Jakob Mjöbring

Linkedin släpper app för grupper

Av , , Bli först att kommentera 0

Häromdagen släppte Linkedin en app för grupper på Linkedin. Och de  har gjort alla grupper till ”privata” grupper, det innebär att de default är stängda och kräver att du frågar om att få gå med innan du kan se vad som skrivs i gruppen. Det händer med andra ord stora saker på Linkedin just nu. Vilket förstås är på tiden! Nedan har jag kort stegat mig genom appen, och jag tycker att det ser grymt ut. Framförallt tror jag att enkelheten att göra inlägg, se de nedersta dumparna, kan komma att spela roll i framtiden. Nu kan du i princip lika väl använda LinkedIn för dina interna företagsgrupper som Facebook, vilket faktiskt kan vara en fördel då många (fortfarande) har en motvilja mot att blanda ihop sin Facebookprofil med jobbet, om så än bara in i en hemlig grupp.

IMG_0655

Startskärmen försöker samla höjdpunkterna åt dig när du drar igång appen.

 

IMG_0656

 

Du kan förstås enkelt se vilka grupper du är med i.

IMG_0657

 

Du kan även relativt enkelt hitta nya grupper, som appen föreslår för dig grundat på vem du är.

IMG_0658

Klicka på den lilla pennan som följer med dig när du är inne i en grupp och du kan direkt börja skriva ett inlägg.

IMG_0659

Och så här ser det ut när du ska börja skriva i en grupp.

Som vanligt, ladda ner appen och börja fundera på vad du kan göra. Det finns både externa kommersiella användningsområden som interna, tror jag.

/ @jmjobring som lyssnar på lite danskt idag.

 

 

 

 

Blab hakar på direktsändningstreden

Av , , Bli först att kommentera 0

Blab är ännu en plattform som ger sig in i det stekheta segmentet direktsändning. Blab har dock ett par intressant skillnader jämfört med Periscope och Meerkat som faktiskt gör den lite mer intressant ur ett kommersiellt och marknadsföringsperspektiv, jag har försökt lista dem nedan. Applikationen är fortfarande i beta men jag har hört flera amerikanska bussinesspoddar redan prata om den som en intressant kanal, och där finns reda dagliga shower med hyfsat innehåll, fast fortfarande då främst riktat mot oss digitala marknadsförare. Blab är som namnet antyder mer utformat för prat, som en radiokanal, än t ex Periscope/Meerkat som mer är direktsänd tv i miniformat.

Skärmavbild 2015-10-19 kl. 15.48.29

  • Direktsänd med flera deltagare samtidigt – Du kan med andra ord enkelt ordna en sändning där flera experter kan komma och gå i samtalet som du själv vill.
  • Bjud in lyssnarna i direktsändning  Du kan chansa lite och ta in lyssnarna i sändningen, det här är lite av Blabs kärna, att man kan dra på sig headsetet och bjuda in vem som helst att haka på.
  • Ta frågor via mobilen  Du kan i appen ta frågor på samma sätt som i tex Periscope.
  • Schemalägg sändning och påminn tittarna – Du flagga upp via Twitter att du ska sända vid ett visst tillfälle.
  • Sändningen lagras – Du kan använda sändningen i din marknadsföring senare.
  • Hyfsat gränssnitt på webben för att sätta upp en sändning – Via webbapplikationen kan du provsända och faktiskt få hyfsad kontroll på vad du ska göra, känns lite mindre risky än att bara dra igång Periscope på mobilenoch köra.

 

Skärmavbild 2015-10-14 kl. 15.20.24
Så här ser Blab ut via webben, ett ganska intuitivt gränssnitt där man ganska snabbt kan komma igång faktiskt.

 

blab_appen
Och så här ser Blab ut i appen, du kan alltså skriva in meddelanden precis som i Periscope.

 

Vill du lära dig mer har Social Media Examiner gjort en grundlig 15 stegs introduktion. Annars är det som vanlig bara att ge sig in och testa, du loggar in med din Twitter-profil. Glöm dock inte att ta på headsetet eller hörlurarna, annars blir det rundgång. In och testa. Vi hörs!

/ @jmjobring som lyssnar på City and Colours låt Women.

