Kommunen måste ställa krav på tillgänglighetsanpassning och energikrav, även vid byggandet av större fritidshus

På förra veckans byggnadsnämnd den 18 april startade jag igång en intressant diskussion. Kring en fråga som inte varit löst sedan tidigare i Umeå kommun.

Det handlar om kraven att på bostäder ska vara tillgänglighetsanpassade och att personer med funktionsvariationer ska kunna bo i dem, samt att energikraven ska följas. Om man bygger en så kallad åretruntbostad är de här två sakerna ett krav.  Vi i Vänsterpartiet tycker det är en självklarhet att vi ska ha ett samhälle där nya bostäder byggs så att alla ska kunna bo i dem, oavsett om man har en funktionsvariation eller inte. Vilket är en lika rimlig självklarhet som att nya bostäder ska  uppfylla energikraven, så att vi kan skapa ett mer hållbart samhälle. Men så fungerar det inte i praktiken i Umeå kommun. Det finns en bugg i systemet, som jag uppmärksammade i samband med ett ärende på byggnadsnämnden.

Om en person ansöker om att bygga ett fritidshus, även om byggnaden är 150-200 kvadratmeter (kvm) på en fritidshustomt behöver sökande inte uppfylla tillgänglighet – eller energikraven.

Då punkten på dagordningen handlade om ett enskild ärende kunde jag inte lägga ett yrkande i principfrågan. Men jag och Vänsterpartiet fick muntligt stöd från de andra partierna i nämnden i frågan och presidiet lovade att ta upp frågan i beredningen för att säkerställa att tjänstepersonerna ska få i uppdrag att skriva fram ett förslag till riktlinjer som fastställer funktionshinderanpassning och energikrav på bostäder som till stor sannolikhet kommer att användas till åretruntbostad.

Jag skickade in följande text till presidieberedningen i byggnadsnämnden för att förtydliga vad Vänsterpartiet tycker i frågan:

Att ge kontoret i uppdrag att ta fram ett förslag på riktlinje till nämnden, när det gäller huvudbyggnader på fritidshustomter. En riktlinje som innebär att om huvudbyggnaden är stor ska nämnden ställa kravet att åretruntstandard ska gälla och bygglovet ska vara enligt året runt bebyggelse.

Jag hoppas att denna fråga inte hamnar i en långbänk, utan att flertal partier stödjer den linje som jag och Vänsterpartiet lagt fram i denna fråga. Vi vill skapa ett samhälle som är tillgängliga för alla, detta är en pusselbit på vägen dit. Man borde sätta kravet på att huvudbyggnader (på fritidshustomter) som är större än 100kvm, helst 80kvm ska omfattas av krav på funktionshinderanpassning och energikrav.

 

Bakgrund till frågan:

För några år sedan, före min tid i kommunfullmäktige beslutades att ta bort hur stort ett fritidshus får vara. Tidigare var den maximala storleken för ett fritidshus i Umeå kommun 150kvm. Före det var den maximala storleken 80kvm för huvudbyggnad och 70 kvm för komplementbebyggelse. En konsekvens när man tog bort max taket för fritidshus innebär att allt fler bosätter i byggnader som är klassade som fritidshus, det är idag en verklighet i Umeå kommun.

När fullmäktige beslutade om att ta bort 150kvm som max för fritidshus missades att hantera frågan om funktionshinderanpassning och energikrav. En byggnad på över 80-100kvm kommer still stor sannolikhet användas som åretruntbostad inom en rimlig framtid. Därför att det enda rimliga att kommunen stoppar denna bugg i systemet.

 

 

 

 

 

Etiketter: , , , , , , , ,

9 kommentarer

  1. Urban Bengtson

    När togs gräns för 150 kvm för fritidshus och hur lyder beslutet?
    Finns gräns för totala antalet hus och hur mycket, vad är maxytan då?
    Är detta lika i alla Umeå fritidshusområden?
    Gäller en maxyta för vilka tomtytor som helst?
    Hur och när vet man att vad som är åretruntboende?
    Vad ska gälla för de som har en lägenhet i stan och fritidshus för att
    kunna ha växelboende?
    Vad grundas påståendena ”stor sannolikhet” och ”rimlig framtid” på och mer exakt i siffror?
    Om det nu liksom i framtiden är större andel icke-åretruntboende i nya fritidshus, ska dessa då krävas på de nya anpassningskraven?
    Har Umeå kommun någon koll över årettuntboende?
    Om nya krav för fritidshus i nybyggnation, ska det gälla retroaktivt och/eller vid försäljningar?
    Hur blir det med de nya krav som är på gång för vatten/avlopp i alla fritidshus och riskerar att de med lägre inkomster inte har råd att behålla fritidshus?
    Om det kommer nya fördyrande krav på fritidshus där man har dåliga vägar och sämre förutsättningar för barnomsorg, skola och äldrevård i fritidshusområde, kommer kommunen att bidra med ekonomi till förbättringar och mer likvärdighet?

    Ja, fler frågor finns och kommer att komma genom att det finns skillnader i en kommun och mellan kommuner. Med fler lokala beslut ökar skillnaderna, mellan folk och beroende på var man har sitt fritidshus.

    Nu framförda krav behöver noggranna utredningar och delaktighet för fritidshusägarna, t ex via möten och de föreningar som företräder de boende. Så detta behöver få bli ”långbänkar” och inte snabba majoritetsbeslut som slår mot de som redan har det svårare med ekonomi och möjlighet att göra sina röster hörda.

