Lättare att komma i kontakt med primärvården med Hälsodigitalen

I veckan testade jag Region Västerbottens nya tjänst Hälsodigitalen. Det är en hemsida man loggar in på för att få kontakt med primärvården. Man slipper stiga upp tidigt och skynda sig att ringa kl 08.00 för att ändå mötas av svaret att alla tider redan är slut och att man får ringa imorn.

Det här länge varit svårt att komma i kontakt med hälsocentralen när man ringer, och det leder till att det är svårt att få en tid. Nu har regionen tagit fram en funktion som innebär att man kan ta kontakt med primärvården digitalt. Man startar sitt vårdärende genom att svara på förberedande frågor om sina besvär, och det kan man göra när som helst på dygnet. Efter det erbjuds man möjligheten att chatta med en distriktssköterska.

Jag provade det i veckan och det funkar utmärkt. Förutom att jag fick ett automatiskt svar efter att jag fyllt i de förberedande frågorna att mitt tillstånd var så allvarligt att jag istället skulle ringa 112. Det är väl en automatisk funktion för att sålla bort de akuta ärendena så att de ringer direkt till 112, men det kan lätt bli fel när det är en automatisk funktion som gör bedömningen utifrån inmatade svar utan möjlighet att ställa frågor. Jag gick vidare till att chatta med en människa, och då visade det sig att så allvarligt var det inte.

Man kan skicka in bilder eller filmer på sina symptom, och när man chattar med vårdpersonalen gör de bedömningen om man ska ta ett videosamtal eller om man måste vända sig till sin hälsocentral för att boka tid.

Fördelen med den här funktionen är ju att vårdpersonalen utifrån de inmatade svaren kan göra en bedömning av hur illa och hur brådskande behovet är, så att de kan prioritera bland de inkomna ärenden. Istället för att göra som de privata vårdapparna, där patienter med lättare åkommor får komma i kontakt med vården direkt vilket bidrar till att de med svårare åkommor och större vårdbehov får vänta längre på att få vård, så kan vårdpersonalen med den här funktionen ändå se vilka ärenden de ska ta först. Då bryter man inte mot hälso- och sjukvårdslagen som de privata vårdapparna gör.

Man börjar inte chatta direkt man startar ärendet, men man får ett sms när de är redo att chatta, och eftersom det är en chat, så behöver man inte svara på alla frågor direkt utan man kan fortsätta göra det man gör om man är upptagen. Det är mkt lättare jämfört med om man blir återuppringd och råkar vara på jobbet eller hemma med ett barn som inte låter en prata i telefon.

Jag tyckte det här var sjukt smidigt, och om fler börjar använda det, så tror jag också att hälsocentralernas telefontillgänglihet förbättras på sikt när de som kan ta kontakt digitalt frigör telefontid för de patientgrupper som bara kan använda telefon.

2 kommentarer

  1. Jan Sjöström

    Hej!

    En inlaga skriven av en individ i position av ansvar!

    Nej, det existerar ingen sammanhållen kommunikationsväg
    in i Svensk primärvård. Beskriven funktion kräver att den
    primärvårdsenhet individen tillhör aktivt tagit ställning i saken.

    Det är m a o så att det är upp till vårdgivare enskilt att ta ett
    beslut i hur kommunikation med kundbas ska ske.

    I övrigt kan konstateras att det fortfarande existerar Svenskar
    som ser skäl att ta sig ur sängen innan 0800.

    / Jan Sjöström

    • Alejandro Caviedes (inläggsförfattare)

      Hej och tack för din kommentar.

      Hälsodigitalen är tänkt som en ingång i första linjens vård. Det avlastar telefonlinjen till hälsocentralerna och möjliggör att man kommer i kontakt med primärvården samma dag. Mer info om den hittar du här: https://www.1177.se/Vasterbotten/sa-fungerar-varden/varden-i-vasterbotten/halsodigitalen/

      Vet inte om du vill ha applåder för att du liksom många andra kan ta dig ur sängen före kl 8, men kan i alla fall glädjas åt att du inte upplever tillgänglighetsproblem eller bristande telefonframkomlighet till din hälsocentral. Tyvärr är du ganska ensam om detta.

      När beredningen för folkhälsa och demokrati i umeåregionen tillfrågade medborgarna ang tillgänglighet till sjukvården, så var den i särklass mest förekommande åsikten att hälsocentralerna har stora problem med sin telefonframkomlighet.

      Det gjordes en enkät där 1’110 personer bosatta i Umeå och kranskommunerna svarade på frågor om bl a tillgänglighet till sjukvården. Den kompletterades med intervjuer med 7 pensionärsföreningar och 11 funktionshinder- och patientföreningar också verksamma i umeåregionen. Svaren var slående lika. Den stora majoriteten är inte nöjd med att det är så svårt att komma fram i telefon till sin hälsocentral och upplever det som det största hindret för en tillgänglig hälso- och sjukvård. Rapporten kan hittas här: https://meetingsplus.vll.se/welcome-sv/namnder-styrelser/regionfullmaktige/mote-2021-11-16/agenda/beredning-for-folkhalsa-och-demokrati-i-umearegionen-rapport-till-regionfullmaktige-2021pdf?downloadMode=open

      Det handlar inte om att man måste kliva upp före kl 8. Problemet är att mindre än 5 minuter efter 8 så är redan alla tider slut. När du dessutom blir återuppringd (om du nu lyckades ta dig fram för att bli återuppringd), är inte detta en lösning som funkar för alla. Som reparatör, kanske du har ett jobb där det är möjligt att gå ifrån dina arbetsuppgifter en stund för att ta ett samtal från din hälsocentral. Men detta är inte möjligt för t ex undersköterskan på hemtjänsten som råkar vara hemma hos en brukare när hon blir uppringd, eller för den som jobbar på affären och sitter bakom kassan när samtalet kommer.

      Andelen utlandsfödda som svarade på enkäten var (apropå din kommentar om svenskar som ser skäl att ta sig ur sängen innan kl 8) enbart 6%. Det är glädjande att du inte upplever tillgänglighetsproblem i primärvården, men tyvärr är du inte så representativ för flertalet svenskar inom umeåregionen. De kanske ringt lite oftare till sin hälsocentral för att till skillnad från dig kunna förstå att problemet inte sitter i vilken tid man kliver upp.

      Men om det kan få dig att känna dig duktig, så kan du få en medalj av mig för att du kan stiga upp före kl 8.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.