Ljudboken och vården

Örjan Holmbergs inläsning av Älskade Ester är som vacker musik.

Så är den (nästan) klar: Min roman Älskade Ester är nu en ljudbok. Min förläggare Göran Lundin kämpar med koder och ändra på nivåerna, omslag.

Bättre inläsare än Örjan Holmberg har vi inte kunnat finna. Boende i Vormsele, med Lyckselemålet i blodet, har han levandegjort mina karaktärer. Jag är så nöjd och glad. Örjan har verkligen lyckats ge min text och mina karaktärer rättvisa. Ester har fått kött och blod. Han läser träffsäkert och melodiöst.

Örjan är den forne radiomannen (P4 Västerbotten) som efter pensioneringen gav sig ut i timmerskogen. Men största av allt är Musiken. Hans musikalitet märks tydligt i hans gestaltandet av mina karaktärer. I den text han läst in hör jag vacker musik, spröda toner och dunkande trummor, säger författaren Kent Lundholm. Jag är så nöjd och glad. 27 dagar satt han och läste in de 600 sidorna. I november är det tänkt att ljudboken ska släppas.

Jag och Örjan besöker Malins Bokhandel i Lycksele tisdagen den 8 november för att lansera ljudboken.

Stötta vårt kulturprojekt.

Vi har dragit vårt strå till stacken för att ge Ester upprättelse. Likaså har Svenska Kyrkan gjort genom att kulturminnesmärkt Esters grav – för all evinnerlig tid. Vackert. Lycksele kommunpolitiker och ansvarige tjänstemän lär väl i historieböckerna komma att representera ”Stadens snåla period”. Märkligt nog brukar historien hinna ifatt såna händelser.

Jag och min röda rollator.

I övrigt kuskar jag runt i vårdapparaten, när jag inte är ute och berättar om Ester. jag måste leva upp till mitt epitet som Övre Norrlands sjukaste författare. Vi multisjuka hamnar ofta mellan stolarna. Ingen tar det övergripande ansvaret. Jag upplever mig som den tårta som varje behandlande klink tar SIN tårtbit från. Det skulle ju vara till min fördel, om någon modig doktor tog hela tårtan – och därmed behandlade hela KENT. Men icke. De senaste två-tre åren har jag säkert dragit min ”story” ett tjugotal gånger (för att läsa mina journaler är det ingen som orkar). En grundlig redogörelse, ofta för någon av de AT-läkarna som fått straffet att ta sig an mig, tar en halvtimme. Det är vad en läkare på en hälsocentral har bokat av för att ”bota” mig.

Det märks att vårdpersonalen har slitit ont under pandemin, att de blivit sårbara och därför lätt blir kränkta ifall någon tjurskallig patient ifrågasätter den vård som erbjuds. Socialstyrelsen ser ingen ljusning vad gäller personalbristen och en sammanställning från IVO skildrar en uppgivenhet bland vårdgivarna. Mina observationer är inte tagna ur luften. Dessutom har jag ju själv arbetat ett tiotal år som sjuksköterska.

Patient lagen är till för oss patienter. Nåväl, i mina ögon en riktig papperstiger.  I lagen beskrivs bland annat vilken information du ska få om din vård. ”Informationen ska hjälpa dig att vara med och bestämma. Det kan gälla val av vård, behandlingar och andra viktiga delar i din vård.”

”När du har förstått vilka alternativ och möjligheter du har kan du ge ditt samtycke, eller på något annat sätt uttrycka ett ja. Det gäller även dig som inte är myndig. Du kan också välja att säga nej till den vård du erbjuds. Även om du har gett din tillåtelse till en viss vård kan du ändra dig” Lagtexten fortsätter: ”Du har rätt att bemötas på ett professionellt och värdigt sätt i hälso- och sjukvården. Personalen ska så långt som möjligt utforma och genomföra vården tillsammans med dig.”

Tjusigt skrivet.

Forskning visar: Kontinuitet ger bättre vård – och kan spara miljoner.

Jag är djupt oroad. Jag har Parkinson, en sjukdom som medför försämrat tal. En dag blir jag en tyst, icke klagande patient. Men vilken omvårdnad får jag när jag blivit en staty? Framtiden skrämmer mig.

Etiketter: ,

2 kommentarer

  1. Anders

    Grattis till dina framgångar kring romanen Älskade Ester. Bra kämpat!

    Är INTE kunnig inom det medicinska området, men tycker att man borde ha kommit tillräckligt långt med dagens IT-system för att kunna se till att patienter får bra omvårdnad även om man har multipla diagnoser. Vården borde kunna tjäna pengar på att ha en effektiv omsorg i stället för patienter som valsar runt i vårdapparaten i evigheter. Dessutom skulle det avlasta den hårt arbetande vårdpersonalen som i dag snarast tycks se IT-systemen som ytterligare belastning. Men vad vet en lekman som jag om något så komplicerat som hälso och sjukvård när inte ens de som borde veta tycks veta?

    Hoppas att det ordnar sig för dig på alla sätt och vis! Lycka till!

    • Kent Lundholm (inläggsförfattare)

      Du säger att du icke är kunnig inom det medicinska området. Men du resonerar trots det som en klok och vis man. Jo, det är som alla andra slags verksamheter. Patienter som inte får gehör för sina plågor, åker hem i oro, och befinner sig nästa dag antingen i nån telefonkö till Rådgivande sköterska eller befinner sig rent av på akuten för något som sällan är akut. Arbetade som sykepleir (sjuksköterska) i Oslo 1985, redan då, hade de en slags ”förakuten” där läkarna avlastade akuten för de fall som gällde liv och dö. Norrmän är icke dumma. Ungefär hälften behövde inte besöka akuten. (Naturligtvis åkte ambulanserna direkt till ”stora” akuten med livshotande skador sjukdomar).Svensk sjukvård lider av ett systemfel som kostar lidande och massor med pengar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.