Paradigmskifte i svenska mediebranschen

Det finns absolut ett utbrett förakt från professionella journalister gentemot den publika nyhetsrapportering som möjliggjorts via smartphones, kamerateknik och internets sociala portaler.
Medan gammelmedias företrädare ständigt måste lägga möda på att bevara tilliten för den tidning eller nyhetsmedia de representerar och ytterligare gallras av redaktioner, så har privata nyhetsförmedlare inga sådana hinder, utan kan sekundsnabbt kabla ut vilka händelser som helst i realtid!
 
Detta föder ett helt nytt medialandskap för nyhetskonsumenten att ta hänsyn till och givetvis även ett problem för alla etablerade nyhetsorgan, som slåss om att vara först och nu ständigt får se sig på efterkälken.
Medan etablerade professionella bygger tilliten på att man ska känna tillit till själva nyhetsorganet, så kan de privata nyhetsrapporterarna bygga allt på transparens.
”-Du behöver inte lita på att jag talar sanning, för här har du bevisen och här kan du själv faktagranska, Varsågod och gratis”!
 
Vart detta i slutändan leder är svårt att spå, men klart är däremot att det nya kommit för att stanna och utvecklas och därigenom fostra och befästa en ny typ av faktagranskning och informationskonsumtion, vad nu än etablerade professionella må tycka om det!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.