Kan man kräva att en rektor ska förhandla mot sharialagarna?
Följande inlägg har jag hämtat från en dialog mellan Maria Skiddi och Elisabeth Björnsdotter Rahms. Jag tycker det börjar spåra ur totalt när man tror att det går att kräva att en skolas rektor ska kunna hantera och kompromissa med de kompromisslösa sharialagarna :
”ICA-kuriren hade i nummer 46 (9 november 2009) ett reportage om Vattudalsskolan med rubriken: Skolk i islams namn – vad ska skolan göra? Man berättade då om skolan som just hade fått ett tillskott om 70 uzbekiska flyktingbarn.
Många av dessa kommer från islamistiska familjer som motsätter sig sexualundervisning, religionsundervisning, idrott, simning, bild- och musiklektioner.
Skolverkets råd till skolan var ”dialog med föräldrarna”, vilket endast ledde till mer och allt trassligare individuella särlösningar.
Exempelvis går skolflickor i 8:an och 9:an iklädd niqab (där endast ögonen syns, precis som vuxna Alia Khalifa har).
Skolans förtvivlade rektor Lars Rönnerstrand sa då att ”de nu nått vägs ände” slut cit
Jag har hittat en rapport/föreläggande från Skolinspektionen från 2012 där de bashar rektor och övrig personal för att inte klara målen.
De senaste fem åren tom Läsåret 2010/2011 nådde drygt 62 % av eleverna målen i alla ämnen mot riksgenomsnittet på 77%.
Enligt skollagen skall huvudmannen för undervisningen använda lärare som har utbildning för den undervisning som läraren bedriver.
I skolan är 1/3 av lärarna helt eller delvis obehöriga för den undervisning de bedriver
Skolinspektionen förelägger skolan att ge skoleleverna den utbildning de har rätt till. Man bedömer att rektor och lärare inte i tillräckligt stor omfattning klargör för eleverna vilka mål och kunskapskrav som finns i alla ämnen. Hur ska man kunna bedriva en undervisning efter svensk skollag med 1/3 del av obehöriga lärare varav flera anser att de ska följa koranen istället för skollagen?
Jag tycker det är ett grovt svek mot alla inblandade, där främst skolans ledning får ansvar för något de initialt inte kunnat styra över, och ges råd om ”samtal, dialog och värdegrundsarbete” för att komma tillrätta med rent praktiska hinder i utformningen kring undervisningen som grundar sig på religiösa föreställningar.
Som synes nedan kan man förmoda att en av orsakerna är att man använder sig av fundamentalistiska islamister i själva undervisningen som klart deklarerar avstånd från svenska lagar, särskilt skollagen
”Nasiba Shokirova, som själv är från Uzbekistan och arbetar som hemspråkslärare på Vattudalsskolan, anser inte att det i system satta brytandet mot skolplikten är något problem. Hon bekräftar att flera barn skolkar från viss undervisning på grund av sin tro. Dock upplever hon, som själv är muslim, inte detta brytande mot lagstiftningen som något problem.
Vi vill följa religionen helt, för mig är tron det allra viktigaste, säger hon.
Det innebär att när man har lektioner där det exempelvis handlar om människans kropp och som visar bilder vill man inte vara med. En naken människokropp till exempel eller bilder på könsorgan strider mot uzbekernas tolkning av islam.
Enligt rektor Lars Rönnestrand på Vattudalsskolan ställs det stora krav på utrymme för religionen, vilket man också helt har tillgodosett. Elever som exempelvis är frånvarande på grund av att de skall be accepteras, och skolan har också förbjudit alla musikinstrument utom trumma.”
Ovanstående är ETT exempel i Sverige. Jag är övertygad om att där finns fler. När nu diskussioner förs om PISA undersökningens nedslående resultat känns det inte särskilt trovärdigt att UTELÄMNA sådana faktum som ovan.
Det är kriminellt försvårande för tillit till våra politiker när det i diskussionen inte är tillåtet att diskutera tex ovanst fakta. Istället utelämnas det utan en grisblink och när skolpersonalen initialt slog larm får man ”värdegrundsarbete och dialog” till svar.
Att ”diskutera” sig ur Islams regelsystem där redan befintlig lag reglerar vad som gäller i vårt land ???
Är det vad vi har att komma med!? Helt otroligt.
