Tre skäl till att USA och ”väst” aldrig hade kunnat besegra talibanerna

Av , , 8 kommentarer 59

Jag bloggar av två skäl. Precis som andra vill jag påverka.
Men jag vill också motverka en sjunkande politisk allmänbildning
Min förhoppning är att läsare från alla läger ska få ut något av det jag skriver.

__________________________

En tredje kommentar till USA:s nederlag i Afghanistan

Ingress
Slutfasen i kriget om Afghanistan mellan USA och talibanerna gick extremt fort. Under krigets sista tio dagar, mellan den 6 och den 15 augusti, intog talibanerna hela 33 av totalt 34 provinshuvudstäder inklusive själva huvudstaden Kabul. Detta antyder att kollapsen av den afghanska regim som USA trodde sig ha byggt upp, i form av en civil administration och en armé som på papperet räknade 300 000 väl beväpnade soldater, framstår som nästan ofattbar. Även för USA:s egna militära experter. Så sent som den 11 augusti varnade dessa militära experter för att hela landet riskerade att hamna i händerna på talibanerna redan inom 90 dagar. Men sedan tog det bara fyra dagar!

Sammanbrottet var så totalt – speciellt med tanke på att USA har ockuperat landet under hela tjugo år, en tid under vilken 775 000 amerikanska soldater har tjänstgjort i Afghanistan och att denna insats uppges ha inneburit militära kostnader på 2 000 miljarder dollar – att frågan måste ställas: fanns det någonsin en möjlighet för USA att besegra talibanerna? Svaret på denna fråga måste bli Nej! Låt oss försöka förklara varför.

 

Del två
Bristen på nationell identitet. Det saknas en gemensam nationell identitet i Afghanistan. Det är väldigt få människor som ser sig själva som afghaner. Istället för en gemensam nationell identitet finns det fyra större folkgrupper och 35 mindre. De fyra stora är pashtuner, tadzjiker, uzbeker och hazarer. Den största folkgruppen, pashtunerna, utgör cirka 40 procent av befolkningen. Men pashtunerna, och flera andra folkgrupper, sönderfaller sedan i stammar, klaner och slutligen i patriarkala storfamiljer. Enbart pashtunerna består av ett 60-tal stammar. De som befolkar det geografiska område som kallas för Afghanistan har sin tillhörighet, eller lojalitet, hos sin folkgrupp i kombination med den stam eller klan som de ingår i. Dessa grupper präglas av hedersnormer där det är kollektivet, stammen och klanen, som räknas. Inte den enskilda individen och hennes rättigheter.

Befolkningens tillhörighet, eller lojalitet, ligger alltså inte i någon afghansk nationell identitet utan även denna återfinns hos stammen eller klanen. Den ideologi som håller samman detta uppsplittrade land är islam och sharia – tron på en gudomlig lagstiftning som står över människans lagar (vi återkommer strax till detta). Denna genomgång av samhällets struktur understryker vilken omöjlig uppgift det var att utifrån, under krigsförhållanden, försöka bygga upp ett statsmaskineri av den typ som finns i exempelvis Europa och USA.

Kärnan i en stat, som vi tänker oss den, är just en gemensam nationell identitet. Detta gör att staten kan ta upp skatter från alla inom det gemensamma geografiska området. Dessa skatter kommer sedan alla till godo på ett förhållandevis rättvist sätt i form av en gemensam armé, polis, sjukvård, utbildning och pensioner, mm. Men när själva grundförutsättningen för detta – en gemensam nationell identitet – saknas, har innehavet av statsmaskineriet och möjligheten att ta upp skatter alltid lett till att den grupp som innehaft statsmakten utnyttjat detta till att gynna den egna folkgruppen, stammen och klanen. Detta leder oundvikligen till korruption.

 

Del tre
Stödet för sharia.
Vi måste sedan nämna stödet för sharia. Det är sannolikt så att en majoritet av de som bor i ”landet” Afghanistan stöder sharia. Det är inte alls säkert att en majoritet stöder talibanernas tolkning av sharia – även om talibanerna är starkast inom den största folkgruppen, pashtunerna, och även om vi tar hänsyn till att nästan tre av fyra i Afghanistan bor på landsbygden. Men sharia utgör ett formidabelt hinder när det gäller alla försök att införa en demokrati av västerländsk modell. Detta oavsett om sharia tolkas av talibaner eller av andra. Låt oss nämna vad sharia innebär.

Inom kristendom och judendom tvingades prästerskapet acceptera att kyrka och stat skildes åt. Därmed blev religionen en privatsak. Och styret av samhället kom att ske genom fria val, för både kvinnor och män, till en lagstiftande församling som i Sverige kallas för riksdag. Denna stiftar de lagar som varje regering (som godkänts av riksdagen) har att hålla sig till.

