Två bilder av den nya medievärlden

Två ögonblicksbilder av den nya medievärlden:

– Småttingarna Markus och Alex på Tomtebo (som du kan läsa om i tisdagens VK) läser och leker på sina digitala läsplattor.

– Skolor i Umeå gör som skolorna i USA och låter eleverna få sina egna läsplattor där eleverna surfar på sina mobiler på rasterna.

Små och till synes obetydliga händelser. I själva verket tvingar de medievärlden att tänka nytt, annorlunda och våga satsa.
VK Media AB är en del av denna värld.
Därför har koncernen beslutat att satsa 100-150 miljoner kronor under tio år på utveckling av medieverksamheten.

VK är inget ungt företag. Vi har gett ut vår tidning i 111 år och blivit en viktig del
i många människors liv, som nyhetsförmedlare, opinionsbildare, förmedlare av annonser
och – inte minst – en god vän vid frukostbordet.
Allt detta vill vi fortsätta vara.

Möjligheterna VK ser i framtiden är, möjligen med undantag för grundarnas stora tankar, något av det mest spännande i företagets historia.
Med fortsatta satsningar på tidningen, vk.se, mobilen, läsplattor, rörlig bild, läsarmedverkan och annat kan VK ge dig och alla andra läsare mer av den goda journalistiken än vi tidigare lyckats med.
Det är ett viktigt skäl till satsningen.

Ett annat skäl är att vikten av en stabil och stark lokal medieverksamhet växer i en allt splittrad digital värld, där halvsanningar lätt formas till sanningar.
Den rollen vill vi ta.

Vi genomför satsningarna i samarbete med Västerbottens Folkblad, koncernens andra tidning. Inom vissa områden vill vi samarbeta, exempelvis gällande sport, foto och händelsenyheter. Inom andra områden samarbetar vi inte alls, exempelvis kring ledarsidorna.

Vår satsning är långsiktig. Till och med så lång att småttingarna Markus och Alex på Tomtebo som vuxna ska känna att VK även då är deras självklara medieval.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.