Räddad!

Räddad

Du skall inte vränga rätten för invandraren eller den faderlöse… kom ihåg att du själv en gång var slav… mina bröder, gör inte skillnad på människor… tänk om det i er synagoga kommer in en man med guldringar på fingrarna och vita kläder och samtidigt en fattig man i smutsiga kläder… har inte Gud utvalt dem som är fattiga i världens ögon och skänkt dem trons skatter?
… Jesus kom in i Jeriko och gick genom staden. Där fanns en man som hette Sackaios, och han hade hand om tullen och han var rik. (5 Mos 24:17-22, Jak 2:1-8, Luk 19:1-10)

Dietrich Bonhoeffer var under andra världskriget präst i tyska lutherska kyrkan. Han var en aktiv motståndare till nazisternas diktatur och Hitlers förintande och förföljelse av judarna: ”Tystnad i möte med det onda är i sig något ont, Gud kommer inte att se oss vara utan skuld. Att inte tala är att tala. Att inte agera är att agera.” Bonhoeffer arresterades och avrättades bara 23 dagar innan krigets slut för att han deltagit i planer att döda Hitler. Jag kommer inte att beröra huruvida det i vissa situationer kan vara rätt att ta någons liv, jag kommer bara att konstatera att Bonhoeffer är en stor förebild och inspiration just i frågan om lärjungaskap och samhällsengagemang.

Inom kristenheten finns det två ytterligheter, och de båda är tydligast i Sydamerika. Inom katolska kyrkan där växte befrielseteologin fram, en teologi och kristendom som vände sig emot orättfärdiga system, marginalisering och förtryck. Befrielseteologin vann mark och inflytande. På senare tid har pingstväckelsen motat undan befrielseteologin genom att betona individen framför systemet. De finns hos de fattigaste och lyckas förändra samhällen genom individens förändring.

Bonhoeffer sade så här: ”Vi ska inte endast plåstra om skadorna för dem som fallit offer för orättvisans hjul, vi ska sätta käppar i själva hjulet”. Vi ska alltså BÅDE plåstra om individen och vända oss mot det orättvisa systemet. Jag tror att befrielseteologin och pingstväckelsen båda har rätt. Jag tror att de båda måste till för att varaktig förändring ska ske i vårt samhälle.

Jesus satte en käpp i hjulet för förtrycket som pågick i Jeriko. Han såg till att det förtryckande system som funnits där fick ett slut. Inte genom att mörda Sackaios, inte genom att hindra honom från att utföra sitt jobb; han bjöd in sig till honom. Han fann individen bakom och i systemet. Han räddade inte bara Jerikos fattigaste; han räddade även Sackaios.

Frida Hägglund

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.