Anhängare av sharia anser inte att religionen är en privatsak utan ett allomfattande system som gäller allt, från hur individen ska leva sitt liv till hur samhället ska styras. Sharia innebär att kyrka och stat inte är skilda åt utan att kyrkan bestämmer hur staten ska agera. Sharia innebär nämligen tron på en gudomlig lagstiftning baserad på Koranen och på berättelserna om vad profeten Muhammed gjorde och sade (sunna). I praktiken innebär detta att de självutnämnda präster (imamer eller mullor) som ska tolka denna gudomliga lagstiftning även kommer att styra samhället (direkt eller indirekt). En gudomlig lagstiftning står per definition över alla lagar som människan kan stifta. De flesta vet att sharia innebär månggifte, barnäktenskap samt ställer mannen över kvinnan vid rättsliga tvister, mm. Detta gör sharia oförenligt med de demokratiska traditioner som finns i ”väst”.

 

Del fyra
Sammanfattning. Då USA utvidgade målsättningen för sin 20-åriga ockupation av Afghanistan försvann möjligheten att besegra talibanerna. Det är varken möjligt att påtvinga de människor som bebor ”landet” Afghanistan ett västerländskt statsmaskineri eller demokratiskt system. Samhällets brist på en nationell identitet gör det omöjligt med ett fungerande, icke korrumperat, statsmaskineri. Stödet för sharia – tron på att samhället ska styras av ett självutnämnt prästerskap som baserar sina beslut på en gudomlig lagstiftning som står över människans lagar – är fullständigt oförenligt med den form av demokratiska traditioner som finns i exempelvis i Europa och USA.

Det dog 66 000 afghanska soldater och poliser i kamp mot talibanerna under de tjugo åren 2001-2021. Detta visar att det finns ett starkt motstånd mot talibanerna. Men detta motstånd byggde på närvaron av trupper från USA och andra stater från väst. I praktiken stod dessa trupper inte endast för militär styrka. De representerade också förhoppningen, hos ett skikt afghaner, om en utveckling mot en framtida modern stat och ett demokratiskt styrelseskick. Men dessa förhoppningar motsvarades inte av några starkare, självständiga, krafter inom ”landet” Afghanistan.

När det blev klart att trupperna från USA, med allierade, skulle dra sig ur Afghanistan började sönderfallet av armén och de moderniserade öar i samhället som byggde på den utländska militära närvaron. Talibanernas maktövertagande på endast tio dagar, och presidentens skamliga flykt med delar av statskassan, visade på de verkliga styrkeförhållandena inom ”landet”. Och på den hopplösa korruptionen.

 

Avslutningsvis
En blick framåt. Ska Afghanistan kunna utvecklas, ekonomiskt och när det gäller någon form av folkstyre, måste en rad gigantiska hinder undanröjas. Det krävs att en nationell identitet utvecklas istället för dagens hopplöst uppsplittrade samhällsstrukturer. Det krävs att hederskulturens och shariasystemets reaktionära bromsar när det gäller, bland annat, möjligheten för ett folkligt deltagandet i styret av samhället undanröjs. Det är sannolikt nödvändigt att de som ställer sig i spetsen för dessa nödvändiga förändringar är reformvänliga krafter inom islam.

Idag är Afghanistan ett av världens fattigaste länder vars ekonomi till stor del bygger på att producera 80–90 procent av allt opium i världen, samt på bistånd från utlandet. Vad som skulle kunna bli en positiv faktor i framtiden är att några av världens mest värdefulla och efterfrågade råvarutillgångar finns i landet. Men ska Afghanistan kunna utvecklas krävs ett alternativ, ett alternativ både till talibanernas reaktionära styre samt till det stam- och klansystem som oundvikligen leder till en hopplös korruption. Ett sådant alternativ kan dock inte bombas fram av främmande makt. Denna lärdom borde vara svår att missa. Ett alternativ, både till talibanerna och till det korrumperande klansystemet, som är försvarbart att stödja måste växa fram inom Afghanistan.

Det vore fel att, i dagens situation, bara fortsätta att skicka pengar till Afghanistan. Det vore också fel att ge upp tanken på att kunna påverka den framtida utvecklingen och därför bryta alla kontakter med landet och därmed tappa all insyn. Det som krävs nu är is i magen. Å ena sidan kommer talibanerna att vrida klockan bakåt. Å andra sidan kan slutet på ett 20-årigt krig medföra att andra möjligheter öppnas. I bästa fall.

Kampen mot kriminella nätverk i utsatta områden handlar om vilken identitet och lojalitet som skapas. Problemens djup måste erkännas.

Av , , 9 kommentarer 57

Jag bloggar av två skäl. Precis som andra vill jag påverka.
Men jag vill också motverka en sjunkande politisk allmänbildning
Min förhoppning är att läsare från alla läger ska få ut något av det jag skriver.

__________________________

 

Ingress – en repetition
I det förra blogginlägg som jag publicerade den 25 augusti hade en partikamrat till mig refererat och kommenterat rapporten ”Finns det en tystnadskultur i Göteborg stad?”

