Buss på dom Björklöven

Redan under förra säsongen började Björklöven att bussa hem från matcher. Det har fortsatt den här säsongen under Joakim Fagervall. Även långa bussresor.

Oskarshamn borta väntar 18.00 under lördagen för Björklöven. Det är en av de längsta resorna under säsongen och den här gången reser Björklöven redan under fredagen med flyg till Stockholm och sedan vidare med buss. De tränar 10.00-11.00 och sedan reser de söderut.

Det betyder att laget redan är på plats i Oskarshamn på matchdagen, kan värma i matcharenan Be-Ge Center 11.15 på lördagen nere i Oskarshamn.

Den här säsongen har laget bussat hem genom natten flera gånger. De gjorde så från Karlskoga, likaså från  Ljungby och Norrköping. Västervik har jag inte koll på, men detta inledde Fagervall förra säsongen och bussåkandet har fortsatt. Det är alltså inte till matcherna laget bussar utan på vägen hem.

– Jag tycker att det är ganska skönt ändå. Man kommer hem rätt sent, men vi brukar stanna någonstans på morgonen och äta frukost. Jag är ju en av de äldre i laget så jag har en ganska bra plats i bussen så jag tycker att det funkar rätt bra, sa Stefan Andersson om Björklövens bussåkande hem från matcherna efter matchen mot Timrå igår.

Så efter matchen mot Oskarshamn, där vid 21.30-tiden så rullar bussen de 97.2 milen hem till Umeå. Ca: 10.5 timmars resa.

I slutändan handlar allt om ekonomi och många SHL-lag chartrar plan och flyger hem direkt efter matcherna. Det är naturligtvis allra bäst, men vem har råd med det. Att skippa en hotellnatt samt flygresa för 25-30 personer och istället åka buss är en rejäl besparing som kan läggas på spelartruppen eller annat. Det funkar naturligtvis kanske inte alltid när avstånden är för långa och matcherna ligger för tätt, men när det går kan jag förstå upplägget. Sömnen kan bli lite sådär för vissa på bussen så frågan är hur det här påverkar sportsligt i slutändan.

Jag själv som också ska på matchen flyger till Kalmar och kör sedan vidare till Oskarshamn. Skulle Björklöven göra detsamma kommer de fortfarande behöva hyra en buss i Kalmar då de kommer med så mycket utrustning och de skulle behöva bo en extra hotellnatt och inte hinna hem till att träna på söndagen som de gör nu. Nu är ett extrapass inlagt 11.00-12.00 på söndagen i T3 Center. Dessutom skulle flygresorna kosta ca 65 000 kronor istället för som nu ca 15 600 plus busskostnaderna. Pengar var det.

2 kommentarer

  1. Målis

    Har du börjat i resebranschen? Man är ju helt ledbruten efter en lång bussresa. Sedan är det jobbigt för lagen i norr. Vill man att hockeysverige ska leva borde lagen i norr få resestöd.

  2. Staffan

    Vad hände med bortaturnéerna? AIK och Västervik var ju i och för sig efter varandra, men i övrigt har det väl varit enkelresor till Uppsala, Norrköping, Karlskoga och Ljungby, och nu Oskarshamn. Har för mig att för ett par år sedan verkade alla lag vilja ha fler sådana turnéer men nu har det blivit tvärtom. Varför tar de inte till exempel Pantern, Ljungby och Tingsryd under en vecka? Och för all del tvärtom också, varför passar inte Pantern på att möta Modo och Löven under en resa?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.