Biljett på tåg – lättare!

Samordnad insats så det blir enkelt att köpa biljett på tåg måste till. De resenärer som nu förståeligt lämnar tåget måste komma tillbaka.

Varje månad är det ca 10-12 000 personer som åker tåg mellan Vännäs – Umeå. En fantastisk möjlighet att komma sig in till Umeå snabbt och enkelt vare sig det gäller nöjen eller arbete.

Men nu visar det sig att den nuvarande operatören har höjt biljetten för den som köper på tåget med 70 kronor som en serviceavgift, vilket innebär mot tidigare 50 kr kronor ska man nu betala 50 + 70 kr. Och vad värre är att operatören verkar inte bry sig att göra det enklare för oss som vill åka tåg att få tag i biljett. Inga biljettautomater finns tillgängliga här i Vännäs och man verkar heller inte vara intresserad att sätta in sådana.

Jag har inga problem och har förståelse för att om man köper manuellt så har man en större kostnad men då måste det finnas andra alternativ. För inte betalar man 240 kr t o r så många ggr.

I dag har vi haft sammanträde i kollektivtrafikmyndigheten i länet och då kändes det självklart att ta upp frågan och speciellt när vi hade Norrtågs representant närvarande. Så jag kan glädja alla Vännäsbor som funderat på saken att det kommer ordna sig.

Det är nämligen så att nuvarande tågoperatör inte kommer att fortsätta efter årsskiftet. Vi har haft en upphandling och fr o m årsskiftet byter vill alltså operatör. I förfrågningsunderlaget ligger det en tydlig klausul som säger att operatören ska underlätta för resenärerna att köpa biljett med t ex automater.

Så jag är övertygad att operatören som kommer till efter årsskiftet och alltså ska köra i 10 år kommer lösa detta på bästa sätt. Och alltså inte så plumpt och okundvänligt som nuvarande operatör. Man får nästan känslan att då man förlorat upphandlingen vill man straffa resenärerna.

Så håll ut det blir lättare och uppdraget att tydliggöra detta mot den nya operatören, och samtidigt pressa den nuvarande operatören ligger nu på Norrtågs styrelse. Så jag blir inte särskilt förvånad om vi har en biljettautomat på stationen redan i början på nästa år.

Etiketter: , , , , ,

4 kommentarer

  1. Krister Andersson

    Jag har varit i kontakt med Norrtåg och kan inte fatta varför detta inte går att lösa på en gång. Har du nån bra förklaring? Eller medför avregleringar och upphandlingssystem att beställaren inte kan styra vad den vill ha?

    • Hans-Inge Smetana (inläggsförfattare)

      Det finns i upphandlingsunderlaget. Så det är inget nytt under solen. Men löses som jag skriver med ny aktör. Det är ju inte helt lätt utan ganska snårigt detta med upphandling av tåg så visst finns är det inte riktigt enkelt att få till det direkt. Men upplever att nuvarande aktör inte har minsta intresse att hjälpa till. Men som sagt detta ligger nu på Norrtågs bolagstyrelse att kraftfullt agera. Och räcker inte det kommer vi från Kollektivtrafikmyndigheten ta tillbaka frågan för ännu skarpare agerande.

  2. Krister Andersson

    Upphandlingsunderlaget? Ny aktör? Ganska snårigt? Norrtågs bolagsstyrelse? Kollektivtrafikmyndigheten? Kraftfull agera?? Ännu skarpare agerande???

    Att kunna köpa en biljett om man vill åka tåg är väl inte kärnfysik! Vad är det som gör det så krångligt att fixa?

    • Hans-Inge Smetana (inläggsförfattare)

      Ja håller med det borde vara enkelt. Men du har rätt många aktörer inblandad vilket jag tror ställer till det. Det är ju välkänt att man i sådana lägen skyller på varann. Men jag ser ljuset i tunneln i all fall även om jag önskat det skett i går.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.