 

VK börjar med native annonsering

Av , , 2 kommentarer 1

Häromdagen träffade jag VK Medias team som berättade att mediehuset nu ska satsa på så kallad ”native advertising” – alltså annonser som ska smälta in bättre i omgivningen på VK.se och tillföra något till läsaren. Känslan och andan i en native annons ska vara densamma som i en vanlig artikel – du ska helt enkelt vilja läsa om det som skrivs även om du förstår att det är ett företag som ligger bakom texten. Men annonsen ska fortfarande vara tydligt annonsmärkt, så att du inte klickar av misstag. Ingen tjänar på att lura in dig som läsare. Se VK:s skiss nedan eller som det kommer att se ut på sajten.

 

Skärmavbild 2015-10-12 kl. 11.54.00

 

Anledningen till att VK gör detta just nu är förstås att användandet av AdBlockers (olika plug in eller appar som blockerar alla annonser på en sajt) ökar kraftigt och att alltfler är trötta på annonseringen över huvudtaget. En annan fördel, för både VK och oss läsare, är att laddningstiden för sidan du besöker inte påverkas av denna typ av annonser. De vanliga banners/display annonserna tar alltid en viss tid att ladda, både eftersom de består av bilder men också för att de oftast är anslutna till diverse olika annonsnätverk och därför måste det skickas en hel del information fram och tillbaka innan själva annonsen kan visas för mig som besöker sajten. Med en native annons kommer VK och du som annonsör runt det här problemet eftersom din annons tekniskt behandlas på samma sätt som en vanlig artikel. Du som native-annonsör blir också sökbar via Google på samma sätt som en artikel på vk.se, vilket faktiskt är en stor fördel.

Viktig pusselbit
Som jag ser det kommer VKs native-erbjudande att bli en viktig pusselbit lokalt nu när alltfler börjar arbeta med innehållsmarknadsföring, eller content marketing, som det kallas. (VK kallar för övrigt sin satsning felaktigt för ”Content marketing”. Content marketing är ju egentligen själva sättet att skapa och arbeta med relevant innehåll riktat mot befintliga och presumtiva kunder, och ETT sätt att få ut sitt content är native annonsering, ett annat sätt kan vara via sina egna kanaler eller via Facebook-annonser eller AdWords på Google o s v. Läs gärna mer om begreppsförvirringen, t ex detta inlägg på Spoons sajt eller på Umeåbyrån Contentbyråns webbplats). VK kommer att sälja annonserna i tre veckors perioder och då ingår tre artiklar som skrivs av VK.s samarbetspartners eller så löser man det med sina vanliga byrå eller på egen hand. Jag skulle givetvis rekommendera att du hellre tar hjälp av din ordinarie byrå som känner till verksamheten, det gäller ju att det som skrivs på alla sätt speglar bolaget.

Egen landningssida eller ej?
I VK:s erbjudande ingår en landningssida – alltså den sida du landar på när du klickar på annonsen – men du kan också länka direkt till din egen sajt. Och just det valet är väldigt svårt att ge ett generellt råd om eftersom det är väldigt många parametrar som spelar in. En landningssida som ligger under VK kan (om det sköts rätt) också bli sökbar av Google och den kan också behålla känslan VK, vilket kan vara en fördel. Men landningssidan hos VK har förstås stora begränsningar i både form och innehåll, vilket förstås både kan vara bra för att verkligen driva besökaren i rätt riktning, men ibland en nackdel då du inte kan visa något annat. Om du väljer att länka till din egen sajt gäller det att hålla alla tungor i rätt mun för att bibehålla engagemanget från besökaren. Om du har skapat en relevant annons, så måste du vara minst lika relevant på landningssidan och på något vis med fingertoppskänsla börja konvertera besökaren dit du vill. Konverteringen kan handla om att göra ett köp, lägga något i varukorgen, ladda ner ett white paper, att du ska anteckna dig för ett nyhetsbrev eller kanske läsa fler nyheter/bloggposter på din sajt?

Mät, skruva och mät
Vad du än vill konvertera besökaren till ska du ha beslutat detta när du drar igång och sedan mäta, skruva och mäta. Se till att du kan sätta dina egna taggar på landningssidan för att mäta exakt hur besökaren beter sig. Har du inte kunskapen själv ta hjälp av VK eller gärna av en byrå som kan sådant här (ingen nämnd…). För din kunskap om besökaren bör vara en del av din ROI, tycker jag. Visst vill du sälja mer eller få folk till ditt nyhetsbrev eller vad ditt mål än är, men det du lär dig om din besökare är också extremt viktigt för att du ska kunna göra din nästa insats lite bättre, och sedan lite bättre o s v. Så, backa inte på att få till statistiken oavsett vilken typ av lösning du väljer för din landningssida. Det är guld.

