Får vi i oss tillräckligt med Kalcium och Vitamin D?

Att få tillräckligt med kalcium och D-vitamin är viktigt för att bygga och stärka våra ben när du är ung samt att hålla dem starka och friska när du åldrar. Här tänkte jag skriva lite mer om kalcium och D-vitamin – de två viktigaste näringsämnena för våra ben.

Kalciumrika livsmedelskällor

Mat är den bästa källan till kalcium. Mjölkprodukter, såsom låg fetthalt- och fettfri mjölk, yoghurt och ost är samtliga rika på kalcium. Vissa gröna grönsaker och andra livsmedel innehåller kalcium i mindre mängder. Vissa juicer(kolla innehållsförteckningen innan du köper), frukostmat, sojamjölk, flingor, snacks, bröd och flaskvatten har kalcium som har tillsatts. Om du dricker sojamjölk eller annan vätska som är förtätade med kalcium bör du vara noga med att skaka behållaren väl, eftersom kalcium kan lösa sig till botten.

Ett enkelt sätt att tillsätta kalcium till många livsmedel är att lägga till en enda matsked pulvermjölk med fett. Detta ka dock vara något som inte allt för många människor har hemma.

 

Kalciumtillskott

Mängden kalcium du behöver från ett tillskott beror på mängden kalcium du får i dig från mat. Syftet är framför allt att få den rekommenderade dagliga mängden kalcium du behöver från mat först och att använda ett tillskott om du behöver kompensera för eventuella brister. Om du får tillräckligt med kalcium från maten du äter, behöver du inte ta ett några kalciumtabletter. Faktum är att det inte finns någon extra fördel att ta mer kalcium än vad du behöver i kosttillskott.

I allmänhet bör du inte ta kosttillskott som du inte behöver. Kalciumtillskott finns att köpa receptfritt i ett brett utbud av preparat (inklusive tablettform och i flytande form) och i olika mängder. Det bästa tillskottet är det som uppfyller dina behov baserat på bekvämlighet, kostnad och tillgänglighet.

 

D-Vitamin

D-vitamin är ett fettlösligt mineral som bildas i huden när det utsätts för UVB-strålning i direkt solljus. Det är ett unikt vitamin som är nödvändigt för ett antal funktioner, inklusive upprätthållande av starka ben, muskler och tänder, celltillväxtkontroll, korrekt immun- och neuromuskulär funktion och vår övergripande hälsa. D-vitaminbrist kan leda till ett tillstånd som kallas rickets, där benen inte utvecklas och fungerar korrekt.

UV-strålar är den bästa naturliga källan till vitamin D. De omvandlar en kemikalie som finns i huden till vitamin D3. Detta transporteras till levern och njurarna och omvandlas sedan till aktivt D-vitamin. Men konstant exponering för solen under lång tid kan öka risken för att utveckla hudcancer. Så, du behöver begränsad exponering för solen för att undvika D-vitaminbrist.

I Sverige kan det behövas extra tillskott av D-vitamin under vinterhalvåret eftersom att exponeringen av solen minskar avsevärt. Detta gör att kroppen har det svårare att få i sig och producera tillräckligt med vitamin D av sig själv. Som tur var finns det en mängd olika sorters D-vitamintillskott att välja mellan, där kanske just d vitamintabletter är vanligast. Genom att enkelt googla på d vitamin bäst i test kan du hitta en mängd olika tillskott för dig.

Brukar du äta tillskott av kalcium eller d-vitamin?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>