Inkompatibla Landstingspolitiker

Ytterligare ett tungt skäl att upplösa nuvarande vårdorganisation med landsting visas, när sjukvårdspersonal måste spilla orimligt mycket tid på administrativa misstag, vid anskaffandet av datorsystem som försvårar istället för att underlätta.

Dyra utrustningar i hundramiljonersklassen som används så sällan att driftspersonalen glömmer instruktionerna mellan varven, är ett tungt vägande skäl att upplösa Sveriges 21 landsting och centralisera specialistvården, samt flytta ut resterande resurser till kommunerna.

Nu får vi via nyhetsmedia ytterligare symptom på landstingspolitikernas totala oförmåga att samordna och effektivisera. Vad det nu gäller är de administrativa datorsystemen som spretar åt alla håll och totalt saknar kompatiblitet. Landstingchefer i Västerbotten begär 7-dubblade anslag för att sy ihop de 20-talet olika datorsystem, som vårdpersonalen dagligen tvingas använda så att de bildar en sammanhängande enhet.

Uppgivenheten inför uppgiften utmynnar i att man nu sent om sider börjar inse vad som borde varit en självklarhet redan inför anskaffandet av det allra första systemet, nämligen att det är fullständigt orimligt att vardera landstingen var för sig ska uppfinna hjulet gång på gång. Istället skulle naturligtvis ett övergripande ansvar ha tagits för att standardisera och synkronisera ett nationellt system, där all personal landet runt kunnat lära sig ett enkelt sytstem, lika oavsett var man väljer att arbeta !

Men i sin politiska oförmåga försvarar man sig nu mot sjukvårdspersonalens kritik att viktiga tidsresurser slösas bort på ologiska och besvärande inloggningsprocedurer och avsaknad av systemtänkande, med att ”DET SAKNAS RESURSER!”.

Att lägga ned landstingen kan bara föra saken framåt.

Kristdemokraterna som parti står bakom idén, men jag tror jag var först med att föreslå det.

Redan 1991 såg jag hur den totala avsaknaden av styrning vid universitetssjukhuset i Umeå resulterade i att man stängde 2 av 3 operationssalar samtidigt för ombyggnad, medan man underlät att övergå till flerskift på den 3:dje !!!

Istället bibehöll man upplägget med att nyttja förmiddagarna i den 3:dje operationssalen för utbildning och kvar blev endast eftermiddagarna åt operativ verksamhet.

Resultatet blev att nästan 5000 vårdpersonal som var anställda att sköta eftervården blev sysslolösa och fick fördriva dagtiden med allehanda frågesporter och spel !

Nej lägg ned den sönderbyråkratiserade landstingsstyrelsen och strukturera om hela rasket enligt finsk eller norsk modell.

8 kommentarer

  1. Gunilla Billman

    Hej Göran, jag är o har varit lika övertygad som du att Landstinget borde skrotas. En administrativ jättekoloss som bromsar utvecklingen. Funderar även på om tjänstemannaansvaret kanske borde återinföras. Det slösas ju oerhört med våra skattepengar och ingen är ansvarig när det uppdagas hur lättvindigt man handlat.
    Du är ju en klok man som kanske ser för o nackdelar med detta……

    • Göran Jonzon (inläggsförfattare)

      Tack för din kommentar Gunilla !
      Om jag är så speciellt klok vet jag inte ?
      Jag blir dagligen irriterad på mig själv över hur långsamt jag fattar solklara sammanhang.
      I övrigt delar jag fullständigt din syn på tjänstemannaansvaret.
      Jag tycker dessutom det vore välgörande att revisionerna skärps över hur politiska beslut tillkommit och att oftare än nu ansvarsfrågan för olika styrelser prövas.
      Det kunde kanske pressa fram mer kompetens bakom hur beslut kommer till.
      Vi skulle behöva en helt annan disciplin än den vi ser inom en mängd beslutsnivåer idag.
      För övrigt är jag mycket glad och tacksam över att vi fått in din sakkunnighet i vårt lokala partiarbete.
      Din erfarenhet är så oerhört mycket djupare och bredare när det kommer till hur vården styrs och förvaltas.
      Därför betyder det extra mycket när du kvitterar det jag gått och funderat på.
      Det styrker !

  2. Max Fredriksson

    Du har så rätt i det du skriver. Jag har länge tyckt det är mycket märkligt att alla landsting ska försöka uppfinna sitt eget datasystem. Jag har hitintills under min relativt korta karriär jobbat med 5 olika datajournalsystem och straxt ska jag börja med det sjätte. Då har jag inte räknat in olika sidosystem för röntgen, sjukskrivning, receptförskrivning osv.
    Det finns två datasystem som jag kan se har fungerat vid utvecklingen, dels internet och dels midi-systemet (för musikinstrument/syntar). Gemensamt för dessa två är att man började med att specificera språket mellan datorerna, sen kunde varje tillverkare utveckla sina system och man kan koppla ihop vilken dator eller vilken synth som helst och få det att fungera.
    Det som ytterligare är ett problem inte bara i landstinget utan i riket och speciellt inom sjukvården är att så fort man upptäcker ett problem är alltid lösningen att man ska dokumentera mera! Dokumentation som sällan innebär en förbättring av den rent praktiska vården.
    Men problemet med dåliga datasystem förekommer nog mer än i landstingen, utan att kunna detaljer så lär polisen datasystem kritiseras hårt och likadant hos försvaret där systemet inte är populära av användarna.