Exakt vad priset kommer att bli vill VK inte skylta med offentligt, men ring VK Media och kolla. Jag tyckte att priset var fullt acceptabelt. Och med det sagt vill jag också understryka att jag inte på något vis är inblandad i VK:s lansering av detta, denna bloggpost är med andra ord helt fristående från VK. Dock är texten faktakollad av VK Media, men alla eventuella felaktigheter, slutsatser och tyckande är helt mina egna.

/ @jmjobring som kan bli glad över banala örhängen som Keep My Cool med Madcon.

 

 

 

 

 

Facebooks Gilla-knapp utvecklas

Av , , Bli först att kommentera 0

I natt postade Facebooks grundare Mark Zuckerberg exempel på hur Gilla-knappen kanske ska utvecklas. Facebook kallar dessa för Reactions och kör just nu tester i Irland och Spanien. För oss som arbetar med Facebook som marknadsföringskanal är det här förstås intressant. Hur ska jag som företagare reagera om någon skrattar åt mina inlägg, om jag inte hade tänkt det som skämt? Eller om mina mottagare börjar använda en massa ”Angry”-symboler? Det blir helt enkelt lite enklare att uttrycka sig för mottagaren, vilket i sin tur ställer högre krav på oss som ska formulera oss. Ska bli spännande att se hur testerna faller ut och vad vi i slutänden får se i våra flöden.

Skärmavbild 2015-10-09 kl. 07.51.45

/ @jmjobring lyssnar på RomeoFoxtrott låt Memories och önskar dig en trevlig helg.

 

 

4 saker du borde veta om Snapchat

Av , , 2 kommentarer 0

I den delen av undersökningen Internet och svenskarna 2015 som släpptes nyligen fanns Snapchat med för första gången. Och det är synnerligen intressant läsning: ”Fyra av fem 12-15 åringar använder Snapchat någon gång och tre av fem använder Snapchat dagligen”. Det får ju sägas vara ett hyfsat genomslag! Men varför är den då så populär och varför ska jag som marknadsförare fundera över dess relevans? Jag ser fyra viktiga saker som jag tycker du ska ta med dig när du tittar på Snapchat idag:

Skärmavbild 2015-10-06 kl. 09.41.57

 

1) Användarna åldras fort
Alla sociala medier har börjat med en yngre målgrupp, men också växt upp fort. Jag ser en parallell till Instagrams utveckling, som beskrivs så här i Internet och svenskarna 2015: ”Användningen av Instagram fortsätter att öka med raketfart i alla åldrar. Den årliga ökningen har varit 12 procentenheter, från 16 procent 2013 till 28 procent 2014 och nu 40 procent 2015”. Vi ser alltså att äldre målgrupper anslöt ganska fort till Instagram, även om de unga givetvis är där först. Kommer vi att se samma mönster för Snapchat som för Instagram? Jag tror faktiskt det. Det finns förstås en viss ”utspädning” med alla nya plattformar som tillkommer, men att demografin kommer att förändras på ett liknande sätt som vi kan se för det fem år gamla Instagram tror jag vi kan vara ganska säkra på – alltså att användandet relativt snabbt kryper uppåt i åldrarna – även om jag lägger in en brasklapp för att antalet användare kanske inte blir lika överväldigande som för Instagram

2) Som Instagram och Message
Plattformen Snapchat har faktiskt rätt mycket som talar för att vi äldre också kommer att uppskatta den, bara vi vågar oss in där. Grunden är bilder, något vi idag har med oss från Instagram. Men vi har också lärt oss att uppskatta de snabba meddelandena i Facebooks app Message, eller SMS för den delen. Lägg ihop dessa två och addera snabb och enkel användning av emojis (smileys) och ritverktyg och du har ett blixtsnabbt meddelandeverktyg som faktiskt tillåter dig att uttrycka dig riktigt effektivt på kort tid. Att meddelandet försvinner tror jag inte kommer att spela så stor roll när plattformen växer upp. Budskapen i t ex Message eller mess handlar ju ändå ofta om här och nu.   snapchat_mellbystrand Bild ur mitt eget Snapchat som visar hur enkelt du får in mycket information i samma bild.

snapchat_mellbystrand

Dump ur mitt eget Snapchatflöde som visar hur mycket info du väldigt enkelt kan få in i en bild.