    Två långbänkslösningar finns, för demokratins och rättvisans skull.

    1. Gör om alla fritidshusområden så de får detaljplaner likt i tätorterna och med olika undantag där så behövs.

    2. Låt dessa nya krav i fritidshusområden bli en sak för regering och riksdag så det blir rättvist i hela Sverige och jämlikt, där då även undantag kan skrivas in bereonde på olika förutsättningar.

  2. Mattias Sehlstedt (inläggsförfattare)

    Hej Urban, på väg till ett möte så hinner inte svara på alla dina frågor nu. Men tänkte att det är bättre att svara snabbt på några frågor i alla fall. Jag blev invald i KF 2014 för först gången, har inte koll på allt före 2014. Gränsen på 150kvm för fritidshus togs bort av kommunfullmäktige före denna mandatperiod. Tror det kan ha varit 2011. Beslutet borde du kunna hitta i KF protokollen som ligger på kommunens hemsida. Förenklat så gäller nu att fritidshusbyggnad ska vara anpassad till den befintliga omgivningen.

    Fråga: Hur och när vet man att vad som är åretruntboende?
    Svar: På tomter som är avstyckade för fritidshus ändamål får man bygga fritidshus på. Svårt att veta vad som som har bygglov för åretrunt eller fritidshus, man måste kolla byggloven för respektive fastighet för att få koll på detta.

    Fråga: Om nya krav för fritidshus i nybyggnation, ska det gälla retroaktivt och/eller vid försäljningar?
    Svar: En förändring kan endast gälla för nybyggnation, (av huvudbyggnad), det går inte vad jag förstått att på något sätt göra detta retroaktivt. Skulle nog inte heller vara rimligt.

    Det kommunala självstyret innebär att det är skillnader mellan kommuner i olika frågor. Jag tycker det är positivt att medborgarna kan välja företrädare som lokalt i kommunerna har stora möjligheter att förbättra samhället i den kommun de bor i.

    Mitt och Vänsterpartiet förslag innebär att nya huvudbyggnader över 80kvm som byggs på fritidstomter ska vi ställa krav på tillgänglighetsanpassning och energikrav som vid åretruntbostäder. Om man vill bygga ett mindre nytt fritidshus, under 80kvm kommer det fortfarande vara möjligt.

  3. Urban Bengtson

    OK, men jag tycker det är du som ska ge besked om frågan kring 150 kvm, hur och när, det är tyvärr ofta politiker ber frågande allmänhet att kolla i protokoll när de själva har ”bevisbördan”.

    Byggande i stort är ofta reglerat riksmässigt och med undantag där så behövs. Det är vettigt i dessa sammanhang också. Självstyret innebär att kommunala beslut med ideologisk grund kan bli olika beroende på var man beror då 51 % bestämmer över 49 %. Och fritidshus/åretrunt-boende är inte ideologiska som jag ser det.

    Med 80 kvm som gräns uppstår gränsdragningsproblem, liksom risk för ”trixande”, som inte alltid är lyckade. Så även detta visar att det behövs ”långbänkar” och riksinflytande. Annars drabbar reglerna t ex barnfamiljer med lägre inkomster och då än mer än f n med höga priser på fritidshus.

    För att inte tala om pensionärspar med låga pensioner och vill kunna lämna lägenhet för sin nya stuga, där de f ö ska kunna vara själva kloka nog att välja standard. Och viktigt att ha med, med tanke på Umeå kommuns planer på kommunalt vatten/avlopp i fritidsområden som blir rejält fördyrande.

    Men först, kom med siffror på åretruntboende, nu och förr för att göra seriösa bedömningar om framtiden, inte bara ”stor sannolikhet” och ”rimlig framtid”. Som fritidshusägare begär jag mer kvalificerat underlag av politiken innan planer bestäms och beslut fattas.

  4. Lennart Holmlund

    Jag blir förvånad för redan under min tid hade jag för mig att det inte finns några bestämmelser som heter fritidshus utan de togs bort vid någon lagändring och alla ska ha samma norm om energi och tillgänglighet ja hela klabbet

  5. Mattias Sehlstedt (inläggsförfattare)

    Begreppet fritidshus finns kvar exempelvis i BBR, Boverkets bygg regler. Vilket gör att om man ansöker i Umeå kommun om att uppföra ett fritidshus behöver sökande inte uppfylla energi och tillgänglighetskraven. Det vill jag och V ändra på

  6. Mattias Sehlstedt (inläggsförfattare)

    Umeå kommun tog under din tid Lennart som kommunstyrelsens ordförande i Umeå bort begreppet fritidshus. Men det är som sagt kvar i statliga regler.

  7. Urban Bengtson

    Sök på portalsidorna för Umeå och Umeå kommuns sidor
    Din sökning fritidshus gav 209 träffar

  8. Mattias Sehlstedt (inläggsförfattare)

    Vet att kommunens hemsida inte alltid är den enklaste att hitta på. Har själv haft problem med det. Går också att du helt enkelt gör så att du kontaktar kommunen för att få tag på beslutet, tror det är diariet eller KF nämndssekreterare du kan få hjälp ifrån. Beslut som är tagna av KF , före jag blev invald 2014 är det svårt för mig att ha koll på när det beslutades exakt.

Lämna ett svar till Mattias Sehlstedt Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.