Jakten på ärligheten, makten och härligheten (Abramssons försvar)

Sedan jag publicerat de fakta jag kunnat vaska fram beträffande kommunens intäkter från jaktmarksarrenderingarna, har icke ett ord hörts från Abramsson till mig. Istället väljer han nu att försöka nyttja kommunens utredningstjänst till att klarlägga hur hela historien haft sin upprinnelse. I förstone förstod jag det som att han vill hitta vem eller vilka inom förvaltningen som givit mig de uppgifter jag begärt att få ut och samtidigt försöka använda kommunförvaltningens högre trovärdighet till att vrida fokus från innehållet i sitt avtal till sättet varpå jag presenterat de fakta jag kommit över. Men när jag läst igenom hans skrivelse ytterligare ett par gånger och exkluderat det repressiva tonläget, förstår jag det som att Abramsson genom detta förfarande vill styra över frågan om det moraliska i avtalets innehåll till att istället handla om det tillkommit på formellt oantastligt sätt, helt enligt förutsende Martins spådom i sin kommentar tidigare?

Här är hans inlaga till Vilhelmina kommunsstyrelse att föredras på arbetsutskottets möte i morgon: Abramssons klagan till KS om arrendeavtalet

Egentligen torde jag inte behöva kommentera Abramssons sedvanliga attityd till förtäckta hot mot allt och alla som berörts av min egenpåtagna utredning, men bortser vi från alla salvelsefyllda litanior om hur kränkt han blivit, kvarstår likväl samma frågetecken som jag lyft i mitt ursprungliga inlägg:

1. Varför har avtalet lagts under automatprolongering, vilket medfört att det aldrig dykt upp till politisk granskning i efterförljande översyner?

2. Varför har avtalet inte indexuppräknats till skillnad från andra avtal?

3. Varför medger avtalet arrendatorn rätten att träda i markägarens ställe vid utdelningar från viltvårdsområdets overskott?

4. Varför medger avtalet Abramsson rätten att från denna utdelning avräkna sin egen arrendeavgift 3945 skr (punkt 6 i avtalet) och bara skicka in återstoden? Resultatet blir ju att arrendatorn Abramsson jagar gratis på kommunens bekostnad, eller hur?

Jaktarrende K G Abramsson

5. Varför medger avtalet arrendatorn rätten att för egen räkning försälja jakträttsbevis i andra hand i enlighet med viltvårdsområdets regelverk. Detta innebär en skrivning som direkt pekar mot en enastående möjlighet för arrendatorn att sko sig på den mark han via arrendeavtalet fått möjlighet att förfoga över utan egen kostnad (punkt 6 i avtalet) Vad var syftet med detta ?

Allt sammantaget kan jag inte förstå det på annat sätt än att det är arrendatorn själv som författat avtalet, strikt utifrån sin egen nytta och fått detta godkänt eller kontrasignerat som han beskriver det utav dåvarande chefen för tekniska enheten.

Min slutsats blir att detta är ett utfall från en som känner sig väldigt trängd rent personligen, men som istället för att själv försöka ge svar på de frågor som hans avtal väcker, väljer att nyttja sin position till att föranstalta att Kommunstyrelsen ska lägga resurser på att friskriva honom från alla anklagelser han anser sig kunnat läsa underförstått ur mitt inlägg, med sina som han tycker ”försåtliga” formuleringar.

Detta väcker bara ytterligare frågor:

Ingår det i kommunstyrelsens uppgift att föra den talan i egen sak som Abramsson själv inte förmår?

Kommunstyrelsens uppgift är att styra kommunen och tar order endast från fullmäktige. Kan Abramsson som privatperson och i privata angelägenheter styra över till vad kommunstyrelsen företager sig? Eller är det som fullmäktiges ordförande hans anmodan till KS ska ses?

Ska förvaltningens tjänstemän engageras för detta i ett läge då vi arbetar febrilt med att hitta besparingar på alla verksamhetsområden ?

Vem tror karln att han är ? Har Abramsson även nyttjat sina kontakter med VK för att jag idag (ser ut som ett sammanträffande) när jag loggar in, klargörs bloggens nya etikettsregler ?

Varför lägger han inte själv korten på bordet på de punkter jag och flera med mig undrar över?

Bedöm själv !

Jag uppfattar min roll som både politiker i allmänhet och oppositionspolitiker i synnerhet, vara att offentliggöra och ifrågasätta saker som förefaller besynnerliga eller oegentliga. När K G Abramsson utifrån fullmäktiges talarstol med positionen som fullmäktiges ordförande och inför fullmäktiges alla ledamöter och åhörare uttalada de fördömande orden att han ”bävade inför vad som komma skulle den dagen Göran Jonzon ev. blev invald i kommunstyrelsen”, förstod jag då inte vari hans rädsla grundade sig?