3) Effektiv storytelling
En annan del av Snapchat är Story. Din Story är helt enkelt en räcka bilder och filmer som du adderar efterhand i kronologisk ordning. Allt måste göras ”live”. Du kan alltså inte hämta en bild från din bildrulle utan allt måste skapas i appen. Bilderna och filmerna försvinner efter 24 timmar, men de försvinner också i kronologisk ordning, alltså om du la till en bild kl 13 försvinner den kl 13 dagen efter, men de bilder du la till kl 14 försvinner först kl 14 dagen efter o s v. Story är snabbt beroendeframkallande och faktiskt ett både effektivt och bra sätt att dela med sig av vad man gör för nära, kära eller varför inte kollegorna eller kunderna? Du kan styra vem som ska se din Story, men den kan också vara helt publik (för alla dina följare). Du ser vilka som har tittat på din Story, vilket förstås också triggar vissa av oss att göra ännu mer.

4) Snapchat gör sig själv till ”startapp”
Snapchats startläge är ett kameraläge. Du måste börja allt du ska göra i appen med en bild eller en film (ska du filma håller du bara in avtryckaren). Du kan heller inte hämta gamla bilder eller filmer ur mobilens bildarkiv, men du kan däremot spara ner bilder och filmer efter hand till mobilen, om du t ex vill göra en Instagrambild av den också. Men startpunkten för allt du gör är alltså Snapchat, vilket gör att du ganska snabbt vänjer dig vid att alltid använda appen när du ska dokumentera något. På det viset är det lätt att vänja sig vid att alltid starta sin dokumentation i Snapchat istället för med kameran eller Instagram.

Jag tror att vi i nästa års Internet och svenskarna har Snapchats publik åldras långt mer än ett år. Appen har väldigt mycket som talar för den. Det som talar emot, förutom det uppenbara att dina vänner inte är där ännu, är användargränssnittet. Det skapar en tröskel, men är egentligen otroligt effektivt då det går att svepa åt alla håll i nästan alla vyer, men det gör också att det tar en stund innan man förstår riktigt vad man gör åt ena eller det andra hållet. Men ge det några dagar och du är snart över tröskeln. På andra sidan finns faktiskt en intressant app som är helt byggd för att skapa effektiva visuella historier. Vilket företag och vilken marknadsförare gillar inte det?

/ @jmjobring som alltid knockas av Silvana Imam, så även med låten Knark.

 

 

Vad gör företag på Snapchat?

Av , , Bli först att kommentera 0

Jag har skrivit en del om Snapchat på sista tiden. Inte så konstigt. Plattformen växer så det knakar (snart ikapp Tumblr globalt) och är en utmaning för alla marknadsförare. Därför är det extra intressant att se vad andra gör. Det är ju långt ifrån självklart vad vi som marknadsförare och företag ska syssla med där inne. Men sajten Simply Measured har samlat 10 exempel på företag som verkligen anstränger sig för att vara relevanta för publiken på Snapchat.

Skärmavbild 2015-09-25 kl. 08.05.03

Fotbollsligan i USA MLS har visat hur spelarna laddar upp inför matcherna för att behålla intresset hos publiken även utanför de 90 minuter de befinner sig i det självklara rampljuset.

Skärmavbild 2015-09-25 kl. 08.09.11

Sminkföretaget Birchbox visar förvandlingen från ett helt osminkat ansikte till en galasminkning, vilket säkert kan intressera många i deras målgrupp.

Mina första enkla råd är

1) Dra igång ett privat konto med någon arbetskamrat, så att ni kan testa er fram.

2) Regga ett konto i företagets namn. Just in case.

Och som Simply Measured skriver är det inte svårare än att börja fundera på ”vad kan vi visa upp och kan vi lära våra tittare någonting?” Svaret på den frågan kan räcka för att ha en Snapchat-strategi 😉 Kör hårt nu! Och glöm inte att lägga till mig, jag heter jmjobring även där och försöker hålla igång min ”Story” – man lägger till bilder och filmer som bara adderas till de man redan har där och allt ligger kvar i 24 h och är synligt för alla ens vänner. Vi ses på Snapchat.

