Teknisk nämnd idag

Idag sammanträder tekniska nämnden. Ekonomin står naturligtvis i fokus, såväl alliansen som socialdemokraterna samt Vänsterpartiet har lagt en ramminskning på ca 14 miljoner samt ingen täckning för kostnadsökningar. Det beror framförallt på att regeringen inte får ned arbetslösheten vilket innebär -81 miljoner i skatteintäkter för kommunen samt att man lägger på ytterligare statliga pålagor.

Det blir en tuff utmaning för nämnden att klara servicen till  medborgarna med minskade medel. Samtidigt är det viktigt att säga att detta innebär att kommunen kommer öka sina ansträningar att granska alla kostnader. Mattias Larsson(c) skrev en klok blogg igår om investeringar i Umeå kommun och hur den ökade belåningen skuldsätter kommunen. Det kanske inte är världens roligaste som politiker att vara tråkig och uppmana att hålla igen. Men det är samtidigt viktigt och majoriteten har i sitt budgetförslag börjat kapa i investeringsvolymen.

Men vid sidan av detta pågår den politiska vardagen. Idag diskuterar vi också projektet open västerbotten om hur vi ska öka förutsättningarna för att gynna regionens IT-företag, forskningsinstitutioner samt erbjuda bättre e-tjänster för medborgarna.

En annan fråga som vi diskuterar är busskörfält på skolgatan öseterifrån i korsningen mot västra esplanaden. Nämndens verksamhetsområde är brett och kräver att vi ledamöter har många bollar i luften samtidigt.

Andreas Lundgren(s)
2:e vice ordförande, tekniska nämnden

 

IMG_8240

 

 

 

 

 

 
tekniska nämnden sammanträder idag

 

 

2 kommentarer

  1. Urban Bengtson

    Men kapa då bort ett Nannabad knappt någon i Umeå idag vill ha till dessa kostnader som kan halveras i investering om man lär av övriga Sverige och halveras i drift om läget är ihop med andra idrotter/anläggningar.

    Samt om besöksjämförelser görs korrekt, nu har Sundsvalls 3 gr större äventyrsbad och uteanläggning jämfört med ett Nannabad som sommartid blir tomt vid bra väder då folk far till Nydala och andra utebad.

    Då får också den förvaltning som i påbörjade detaljplaner, Gator och parker, som var/år? väldigt skarp i sin kritik mot brister, ofullbordade utredningar (cykel t ex) och omöjligheten (biltrafik) chans att reda ut och slippa dessa farligheter som blir för barn i synnerhet.

    Umeå simhall håller och renovering tills nytt på annan plats kostar bråkdelen, dessutom finns IKSU:s och Holmsunds simhall att hyra, så har gjorts förut.

    Medan sådan klokskap och sunt förnuft slipper kommunmedborgarna nuvarande neddragningar och försämringar då 150-200 mkr för investeringar blir tillgängliga och 10-15 mkr/år i drift i 50 år.

  2. Seth

    Läste idag i tidningen Totalt Umeå, där Lasse Jacobsson (V), uttalade sig om hur centrum skall få fler parkeringar. Det ska bli fler p-hus, bra, men var skall våra turister som kommer med sina husbilar, husvagnar samt alla turistbussar med framtida badgäster och utlandsturister ställa upp sina ekipage ? Att fler p-hus, är ett måste, men man borde tänka något längre. Turister med husbilar och husvagnar kommer att åka förbi Umeå, när man upptäcker att det finns ingenstans att parkera. Gör kv. Nanna till en snygg parkering för inkommande bussar, husbilar, husvagnar och andra som vill besöka centrum , dessa har svårt att rymmas i ett p-hus !!

    Sen har vi cykelparkeringarna. Tror att det kommer att bli tillräckligt, när gradängerna vid hagatunneln kan tas i bruk. Men, på andra sidan järnvägen, efter bangatan, har man utrustat enormt med cykelparkering, som knappast är relevant för tågresenärerna ! Delar av denna parkering, längst ner mot hissjövägen skulle naturligtvis utgjorts av bilparkering, vilket skulle vara ett centralt läge för besökande. Nur står det bilar kors och tvärs efter korsgatan, kaptensgatan, löjtnantsgatan och även på privata gästparkeringar inom bostadsområdet runt haga.

    Det behövs en ordentlig utredning runt detta !

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Arkiv
RSS Nytt från vk.se