Nu tror jag att jag begriper vad hans anledning till detta drastiska uttalande var.

 

 

12 kommentarer

  1. Göran Jonzon (inläggsförfattare)

    Är det på det viset att Abramsson har ett tillräckligt stort inflytande över VK:s redaktion och ansvarig utgivare att han kan få mig avstängd på grund av detta, måste jag hänvisa till min privata blogg ”Vilhelminabloggen.com” där jag då får fortsätta söka hålla kontakten med mina nära 1000 läsare (980 igår).

    För övrigt tycker jag att frågan om generalfullmakter i markägarfrågan är väl värd att fortsätta debattera.
    När Åsa Romson (Mp) kritiserade naturvårdsverkets beslut att inom ramen för givna förordningar och lagar tillåta begränsad vargjakt, uppfattade Konstitutionsutskottet detta som solklart fall av ministerstyre och prickade Romson.
    Kommunen har dock ingen konstitutionsutskott som kan pricka lokalpolitiker som tar sig för stora friheter. Inte heller kan förvaltningsrätten ingripa mot faktiska beslut, hur moraliskt tvivelaktiga dessa än må vara. Förvaltningsrätten, har vi nyss fått förklarat i fallet med ansvarsfrihetsfrågan från 2010, kan endast pröva om beslutet tillkommit i laga ordning, inte om beslutet bygger på konstruerade eller felaktiga fakta.
    Således finns det bara en enda instans som kan döma en politiker utifrån dennes ageranden och den domstolen stavas – DU. Du som väljare är den enda som kan avgöra en politikers trovärdighet och moraliska hemvist och det gör du genom valsedeln. Tyvärr saknar du rätten att stryka olämpliga kandidater som ingår i ett parti du i övrigt sympatiserar med.

    Men i fallet med generalfullmakter att företräda kommunens markägarintressen, anser jag att vi hamnar i kolumnen ministerstyre. Grundregeln är att de beslut som politikerna fattar sedan ska överlämnas till förvaltningen att verkställa och så menar jag att vi även ska hantera markägarrepresentationen.
    Vad tycker du själv?

  2. Johnny Holmgren

    Vilhelmina kommunstyrelse har ingen rätt eller möjlighet att granska och rättfärdiga felaktiga / olagligt tillkomna avtal på annat sätt än att säga upp och häva avtalet.
    Tvister ska lösas i Förvaltningsdomstolar.
    Huruvida Tekniska enheten vid avtalets tillkomst 1991 var bemyndigade med delegation att företräda kommunen och ingå arrendeavtal bör undersökas. Finns ingen sådan delegation utfärdad av Fullmäktige, är avtalet ogiltigt och ska behandlas som ett sådant. Underlåter KS att ta upp ärendet kan det bli föremål för revisorerna att granska och yttra sig . Som du beskrivit, så ligger nuvarande delegation för arrenden under KS arbetsutskott. Således ska KS arbetsutskott se över samtliga arrenden och eventuellt begära att en ny arrendepolicy tas fram och fastställs av Fullmäktige.

    • Göran Jonzon (inläggsförfattare)

      Tack för din kommentar Johnny!
      Det var bra att du som kan regelverket klargör spelreglerna.
      Själv är jag ju ny och trots lång erfarenhet från privata näringslivet ställs jag ibland inför ärenden som har speciella villkorsregler att ta hänsyn till. Det låter ju helt befängt i mina öron att om två parter ingår ett avtal som en tredje part har synpunkter på, så kan den ena parten be den andra parten att inför den tredje parten godkänna avtalets tillkomst!?
      Det är väl för sjutton förvaltningsdomstolens uppgift eller hur?
      Sedan blir man lite förbryllad över att Abramsson i skrivelsen här till kommunstyrelsen öppet tillstår att han försålt rätten att ta ut ett extra jakträttsbevis för EN KRONA!
      Det var inte länge sedan SCA i domstol fälldes för just bestickning i samband med jakt, om jag minns rätt.
      Och i och med att han tillstår att det var en kommunanställd som fick denna ”gåva” i form av efterlåtenhet att ta ut marknadsmässig avgift, medger ju Abramsson indirekt att det finns en relation mellan honom och en kommunanställd, vilket i sig jag kan se som problematiskt, utifrån Abramssons stora åtaganden inom politik och allehanda styrelseuppdrag. Den ende kommunanställde som jag känner till har fått jakträttsbevis på Tresunds VVO är ju kommunchefen själv och är det denne som fått jaga för 1 krona, börjar man ju undra vilka gentjänster som förväntas ? Ju mer Abramsson försöker förklara desto snårigare blir väven av motfrågor?