/ @jmjobring som har Syster Sols nya minialbum Baglday med mig vart jag än går just nu. Sväng.

 

 

 

 

Missa inte Instagram-annonserna

Av , , Bli först att kommentera 0

Häromdagen pratade jag med en mycket spännande tysklandbaserad startup som heter CupoNation. De sitter i en inkubator i München och är en del av omtalade Rocket Internet som bland annat Kinnevik är delägare i, förutom de beryktade bröderna Samwer. I vilket fall, CupoNation har annonserat på Instagram en tid i Spanien och när man pratar med dem låter det som om det återigen är lokal- och nationell media som kommer att ta stryk. Det har spekulerats en del i svensk media om att det är från glassiga magasin och influencers (alltså stora instagrammare, bloggare eller videobloggare) som pengarna till Instagram-annonseringen kommer att tas ifrån. Men efter mina samtal med CupoNation och deras bloggpost på ArcticStartup är jag inte längre så säker. Jag tror att det kommer att flöda annonspengar även från nationell och lokalmedia. Men oavsett hur det blir kommer här fyra orsaker till varför jag tror att Instagram-annonsering är att räkna med:

Skärmavbild 2015-09-19 kl. 23.15.38

1) Styrningen av annonserna på Instagram kommer att likna den på Facebook. Med andra ord kan du styra in i detalj exakt vem du vill annonsera för. Då menar jag exakt. Det är är ju fortfarande där som både lokalmedia och nationell media brister, de har fortfarande mycket svårare än Facebook och Google när det gäller att hjälpa (i varje fall mindre) annonsörer att nå exakt rätt i målgrupp.

2) Det är billigt. Än så länge. Det talar för att du ska vara snabbt inne och direkt börja bygga närvaro på plattformen. Det försprång du kan få om du är tidigt ute kan bli dyrt för de som kommer efter att göra om. Enligt CupoNation betalar de ner till 2 cent per klick i Spanien.

3) Vi är mobila när vi har tid att shoppa och bli påverkade. Ingen nyhet, men det talar ju också för Instagram som fullt ut är en mobil plattform. Vi är vana att hänga där på vår fritid med mobilen i handen. Lokala och nationella nyhetssajter besöker många trots allt fortfarande rätt ofta från vår desktop på jobbet, och då är vi också en lite längre bit ifrån shopping i tanken. Inte unikt för Instagram förstås, men icke desto mindre en fördel.

4) Uppmärksamheten är total. Du missar knappast en bild på Instagram. Den fyller din skärm när du skrollar förbi den för att kolla in kompisarnas bilder. Du missar väldigt lätt en displayannons på din nyhetssajt, helst om du kör någon form av ad blocker.

Givetvis kräver Instagram att du använder riktigt snygga bilder och i övrigt sköter dig snyggt så att du inte sticker ut negativt på plattformen. Men jag vill hävda att det som skiljer en bra marknadsförare (och annonsör) från en medioker är att de behärskar mediet fullt ut. De tar tillvara alla aspekter som just den plattformen besitter för att skapa budskap som är relevant. Ju mer relevant desto billigare är det fortfarande att nå ut på de här plattformarna. Instagram kommer inte att skilja ut sig där, snarare tvärtom eftersom du får ta så stor plats.

Så… mitt tips är att se över bildbanken och hänga på låset den 30 september då Instagram enligt uppgift ska öppna för annonser i Sverige.

 

/ @jmjobring som lyssnar på alltid så skört vackra Min Stora Sorg och All skit kommer tillbaka.

 

(Denna post har i lite modifierad form även publicerats på min blogg på Resumé.)

 

Appen Jodel – en tramsig ventil

Av , , Bli först att kommentera 0

Den är fortfarande mest känd bland studenter, men även vi andra som har en stund över kan nog slå ihjäl den med appen Jodel. Vad är det då? Jo, för oss som är gamla nog att minnas ”Heta linjen” – man kunde ringa ett nummer och prata med helt okända människor om meningslösa saker – kan man säga att appen Jodel är ungefär detsamma. Appen bygger på att du är anonym och kan skriva inlägg (kallas Jodels) som du postar i appen. Alla som är närmare än 10 km från din plats kan se ditt inlägg och rösta upp eller ner det och kommentera på det.

