Är samhall en viktig arbetsplats?

Av , , 2 kommentarer 13

Besökte i dag Samhall i Storuman, tillsammans med kommunala representanter.  Vi fick en genomgång av Samhalls verksamhet. Har i och för sig varit där flera gånger tidigare men slås varje gång av hur väl fungerande verksamheten inom samhall är.

Ibland hör man människor som betraktar samhall som lite "skyddad verkstad" men jag är helt övertygad om att det finns många företag som inte riktigt når upp till den kvalite på verksamheten som Samhall uppvisar.

Det betyder inte att jag tycker att företag är dåliga men det betyder att jag tror att Samhalls verksamhet inte bara gör ett mycket gott arbete inom ett av sina kärnområden dvs. personalutveckling utan även är en mycket duktig aktör på den öppna marknaden.

Företagarna i Storuman, kommunen och Samhall har haft ett mycket gott samarbete, vilket jag hoppas ska fortsätta.

Tack till ledningen.

 

logisk argumentation

Av , , 5 kommentarer 5

 Socialdemokraterna anser att en sänkning av arbetsgivaravgifterna inte ökar viljan att anställa och motiverar det med att arbetslösheten har ökat.

Gruvverksamheten i länet anses riskera att utarma området och argumenten är ungenfär  "titta på Kiruna, dom är färre i dag än för 20 år sedan".

Den intressanta frågan måste i fall vara vad som hänt om inte arbetsgivaravgiften sänkts eller om inte gruvorna i kiruna vuxit. Hur skulle det ha sett ut då?
Då kanske det skulle ha varit 10 000 personer i stan.

Vad händer i Storuman om man inte utnyttjar möjligheterna med råvarunäringarna?

Får vi en bättre utveckling då?

Vilka är de realistiska alternativen egentligen?

 

Gruvor ett litet bekymmer

Av , , 2 kommentarer 6

Det råder en oro över att gruvverksamheten i kommunen kommer att bli en typ av oljeplattformsverksamhet. I meningen att persoanlen kommer att flyga in-jobba-flyga hem, och ta med sig pengarna. Pengarna från verksamheten kommer, även den, att flyta från kommunen. Det som blir kvar är kommunens skyldighet att bygga infrastruktur och tillhandahålla räddningstjänst, sjukvård och andra "kostnader".

Lars Westin uttryckte sig i programmet Kaliber ungefär så här. " gruvverksamheten behöver inga städer"

Det är kanske sant i sak, men behöver Storumans industri, råsunda mekaniska, Rottne, Kjin Schakt, eller någon annan verksamhet städer, egentligen?

Nästan lika lite som gruvverksamheten.

Man kan lätt få för sig att det vore bättre om gruvverksamheten inte exploaterades och kommunen tar de pengar, som kanske måste satsas på infrasturktur, och investerar i något annat som skapar bättre kommunal avkastning.

Självklart är det så men jag tror att problematiken ligger i hur vi ska göra området attraktivt för människor att flytta till. 

Om det är så att vi inte ens, när det finns arbetstillfällen som är välbetalda, kan attrahera människor att flytta till vår kommun, då lär vi glesbygden bli glesare i framtiden.

Multimediabroshyr i Storuman

Av , , 1 kommentar 5

Multimediabroshyr om Storuman.

Har ett brev på mitt bord där kommunen bjuder in företagare, företrädesvis kommunala leverantörer, att köpa en annonsplats i en broshyr som ska nyttjas i den kommunala marknadsföringen av kommunen.

En hel del företagare är både förundrade och förgrymmade över detta agerande.
När bjöd man senast in företag att annonsera i lokalbladet, handla på Utrustad, köpa bredbandstrafik av IT4U eller köpa marknadsföringsmaterial av Linjalen?

Okej, kommunen upphandlar inte något egentligen utan hjälper bara till att sprida möjligheten för företagen att annonsera, så formelt kanske det inte är antastligt.
Däremot är det, om man vill förbättra företagsklimatet, strategiskt ej färdigtänkt.

Ni som har synpunkter i frågan maila mig eller kom till Toppen 12.00 på måndag 5/11 så kan vi diskutera frågan.

Maila på [email protected]

 

Hjärnorna flyr inlandet?

Av , , 3 kommentarer 3

Braindrain i inlandet?

Undrar vart alla hjärnor tar vägen?

För en tid sedan var det någon som kommenterade ett inlägg med att det var braindrain i inlandet, dvs de smarta flyttar från inlandet.

Var i Skellefteå i går och hörde samma sak fast nu var det braindrain i Skellefteå. Det kanske även är intelligensflykt från länets "städer".

Så var hamnar alla hjärnor egentligen? Stockholm, London, Bryssel, eller var?

Om vi nu antar att det är sant så måste det betyda att vi ska jobba med att attrahera hjärnor. Då löser sig inlandsproblematiken alldeles av sig självt.

Men hur gör man det?

 

 

Entré Storuman, möjlig utveckling.

Av , , 12 kommentarer 7

Visst har det varit mycket mutter och negativism senaste dagarna.
Gagnar väl knappast kommunen så nu är det dags för lite utveckling/positiva tankegångar.

Årligen passerar flera hundra tusen bilar Storuman.
Hur gör vi för att fånga in dessa och få dom att lämna lite pengar efter sig?

Vi kanske inte gör så mycket i dagsläget, eller?

När jag flyttade till kommunen för nästan 15 år sedan diskuterades ett sk. truckstop i kommunen. Truckstop låter lite mycket lastbil och långtradera så vi har föredragit att kalla det entré Storuman.