      Beträffande generalfullmakter till en hög politiker som Abramsson att företräda kommunens markägarintressen, menar jag att detta är den kommunala motsvarigheten till det som i riksdagen kallas för ministerstyre. Det normala vore istället att det överläts till förvaltningens tjänsteorganisation att hantera efter i förväg uppgjorda regler, lika för alla. Det är ju det som även stipuleras i det som kallas den kommunala likabehandlingsprincipen.

      Ja det finns uppenbarligen mycket att ta tag i om vi vinner nästa kommunval. Vi får väl se i morgondagens KSau hur mycket personligt inflytande Abramsson har på majoritetsbeslutet. Jag kommer i alla händelser att yrka på att frågan avförs med hänvisning till förvaltningrätten såsom rätt organ att avgöra laglighetsfrågan, en laglighet jag aldrig ifrågasatt, men som tydligen Abramsson vill fokusera på istället för det moraliska i avtalsinnehållet. Att avtalet äger laglig grund finner jag högst sannolikt sett ur formailaperspektivet, men att författa ett avtal som ger arrendatorn rätt att jaga gratis genom att kunna återta sin arrendeavgift ur markägarutdelningen, samt rätten att vidareförsälja jakträtt i andra hand till utomstående är det jag menar vi väntar på att få höra Abramsson motivera, liksom varför hans avtal saknar indexuppräkning och därmed ligger på hälften av de priser som andra får betala m.m. m.m.?

  3. Max Fredriksson

    Numera är det inte ofta jag är in och skriver på vare sig min logg eller nån annans. Men jag har nu försökt läsa vad som står. Såhär tolkar jag det. Göran Jz ifrågasätter i grunden det moraliska i jakträttsavtalet. K-G skriver att det är juridiskt och formellt riktigt. Det stämmer säkert men ger alltså inte svar på frågan.
    K-G begär då att kommunsstyrelsen ska utreda det. Med andra ord, två parter skriver ett avtal som sen ifrågasätts av en tredje part. Då begär den ene av avtalsparterna att den andre ska tala om det är ett riktigt avtal eller inte. Är inte det ett jävigt förfarande så vet jag inte vad jäv är!!
    Ytterligare en fråga som jag funderar över är varför K-G vill ha jaktarrendet då han skriver att han inte utnyttjat det! En enda gång har han arrenderat det vidare till en kommunanställd för 1 (en!) krona – frågan är om det inte skulle räknas som bestickning.

    • Göran Jonzon (inläggsförfattare)

      Tack för din kommentar Max !
      Jag reagerade på precis samma sätt när jag läste igenom Abramssons utspel återigen här nyss!
      Det må ha varit skrivet i affekt eller rent av vredesmod, för normalt skulle man inte tro att en så van gammal politikerräv försäger sig så flagrant.
      Nu får väl journalisterna gräva i vilken kommunanställd som avses i Abramssons skrivelse.
      Det kan ju visa sig ge än fler följdfrågor att utreda?

      Sedan ser jag att Abramsson förnekar att kommunen lidit ekonomisk skada av hans avtal!
      Men just att 1991 års prissättning stått kvar medan penningvärdet urholkats skapr ju ett växande förmånsvärde om nominellt ca 47 000 skr, vilket vore hederligt om Abramsson nu erkänner och betalar in direkt till kommunen med en bifogad ursäkt till alla de som berörts och kommer att beröras av det digra besparingsprogram vi tvingas ta.
      Hur dumma läsare tror Abramsson egentligen att jag har på min blogg?

    • Göran Jonzon (inläggsförfattare)

      Tack för din kommentar Håkan!
      Sedan barnsben har jag av någon oförklarig anledning blivit allergisk mot alla former av beröm.
      Jag vet att det är helt sjukt, men jag känner mig tryggare och mer hemtam när jag får kritik och skäll.
      Jag ber alla om ursäkt när jag medvetet väljer att vika undan för stödjande och uppmuntrande ord.
      Begriper inte varför jag har så otroligt svårt att ta in allt det goda som ges till mig?
      Nu avvek jag dessutom från ämnet, men jag tvivlar uppriktigt på att världen skulle må bättre om det fanns fler som jag. Det räcker nog med en.
      Fler som granskar behövs det helt säkert men då helst sådana som har en annan profil än jag.
      Däremot håller jag med dig om att väven av frågor och följdfrågor bara tycks växa och frågorna om moralen bakom avtalets författande är det som ingen vill gå i svaromål på. Istället vill Abramsson uppenbarligen att vi bara ska tala om ifall avtalet slutits på legal grund, vilket jag aldrig funnit anledning att ifrågasätta?

