Miljözon är igång

Från idag 1 april 2014 så är då miljözonen igång i centrala stan av Umeå. Detta är ett oerhört seglivat ärende sedan 1990-talet som vi lyckats få till den här mandatperioden. En miljözon fungerar som så att man genom euro class systemet successivt fasar ut äldre lastbilar och bussar  för att förbättra luften inom ett geografiskt avgränsat område.

Vi får se vilka inkörningsproblem som dyker upp. Det är viktigt att komma ihåg att miljözon är en del av åtgärdsprogrammet för luftkvalitet som Umeå kommun upprättade och rapporterar till Naturvårdsverket, då man har gränsöverskridanden på kvävedioxid. Så nu gäller det att fortsätta arbetet med att få till en dräglig utomhusluft i centrala staden. Genomfartsförbudet har gett efffekt och nu följer vi upp det med införande av miljözon.

Andreas Lundgren(s)
2:e vice ordf, tekniska nämnden

3 kommentarer

  1. Urban Bengtson

    Bra med bättre luft i stan, särskilt med tanke på inversionen vintertid. Men dra då snarast bort den mest avgasalstrande anläggningen, ett Nannabad, då. Dess miljörisker fick aldrig utredas klart pga användande av 1948 års stadsplan, vilket hindrade allmänhetens, expertisers och Länsstyrelsens synpunkter. Samt fanns inte med skjutsandeproblematiken med dubbla bilrörelser, ingen tänkte på det. I alla fall, ta timeout, utred noga, och jämför under tiden med andra simlägen. Inte heller Ikea-trafik till och från bedömdes i det på påbörjade detaljplanearbetet, där ÖK blir en av t o r-vägarna till och från P-hus.

  2. Åsa Wirén

    Åkte buss till stan igår vid 16.30 Blev lite chockad över vilken trafik det var genom stan. Bilar ( många med endast en passagerare), lastbilar och bussar. Tanken om fri lokaltrafik slog då mig, undrar om det skulle minska bilåkandet? Skulle vara värt att testa under ett år – kanske nu under kulturhuvudstadsåret?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Arkiv
RSS Nytt från vk.se