Behövs det ?
Vad skulle det innehålla för att fungera?
Var skulle det kunna ligga?
Hur kan man finansiera det?

Många frågor och få svar men på måndag 22/10 19.00 ska vi ha ett arbetsmöte i frågan. Vill du vara med, så kom dit.

Företagare eller privatperson spelar ingen roll.

 

Kommunal konkurrens med industrilokaler?

Av , , Bli först att kommentera 4

Senaste dagarna har det varit mediala inslag angående lokalförsörjning i Storuman. Röster höjs om att kommunen är skyldig att ordna med industrilokaler och att fastighetsbolagets VD borde sägas upp etc.

Man kan ställa sig frågan om de privata fastighetsägarna vill att kommunen ska konkurera på lokalmarknaden?
Vem tror att Kent Gran, som sitter med många tomma kontorslokaler, tycker att det är bra att kommunen hyr ut kontor i exempelvis Företagscentrum?

Nu är det nog så att utan en kommunal roll när det gäller lokalförsörjning så skulle vi nog inte ha någon tillväxt över huvud taget. Nyproduktion är för dyr för att vara ett realistiskt alternativ för de allra flesta och en kommun med fullbeläggning saknar flexibilitet via nyetableringar.

Punktat upp några grundställningstagande när det gäller lokalförsörjningen i inlandet.

·         Kommunen ska vara en aktör på lokalförsörjningsarenan. (under förutsättning att det inte finns pivata alternativ i tillräcklig omfattning)

·         Hyra ut till marknadsmässiga villkor.
·         Flexibla fastighetslösningar (skalbyggnation för snabb omställning/inredning)
·         Poltiskt beslut om överkapacitet( Riskkapital?)
Sista punkten är kanske den viktigaste. Det bör finnas ett politiskt beslut om en beredskap för lokalförsörjning som tillåter/kräver en överkapacitet men det kräver som sagt var ett politiskt ägardirektiv till fastighetsbolaget.
 

Företagarna jagar hare och gillar flyglinjer.

Av , , 4 kommentarer 3

I Stockholm har man företagargolf och i Storuman har vi harjakt. (vi har några platser kvar så om du är intresserad att delta, hör av dig till mig 070-572639)

Läste i tidningen i morse att man planerar för en flyglinje finland-Hemavan/Tärnaby. Återigen är antitrollen framme och ifrågasätter, det är en gåta hur man gör bedömningen att förbättrade kommunikationer inte betraktas som positivt för utvecklingen. Är det någon som har en vettig förklaring?

I går var det frukostmöte på företagscentrum och lokalfrågan diskuterades, bland annat med Anders Johansson vd på umluspen som föredragande.
Ett tjugotal företagare stötte och blötte viktiga frågeställningar om både industrilokaler och en planerat Truckstopp i Storuman.
Nästa frukostmöte blir första onsdagen i november, vi har inte valt ämne ännu så har ni några bra tips, hör av er.

Robert Salomonsson Ordförande Företagarna Storuman

 

 

Omlastningsterminalen

Av , , Bli först att kommentera 3

Omlastningsterminalen är en hett ämne i samhället. När man möter medborgare på gatan är det ofta som omlastningsterminalen poppar upp som ämne för åsikter.

Positiva och negativa i en salig blandning. De flesta signalerar, verkar svårt att lyckas men vi hoppas att det går bra. Det som slår mig är att kommentarerna ofta lägger utvecklingsansvaret på kommunen. Själklart är det så att kommunen spelar en viktig roll men borde man inte betrakta anläggningen som en infrastrukturell satsning som är en möjlighet för aktörer i kommunen, eller?

Men det är kanske enklare att betrakta det som pengaförstörelse i stället för en strategisk investering.

I morgon bitti kommer Johnny Holmgren på företagarnas frukostmöte och informerar, hoppas jag vet mer efter det.

Ytterligare rapportering kommer.

Robert Salomonsson Ordförande Företagarna Storuman

Satsning kan bli en succé

Av , , 2 kommentarer 5

Rubriken "satsningen kan bli en flopp" i gårdagens VK höjde säkert många ögonbryn. Den fyllde kanske även sitt syfte, dvs att få läsarna att kasta sig över artikeln.

I kommentarerna på på nätet dök det genast upp några kommentarer med de vanliga huvudbudskapen "vad var det jag sa", "kommunen satsar pengar fel", "fokusera på vård,skola…".

Två frågor dök upp i mitt huvud. Varför väljer media nästan uteslutande att se halvtomma glas i stället för halvfulla? Säljer det så mycket mer tidningar? Det pratas ofta om att avliva jantelagen, utveckingsvilja, framåtanda. Allt i syfte att utveckla vår region.
Är verkligen människan av naturen så  negativ, ilonn, skadeglad, avundsjuk, eller hur man nu ska definiera egenskapen.

Den andra funderingen är vad man får ut av att annonymt kritisera infrastruktursatsningar med inlägg av typen, citat "Och järnväg och logestik begriper de då inte. ", "Skattemedel bräns i satsningar som ständigt misslyckas och slutar med fiasko".

Om man tycker något är fel och står för det med namn så finns det i alla fall en viss logik, dvs man vill profilera och tala om vad som är fel.
Alternativet är att framföra meningsfull, begriplig konstruktiv kritik annonymt, ochså helt.

Frågan är vilket syfte annonyma, mindre genomtänkta, attitydsförsämrande kommentarer har?

Fast det kanske motsvarar målade "taggar" i tunnelbanan eller allmänt klotter, fast i digital form.

Robert Salomonsson Ordförande Företagarna Storuman.

Ps omlastningsterminalen kan mycket väl bli en strategisk succe. DS