      • Roland Lindholm

        En Fråga är det K.G som har avtalet Privat eller är det Tresunds jaktvårdsförening som har arrendet. det avgör hela din utsago om hans mygel??????

        • Göran Jonzon (inläggsförfattare)

          Tack för din kommentar Roland !
          Avtalet gäller K G Abramsson privat.
          Jag har lagt in en fotokopia som du själv kan läsa genom att klicka på den blå texten.
          Du har alldeles rätt i att det vore en avsevärd skillnad om avtalsparten istället varit Tresunds VVO.
          Likaledes vore det en stor skillnad om det vore jag som stod som avtalspart, då vore det jag som stod där skamsen och inte kunde svara på alla frågor kring det etiska i en dylik avtalskonstruktion.

  4. Magnus Johansson

    Hej Göran!
    Även jag fick ett meddelande på min blogg om ”etikettsregler” på VK-bloggen. Tror du KG vill sätta dit mig oxå?

    • Göran Jonzon (inläggsförfattare)

      Tack för din kommentar Magnus!
      Vad tror du själv ?
      Har du inte visat prov på självständigt tänkande några gånger ?
      Skämt åsido Magnus, så finns det skäl att anta att VK inte plötsligt kommit på behovet av att ändra bloggreglerna utan förekommen anledning. Och anledningen är som jag ser det att friskriva VK från ev. kommande processer.
      Då är det även helt rimligt att man breddistribuerar beslutet till samtliga bloggare.

  5. Göran Jonzon (inläggsförfattare)

    Jag har idag träffat kommunchefen Ottosson och direkt frågat om det är honom som avses i Abramssons beskrivning av ett överlåtelseavtal för 1 krona?
    Svaret var ja!
    Vidare berättade kommunchefen att han dessutom till Tresunds VVO betalat in de dryga 3600 som är obligatorisk avgift för alla, både jagande markägare och arrendatorer.
    Stämmer det så har ju ingen särbehandling skett för jaktgästen Ottosson, annat än själva möjligheten att få jaga. Därmed kan det väl knappast heller bli fråga om bestickning antar jag, men det är ju upp till mer sakkunniga att avgöra. Det känns dock bra att få den misstanken ur världen.

    Däremot florerade en uppgift om att Abramsson i fjol inbetalat mer än de 3945 skr som arendeavtalet stipulerar. Det pratas om att Abramsson i verkligheten betalat 16 skr/ha istället för de 2:05 skr/ha som avtalet ger. Men det tyder jag som att man missuppfattat eller medveten försöker vilseleda.
    De 16 skr/ha som gått ut från Tresunds VVO till kommunen som markägare, ska ju enligt avtalet betalas ut först till arrendatorn!, vilken enligt avtalet därifrån har rätt att återta de 3945 han erlagt i årlig ersätning för arrendet. När sedan summan från Tresunds VVO kommer in till skogsförvaltaren Skogssällskapet, måste det ju rimligen ha kommit från Abramssons konto, där pengarna varit ute och mellanlandat och då ser det väl för ett otränat öga ut som att det är arrendatorn Abramsson som glatt batalat in mycket mer än hans avtalsreglerade arrendeavgift är enligt avtalet. Hepp så det kan bli!
    Mycket skickligt manövrerat av författaren till avtalet, men var finns etiken och den allmänna moralen?

    Att KSau:s ledamöter anser att det finns frågetecken de själva vill utreda gör att beslutet blev att låta ekonomichefen ta fram de siffror som är relevanta för att bringa klarhet där min egen utredning tagit stopp. Vidare beslutades att vi ska göra en översyn av föreliggande policy.
    Däremot får jag inte gehör i förstone för att frångå generalfullmakter till toppolitiker, men på den punkten tänker jag inte ge efter, utan det får bli en valfråga vid nästa val ifall övriga medlemmar i mitt parti delar min syn på den saken.

    En direkt fråga till kommunalrådet Nilsson om han haft kännedom om det avsedda avtalet förnekades bestämt. Jag förstod även av mina övriga frågor att han inte skulle skriva ett dylikt avtal för egen räkning om han nu hade haft ett jaktintresse. Det trodde jag ärligt talat inte om honom heller.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.