    • Göran Jonzon (inläggsförfattare)

      Tack för din kommentar Max !
      I Sverige sker offentliga upphandlingar för 860 miljarder per år och är i ökande.
      Man skulle tro att så stora summor, som motsvarar 1/4 av BNP skulle styras enligt rigorösa rutiner, med expertutlåtanden som saklig grund för besluten.
      Man skulle även förvänta sig att det hela började med en överordnad strategisk plan, enligt det mönster du relaterat till.
      Men icke….!

      Istället styrs det hela av en oräknelig kader av småpåvar som bygger många av sina beslut på personliga relationer och i många fall rent godtycke. Lagen om offentlig upphandling styr visserligen hur själva metoden för utvärdering ska tillgå, men det sker så många avsteg och brott mot den lagen, att konkurrensverket tycks i stort ha givit upp sin uppgift att stävja överträdelserna. Än vikitgare är att ingen lag styr över frånvarog av strategiskt tänkande.

      SKL har försökt att sammanfatta det i en informationsvideo, men det får nog ses som ett rätt tafatt försök att ta ett grabbatag mot den dolda korruption som grasserar i skydd av ett odugligt system ?
      Videon kan ändå väcka en hel del godtrogna.
      P.S. Videon är lite trög innan den laddats, så man får ge den lite tid. D.S:

  3. Gunder Lindgren

    Hej Göran och tack för din insiktsfulla blogg.
    Jag har i många år inte förstått vitsen med landstinget, en koloss på lerfötter utan en ,som jag ser det, ordentlig styrning.
    Att som det har visat sig inskaffa att datasystem som är ett tjugotal system varav de flesta uppenbart inte pratar med varandra är inte bara märkligt, det är ett fruktansvärt slöseri med våra skattemedel som borde ha tillförts vårdapparaten. Istället läggs dessa medel på en datorisering som är vansinnig. Nu är inte detta exempel på det vansinne som finns inom landstinget. !993-1994 köptes det in pc, mod. 386 för et antal kronor. Efter ett kort tag visade sig att detta system inte var tillräckligt så ett nytt system införskaffades till en ny mängd pengar. Vissa av de gamla 384 packades inte ens upp ur transportlådorna utan såldes i kartong.
    Jag hävdar med en dåres envishet att tjänstemannaansvaret måste införas igen och att sedan revisionen hårdare granskar politikerna i landstinget, för trots allt är de medel som de slösar bort, annat kan inte sägas, på bland annat om och nybyggnationer är medel som ska egentligen läggas på vården.
    Ett beslut som jag inte heller förstår är förslaget att riva det gamla, fungerande lasarettet för att som politikerna säger centralisera psykvården. Detta mot experternas vilja och kunnande. Huset är ur byggnadshistorisk synpunkt värdefull och dessutom väl fungerande. Att då riva för att bygga nytt till en högre kostnad än vad som är nödvändigt är totalt verklighetsfrämmande.
    Det finns mycket man kan vända sig emot avseende landstingen och dess vara eller inte vara men eftersom att nu finns regionstyrelser orde de kunna överta det övergripande akutvården, psykvården och den tyngre rehabiliteringen och på så vis avskaffa landstingen. Sedan är det av största vikt att de politiker som då ansvarar för vårdsektorn är underkunniga med vad de gör och vem de är ansvariga emot. Nu verkar det som att politikerna inte har något ansvar gentemot någon.
    Att parallellt med landstinget ha ett regionsråd och kommuner finner jag vara ett slöseri med allmänna medel. Räcker det inte med regionsrådet och kommunerna? Eller.

  4. Gunder Lindgren

    Jag måste be om ursäkt för mitt språk i kommentaren. Att skriva i affekt och under tidspress är inte bra om man vinnlägger sig om ett acceptabelt språk.
    Som jag skrev. Det finns mycket i landstingens organisation som lämnar mycket att önska och jag anser att vi gräsrötter måste börja protestera mot penningsslöseriet i landstingen. Jag är helt övertygad att om medlen i landstingen hanterades mer vördnadsfullt skulle mer pengar till vården finnas att nyttja.
    Nu vet jag inte om ”beställar-utförare” modellen används i landstinget men jag minns när den diskuterades för att införas i VLL. Den hade hämtats från USA och där varnade amerikanarna för att införa den modellen då den hade enbart lett till en ökad administration utan att vårdmöjligheterna hade utvecklats. Men den skulle införas mot deras rekommendationer.
    Sedan förstår jag inte varför det som är nya polishuset såldes till polisen och man byggde ett nytt.
    Vad var fel med huset? För gammalt, ville man skryta med ett nytt när man satt på mötena i Sveriges kommuner och landsting.
    Nu har jag kastat ut en brandfackla och hoppas att jag får svar på mina frågor.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.