års 95.

    Har haft många problem med den, började med att en slang läckte kylarvätska, till motorblocket.. Bytte skiten. Körde drygt 15 mil då är det nästa bekymmer remmen till ac, styrning, vattenpump, ja, allt vad den där remmen styr går av. Då en spännrulle går sönder. Givetvis mitt på E4:an också. Byter ut den. Då har fanskapet börjat rycka..Byter tändstift och den går normalt igen.. Nu under våren också har man sett olja på backen också :(..

    Nu har jag sålt saaben, är något lyckligare och har lärt mig att aldrig mera äga en Saab.

  2. Fredrik Gustavsson

    Exakt samma problem med min gamla Saab 900 fast årsmodell 96 och på väg 363 med släpvagn väldigt sent på kvällen. Tur i oturen hade jag båda bilarna tillgängliga så jag då kunde bogsera in Saaben till verkstaden.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.