Umeå är inte Haparanda

Ikea lyssnade på Umebornas locktoner.
Sida vid sida och triumferande stod i går Ikeas och Umeås ledning på lantbrukaren Berndt Thoréns tidigare ägor. Alla log och var stolta.
Där kossorna i dag betar vill Ikea ta emot bil efter bil med shoppingsugna kunder.
Umeås ledning har all anledning att vara nöjda. De har lyckats med vad Umeborna längtat efter i många år.
När VK i en stor undersökning i våras ställde frågan till Umeborna om vad de mest av allt längtade efter var svaret var att få hit Ikea.
Därför är det en historisk dag, en efterlängtad dag.
Vi sträcker ut näven och hälsar Kamprads bolag välkommen hit.
Men som ett tips till företaget: Umeå är inte vilken stad som helst. Det lär företaget snart upptäcka.
Ikeas satsningar i andra städer, inte minst den i Haparanda, har kantats av hyllningar. Jublet där visste inga gränser och succén har varit omtalad.
Men Umeå är inte Haparanda. Umeå är inte Sundsvall heller för den delen.
Umeå är Umeå.
Det här är en stad vars historia är präglad av långbänkar, heta debatter och hårda tag. Strider och heta diskussioner är mer regel än undantag.
Men Umeå är också en ung, pigg, vital stad full av iver att utvecklas. Jag är övertygad att det har påverkat Ikeas ledning.
Övervärderar vi då Ikeas satsning i Umeå?
Får besöksnäringen en ordentlig skjuts, blir det 500 nya jobb, klarar den övriga lokal handeln konkurrensen?
Det är viktigt att få svar på dessa frågor.
Jag vill även se vad kostnaden blir. Hur mycket kostar Ikea-satsningen Umeborna?
VK:s Ola Nordebo har rätt när han menar att Ikea i Umeå är viktigare för Umeborna än för mångmiljardkoncernen Ikea.
Med 17 varuhus i Sverige är inte Umeå någon avgörande satsning, mer en i mängden.
Trots detta förväntar vi oss öppenhet, fakta på bordet och tydliga tidtabeller. Lyckas ni med detta vinner företaget säkert Umebornas hjärtan.
I mitten av juli avslöjade VK:s reporter Ulf Meyer nyheten om Ikeas planer för Umeå.
Sedan dess har det varit locket på. Nu drar förhandlingar och samtal i gång på allvar mellan kommunen och företaget. VK ska med spänning bevaka detta.
Ikea är nämligen inte vilket företag som helst. Etableringen i Umeå är en symbolsatsning som visar att Umeå är med i matchen.
En match Umeå vill vinna.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.