”God röd jul”

Idag är det rena julafton. Presentationen av regeringens budget sker idag och nu lovas allt o lite till åt allt och alla.

Först har vi en finansminister som för några dagar sedan gått ut och tydligt markerat att det inte finns några pengar i den statligt dåligt skötta ekonomin. Borg och gänget har utarmat Sverige och enligt Magdalena Andersson måste vi nu överge överskottsmålet som vi inte har möjlighet att klara. Sen nästa dag ser man en leende statsminister som lovar allt till alla.

Vart kommer pengarna ifrån? Är det inte den av alla andra oberoende bedömare goda ekonomin som Sveriges tidigare regering prisats för och avundats från många länder.

Nu lovas också Norrbotniabanan att byggas igen. Jonas Sjöstedt som står utanför regeringen tar åt sig äran att den finns med och enligt honom kommer man nog börja bygga i morgon. Han kommer nog åka hit och ta på sig hjälmen för att vara med och gräva. Fast i hans budget finns den inte ens med.

Det märkliga är S har hela tiden talat om att de vill bygga Norrbotniabanan. Men då är mitt heta tips att lägga medel för det i budgeten. Idag ligger det medel för att klara en sträcka på ungefär 9 kilometer fram till någon stans runt 2025. Det kan ju alla förstå att bygget kommer ta över 270 år till innan det är klart. Eller har man tänkt klippa av Sverige och sy ihop Umeå med Luleå då behöver man ju inte Norrbotniabanan alls. Så du som väntar dig att få åka Norrbotniabanan i närtid kan nog se dig grundlurad.

Däremot kan jag glädja dig att du även framöver inte behöver köpa någon teaterbiljett. Det sker hela tiden teater inför öppen ridå från regeringshåll i än den ena o än den andra frågan. Kostnaden för teatern står du för i efterhand.  Så bjud in vänner och bekanta när du ändå får betala. Teaterapan Magdalena Andersson är Löfvens starkaste kort för att hålla i den nu hos S starka teatertraditionen.

Kommer att bli många o långa revyer men förhoppningsvis bara under max 4 år om inte revyn kommer att ta ett abrupt slut och dom som spelar teatern inte kommer överens om vilken revy som ska spelas och börjar spela flera revyer samtidigt.

Etiketter: , , , , , ,

4 kommentarer

    • Hans-Inge Smetana (inläggsförfattare)

      Teatér är ju roligt om man slipper betala. Men när vi dessutom får betala med högre skatter etc då blir man matt.

  1. Andreas

    Riktigt bra skrivet! Vad gäller NBB tycker jag helt klart att Anders Sällström är den av de lokala politiker som har högst trovärdighet i någon mån man kan lita på politikerna överhuvudtaget i denna fråga…
    Det är med största sannolikhet ingen Norrbotniabana det rör sig om, utan stickspåret Umeå-Dåva (9 km.); dessutom säger han ju att ”årtal är inte bestämt” så det är inte ens säkert att det blir inom denna mandatperiod. Troligtvis är det ännu ett oklart löfte om en eventuell oklar byggstart av några få kilometer till Dåvas värmeverk, sedan tar det stopp. Vänstersidan har gett många löften som sällan har hållits. Därför ger jag inte mycket för detta. Det är för mycket önsketänkande och för lite handling.

    Sedan vet jag inte om KD heller är något föredöme vad gäller infrastruktursatsningar och regional utveckling.
    Det jag stör mig mest på är att södra Sveriges intressen alltid hörsammas och det byggs kolossalt mycket därnere medan Norrland får vänta. Egentligen (tror jag) detta handlar väldigt, väldigt lite om partipolitik. Problemet ligger på ett betydligt djupare plan – synen som politiker har på Norrland är fördomsfull och bygger på gamla stereotyper (typ som att ”där uppe i norrland finns ju bara en massa skog, det är inget att satsa på…” o dyl). Just därför prioriteras aldrig infrastruktursatsningar i Norrland, där de ju egentligen behövs som mest.

    • Hans-Inge Smetana (inläggsförfattare)

      Du har rätt att vi borde få mer satsningar här uppe. Men vi ska komma ihåg att vi är färre människor här och det gäller för alla ledamöter oavsett parti att hålla en linje så att det inte blir ”byapolitik” i riksdagshuset. Men visst bord det ske mer satsningar här i norr. Hoppas den stereotypa bild du beskriver av Norrland är försvinnande liten. Men den finns och det måste vi motarbeta. Jag brukar säga att Norrbotniabanan inte är till för Norrlänningar i första han utan för skåningar och folk ute i Europa. Alltså vi skickar så mycket malm ut i Europa så om vi inte hittar bra transportlösningar så kan vi bli utkonkurrerade av aktörer närmare kontinenten. Så banan behövs och jag är absolut inte emot att den byggs. Tvärtom. Men alla pratar och det händer inget. Så verkstad i frågan behövs.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.