Vad gäller min tidigare bloggpost med ”Sharialight”-rubriken, så finns det redan. Saken drivs hårt framåt av förespråkare för Sharia, tolkningarna kring hur det skall utformas och verka skiljer sig en del mellan ”experterna” på hur man ska leva enligt Koranen.
Shariadomstolen i Rosengård
Sedan många år finns det en shariadomstol i Rosengård. Domstolen, med det anspråksfulla namnet Högsta Rådet för Muslimer i Skandinavien, dömer bara i familjemål.
Ordförande är imam Adly Abu Hajar vid Islamic Center, även känd som moderat kommunpolitiker.
När domstolens existens blev känd 2002 kritiserades den från många håll, alltifrån arabiska kvinnoföreningar till en del journalister.Sydsvenskans krönikör Mikael Bergstrand konstaterade:
” I Sverige råder svensk lag.Det gäller alla människor som bor här, oavsett bakgrund.
Ändå finns det tillfällen då kulturkrockar visar att denna grundläggande självklarhet ställs på svåra prov.”Det svenska rådet leds av den extreme imamen Saeed Azam från den Salafistiska Islamiska Kulturföreningen.
*******************************************
Vi har också ett ”Svenskt Fatwaråd” i Malmö som bildades 2011En falang inom den svenska muslimska världen anser sig vara bäst lämpade att förevisa för muslimer hur man lever i Sverige. I synnerhet hur man lever i Sverige efter miljön för 1500 år sedan.
Ska vi ha en liten specifik muslimsk stat i den muslimska sfären i det svenska samhället, som anses tala för ALLA muslimer? Ska de vara ett par 100 000 svenska muslimers enade röst inför journalister, myndigheter och privatpersoner?
__________________”Då Malmömoderaten Adly Abu Hajar gästade Sydnytt apropå att DO hävdade att kräva dubbla intyg för muslimer som vill söka socialbidrag kan strida mot grundlagen:
”Imam Adly Abu Hajar i Malmö har tidigare skrivit skilsmässointyg till muslimer som sökt hjälp hos socialtjänst. Han tycker att kravet på intyg i och för sig är bra för att förhindra bidragsfusk.
Å andra sidan kan han också se att regeln är diskriminerande eftersom den enbart riktar sig till muslimer.Det han slår fast är alltså att flera enligt hans mening fuskar med socialbidragen, om inte imamer håller efter dem? Men Islamic Centers VD och Ögårdsskolans rektor Bejzat Becirov menar att shariadomstolar är utpressning vid skilsmässor”
Ett svenskt fatwaråd finns nu i Malmö, vilket inte alla shiamuslimer gillar. Redan i mars 2010 och vid bombattentatet i Stockholm uttalade sig imamer för Svenska fatwarådet.
Docenten i islamologi Jonas Otterbeck påpekar att Svenska fatwarådet blir rådgivande för svenska muslimer, och tydligen: ”Strävan efter att skapa en enhetlig röst för muslimer blir allt vanligare i västvärlden”.
Europeiska fatwarådet finns sedan länge. Gav t ex Norges muslimer råd om huruvida de ska vara för eller emot dödsstraff för homosexualitet. Ngt man har lite svårt att leva upp till irl
Tyvärr är många länkar till olika artiklar som tydligt kritiserar eller åskådliggör kritik mot sharia och/eller särbehandling pga religiös tillhörighet på svenska skolor döda. Detta verkar på många håll ha skett strax efter 2005.
Här kan man iaf få en liiten glimt om vilka krafter vi har att göra med i denna artikel.
En utvecklad och starkt växande Shariajustis i Sverige vill inte jag ha. Det är bara att kolla över pölen vad det innebär. Både i Danmark och i England har man stora problem i spåren med växande ”no go zones” och Sharia”poliser” som styr.
Vi förfasas över Boko Haram på bekvämt avstånd framför dumburken samtidigt som vi i toleransens namn skapar MER intolerans. Hur många artiklar har vi tagit del av sedan mitten av 2000 talet kring dessa frågor ?
Hur många politiker har vågat ha en åsikt om ngt som borde vara så självklart som att svensk lag ska gälla alla- i hela Sverige? Likhet inför lagen, vad är det begreppet öht värt, om/när vi accepterar alternativa parallella rättssystem?
Senaste kommentarerna