Läge för begagnat köp!

Prisbilden på begagnade bilar fortsätter att utveckla sig till att bli billigare och billigare.

Den genomgående trenden är fortsatt att de bilar som dyker upp på nätet har en betydligt lägre prisbild jämfört med det befintliga utbudet, av motsvarande modell och motoralternativ. Det är intressant att följa detta för en intresserad motor

För närvarande är det många bilar som kommer ut på begagnatmarknaden som ligger en eller två generationer bakåt, sett till modellens produktcykel. Oavsett konjunkturläge borgar detta för en lägre betalningsvilja hos privatpersonerna. Behöver jag skriva Saab 🙂

Prisbilden på begagnade personbilar ligger fortsatt på en låg nivå. Jämför man hur det hittills sett ut under 2012 med hur det såg ut i slutet av 2011 ser man att nedgången dock mattats av en aning under 2012.  Det är fortsatt en stor andel etanolbilar, från t ex utgående leasingavtal, som hamnar på begagnatmarknaden. Och även för dessa blir det låga priser.
 
Sett till vad marknaden kan hantera så såldes det för många etanolbilar för tre till fyra år sedan. Även om jag tycker det går trögt med miljöbilarna och dess utveckling.
 
Man är villig att betala mer för snålare dieselmodeller som kommer till begagnatmarknaden jämfört med motsvarande modeller som drivs med bensin/etanol. Det ökande utbudet av bilar med snåla dieselmotorer kommer pressa priserna ytterligare på bensin – och etanolbilar framöver. Det ser även tufft ut för gas – och hybridbilar.
Etiketter: , ,

2 kommentarer

  1. Ivar Möller

    Jag undrar varför du hatar SAAB ?
    Jag tycker synd om dig som inte har råd med en riktig SAAB. Köp ett busskort istället för det är väl det enda du har råd med och får åka i för miljöns skull. Det eviga negativa ältandet om SAAB från avundsjuka bloggare (politiker)och journalister kommer aldrig att ta slut, och mina SAABár kommer du aldrig att få råd att köpa om du inte vinner stort på lotto.

    Till sist tycker jag att såna som du borde få en rejäl uppsträckning som tycker det är bra om svensk industri får dåligt rykte och vi måste lägga ner företagen i Sverige. Är det bättre att importera all som vi konsumerar ??????.
    Med enbart utgifter är Sverige snart i sämre skick än Grekland.

    mvh / Ivar M

  2. Hans-Inge Smetana

    Svar till Ivar Möller (2012-06-30 16:58)
    Nej jag hatar inte Saab. Däremot håller jag med att Saab har oförtjänt dåligt rykte. Varför jag tog med en rad om detta är just andrahandsvärdet på en Saab är på tok för lågt enligt mitt sätt att se det. Jag har själv 2 Saabar och en av dem har faktiskt rullat 32000 mil. Har aldrig haft och kommer nog aldrig att ha en bil som gått så långt och med sån komfort och fortsatt drag i som min gamla 9000 av sista tillverkade årsmodell. Så nog kan jag säga en hel del positivt om Saab. Men Saab har alltid haft problem med andrahandsvärdet om man jämför med t ex Volvo. Och det kan man fundera över. I mångt o mycket har Saab varit ledande i tekniken.

    Sen tycker jag absolut inte det är bra att företag och verksamheter flyttar utomlands eller lägges ner. Så den kritiken tar jag inte åt mig. Tvärtom vore väl inget bättra om vi kunde fortsätt med både Saab o Volvo sida vid sida tillverkat i Sverige. Men det är en önskedröm. För då bl a GM är inblandat då blir det som dom tycker. Det ser vi tydligt i turerna med Saab där man var kritisk mot t e x regeringen som inte gick in med pengar. Sen fick inte vem som helst köpa företaget hellar utan GM satte stopp. Men vilket ansvar har företaget själv? Och vilket företag vill inte att regeringen ska putta in några miljoner. Jag menar att GM tog över Saab för att lägga ner en konkurrent. Det var nog strategin redan från början.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.