IMG_0271

 

Så  här ser inläggen ut i appen, de är alltså skrivna av helt anonyma människor. Du har inte ens ett användarnamn.

IMG_0272

 

Och här har några svarat på inlägget, och även röstat upp det 63 gånger, samt röstat upp svaren som inlägget har fått.

Nej. Vi kommer troligen inte att kunna skapa så stor affärsnytta i Jodel även om man rent teoretiskt skulle kunna göra inlägg om sin egen krog eller kanske pryl man försöker sälja, men det är nog en lång väg att bygga varumärken på. Men allt är å andra sidan inte affärer. Kanske behöver vi någon tramsig ventil och tidsfördriv ibland och då har nog även appen Jodel ett existensberättigande. Eller?

Vill du testa hittar du den här på AppStore och Google Play eller på den officiella webbplatsen.

/ @jmjobring som har Min Stora Sorgs All skit kommer tillbaka i lurarna.

 

 

 

Snapchat levererar

Av , , 1 kommentar 0

Snapchat är fortfarande en ganska svårbemästrad app för företag att ge sig in i. Publiken är ung och uttryckssätten milt sagt långt ifrån vanlig företagslingvistik. Nu har Snapchat ytterligare förstärkt sin image av att vara kidsens plattform. Du kan skapa läskiga och roliga selfies med ett slags live-filter (Snapchat kallar det för Lenses) som känner av var du har ansiktet och lägger till masker som hela tiden förändras ovanpå ditt ansikte. Och det är klart att det hade varit kul att se VDn på ett börsbolag kommunicera med aktieägarna med nedanstående bilder, men kanske är vi inte riktigt där ännu…

IMG_0246

 

IMG_0243

 

Men alldeles säkert kommer Snapchat att glädja sina unga användare med hjälp av det här. Snapchat adderade faktiskt också en ny intäktskälla i samma veva – för 0,99 dollar kan du nu se tre försvinnande filmer i repris. Men du kan fortfarande bara se samma film en gång extra. Läs allt om de nya uppdateringarna på Snapchats egen blog. Och ja, om du har tonåringar bland dina målgrupper bör du nog börja bekanta dig mer med Snapchat, appen är helt klart här för att stanna, i varje fall en bra stund till.

/ @jmjobring som har Oh Wonders fina debutskiva i lurarna på bilderna. De har släppt en låt i månaden i ett år och har nästan 60 tusen fans på Facebook och enligt uppgift 20 miljoner strömmar, nu ska de för första gången stå på scen tillsammans. Ett band i tiden kan man säga. Missa inte!

 

 

Malena visar vägen på Facebook

Av , , Bli först att kommentera 1

Se på skärmdumpen här nedan. Artisten Malena Ernman har alltså nått 4,1 miljoner människor med sin Facebooksida på en vecka. Nej, du är inte Malena. Du är säkert inte ens artist. Men du kan faktiskt likt Malena sakta men säkert också bygga och bättra på ditt eget eller företagets varumärke genom att ha en tydlig närvaro i de sociala flödena och berätta om sådant du brinner för.

Skärmavbild 2015-09-10 kl. 08.33.54

En annan sak vi kan se med den senaste tidens aktivitet på de sociala medierna, förutom att luften känns lättare att andas när rasisterna inte har fått härja lika fritt längre, är att Facebook lite har återtagit en självklar plats som källan för information. Många var nog dödligt less på de mörka krafter som verkade få härja fritt där och allt som delades var antingen lättviktig underhållning eller upprörda debattinlägg från höger och vänster.

Nu fylls flödet av humanitet och insamlingarna slår rekord och på något sätt har många återfått tron på att de sociala medierna, och kanske främst Facebook, ändå inte är enbart katter och rasism/antirasism. Och eftersom det häromdagen fanns en miljard användare samtidigt på Facebook är det förstås både en enorm social plattform men också en kommersiell kanal där du fortfarande kostnadseffektivt når dina blivande kunder. Oavsett om vi vill det eller ej är det idag svårt att bortse från att Facebook är en viktig del av både våra liv och Umeås näringsliv.

/ @jmjobring som förstås måste lyfta Terrible Machine med Deportees.