Kommunalrådet klamrar sig fast vid ett halmstrå
I sin VK-blogg försöker Åke Nilsson bemöta frågande medborgare varför anställda tjänstekvinnor ska bindas som ansvariga för de skenande kostnaderna vid ombyggnaden av förskolan Regnbågen 2010.
Han försöker där koppla Kultur-och Utbildningsnämnden såsom ansvarig till vad två anställda inom förvaltningens linjeorganisation påstås ha beställt såsom extraarbeten, utöver vad som reglerats via avtal mellan byggherren VIBO AB och huvudmannen KUN.
Han inför här som ett sista desperat försök att knyta ihop de två fristående ansvarshierarkierna, begreppet ”ställningsansvar”.
På hemsidan ”LAGEN.NU” kan man själv se förklaring av begreppet
En kassörska kan anses ha ställningsfullmakt att tillfälligt nedsätta en varas pris, men inte ändra en prislista. Kassörskan kan vidare inte anses ha ställningsfullmakt att sälja butiken eller teckna avtal om att riva densamma, flytta den eller bygga ut butiken.
En förskolerektor kan anses ha ställningsfullmakt beträffande beslut som ingår i dagliga värvet, men inte gällande att riva skolan, flytta den eller bygga ut.
Dessutom sorterar de båda utpekade tjänstekvinnorna under förvaltningschefen, vilken ju ingår i fölvaltningen underställd kommunchefen, alltså inte alls kopplade till nämnden eller politikerna i nämnden.
Åke Nilsson har så till den grad frångått sitt eget ansvarsområde, att enskilda tjänstemän och chefer vänder sig till honom för godkännande av givna order istället för till sin närmast överordnade chef i linjeorganisationen som är det vederhäftiga handlingsmönstret, att han själv tappat bort sig i organisationens gränsland och fått för sig att nämnden direkt styr rektorer och verksamhetscheferna !
Extra besvärande är det faktum att de båda anklagade ”mellanhänderna” som påstås ha tecknat tilläggsorder, själva båda förnekar detta och hävdar att ordet order eller avtal aldrig yppats vid de samtal de haft med byggherrens representant.
Inte heller har de bjudits tillfälle att attestera eller bestrida tilläggsfakturan om 3,161 millioner, som är rutinen enligt attestreglementet. Inte heller avgående huvudmannen KUN tilläts granska fakturan innan effektuering, och hindrades därmed att bestrida otillbörligheten i den belastning på kommunekonomin den medförde.
Utan fullmakt = Ogiltig avtalspartner.
Ogiltig avtalspartner = Inget avtal
Utan avtal = Ingen tvistig fordran
Tvistig fordran ska inte faktureras förbi attestatorerna !
Det är bedrägligt förfarande mot kommunens skattebetalare.
Vad som skedde inom VIBO AB:s byggansvar kan ingen enskild anställd i kommunens linjeorganisation ta ansvar för, alldenstund ingen av dem givits fullmakt. Inte ens förvaltningschefen hade sådan fullmakt, vilket styrker att påståendet ”beställarrepresentanterna” saknar grund och är en ren efterhandskonstruktion i syfte att maskera styrelsens för VIBO AB underlåtenhet att göra det de hade uppdraget att göra – styra VIBO AB:s verksamheter.
Den huvudlösa delegeringen utan kostnadstak till byggarbetsledaren får VIBO AB:s avgående VD E.Lindahl ta på sig, vilket han även medgivit i intervjun med Stefan Rehnman // SVT Västerbottensnytt.Byggarbetsledaren hade uppenbarligen inte erforderlig kompetens beträffande hur man tecknar ett giltigt avtal och hur man informerar motparten om att det är en tilläggsorder man samtalr om.
Jag känner inte till kulturen inom VIBO AB eller om partnerbyte där tillhör rutinerna, men att byta avtalspartner på eget bevåg anstår icke en uppdragstagare.
Varför vände sig inte projektledaren/byggarbetsledaren till den avtalspartner man ingått avtalet med ?
Varför började ha istället ”förhandla i det fördolda” med enskilda anställda i förvaltningen ?
Skedde det på uppdrag från någon speciell eller var det bara ren och skär okunnighet ?
Senaste kommentarerna