Rapporten visar hur enskilda anställda, och verksamheterna i Göteborgs kommun, påverkas av kriminella nätverk och av bärare av hederskulturens normer. Rapporten var djupt skrämmande. Det var häpnadsväckande hur djupt de kriminella nätverken, och de hederskulturella normerna, hade trängt in i kommunens verksamheter. Bland det mest skrämmande var hur tafatt som de politiskt ansvariga, de kommunala myndigheterna och staten, svarade på denna uppenbara utmaning från kriminella nätverken och från hederskulturens bärare. De kriminella, och de personer som bär upp hederskulturens normer, verkade möta ett mycket svagt och oorganiserat motstånd. Vissa delar av rapporten pekade faktiskt på det motsatta. Det vill säga att enskilda och modiga anställda som stod för de demokratiskt stiftade lagarna – och för de demokratiska traditionerna inom kommunens verksamheter som vilar på lagarna – mot kriminella och mot bärare av hederskulturen fick ofta inget stöd från kollegor och chefer. De kunde tvärt om bli ansedda som besvärliga och bestraffas genom att bli kallade för rasister och till och med få minskade budgetramar för sin verksamhet!

Rapporten från Göteborg är alltså en mycket skrämmande och omskakande läsning. Men rapporten visar också på något positivt. Rapporten visar att många anställda inser vad som pågår och reagerar mot det växande inflytandet från kriminella nätverk och klaner. Rapporten gav intryck av att en majoritet av de intervjuade verkar uppfatta problemen och kunde berätta om problemen på ett insiktsfullt sätt. Hur ska Göteborgs kommun och staten ta tillvara på de positiva inslagen i rapporten?

Vad ska samhället göra för att skydda sig mot kriminalitet, och försvara de lagar som utmanas av hederskulturens normer?

Några saker som är uppenbara om än inte uttömmande:

1. Det första består i att erkänna problemens omfattning och djup. Rapporten visar nämligen att problemen är så stora inom vissa stadsdelar att samhället, via myndigheterna, måste inleda en medveten motoffensiv riktad mot de kriminella nätverken, och mot bärarna av de hederskulturella normer, som hotar samhällets institutioner och deras demokratiska arbetssätt. Det handlar helt enkelt om att samhället måste ”återta kontrollen” av vissa stadsdelar. Detta genom att se till att lagarna, och de värderingar som bygger på lagarna, blir de dominerande inom de mest utsatta stadsdelarna, stadsdelar där det har etablerats parallella samhällsstrukturer.

2. En motoffensiv måste ha en flera kraftkällor. En av de viktigaste kraftkällorna finns hos de anställda inom Göteborgs kommun.Hur sla då denna kräftkälla kunna tas tillvara. Rapporten beskriver att de modiga och insiktsfulla anställda ofta känner sig ensamma. Arbetet för den del av personalen som utsätts för den starkaste pressen måste, så långt det bara är möjligt, organiseras så att ensamarbetet måste elimineras.

3. Personalen måste känna att de har chefernas stöd (förutom att de kan söka stöd hos varandra). Cheferna har ett väldigt ansvar i att vända den tystnadskultur – som rapporten riktar svidande kritik emot – till en kultur där de anställa vågar tala om problemen. Exempel på sådana arbetsplatser är bland annat socialtjänst och skolor. Här måste det till en helt ny attityd. Anställda som tar konflikter med bärare av hederskultur och representanter för kriminella nätverk ska inte behöva tveka ett ögonblick på att de kan räkna med stöd från sin kommunala arbetsgivare och från cheferna inom kommunen. Det kan handla om stöd med att upprätta en anmälan, vittna för polisen, klara av alla steg i en rättegångsprocess. Rapporten säger att de anställda som har fått stöd i sådana situationer har gått stärkta ur händelsen. Till detta kan läggas att det krävs fler anställda. Bland annat för att eliminera ensamarbetet inom utsatta verksamheter – som socialtjänst och skolor.

4. Kvarterspoliser och fotpatrullerande poliser. Men de anställda på socialtjänst och skolor och måste känna sig säkra till liv och lem. Detta kräver att kvarterspoliser och fotpatrullerande poliser återinför. Dessa fanns på 1970 och -1980 talen. Deras roll var att ständigt finnas ute i bostadsområdena. Och de skapade sociala band till befolkningen. Idag kommer denna uppgift att bli ännu viktigare – om brott ska kunna förebyggas och lösas. Kvarterspolisens och den fotpatrullerande polisens ständiga närvaro är en förutsättning för att de boende på vissa stadsdelar överhuvudtaget ska våga tala med polisen.

Men idag måste även kvarterspolisen stå för säkerheten och stöd till de som exempelvis arbetar inom socialtjänst och vårdcentraler, skolor och ungdomsgårdar (grupper som utsätts för påtryckningar). De sociala banden innebär slutligen en säkerhet för poliserna själva. Tyvärr har kvarterspoliserna försvunnit och traditionen att patrullera till fots har minskat.

5. Insikten om att kampen mot den klanstruktur som finns i vissa bostadsområden kommer att ta tid. Ett grundläggande inslag i denna kamp är att de boende i en stadsdel kan räkna med att de poliser de kanske vågar börja tala med efter ett år kommer att stanna kvar. Annars rasar alla positiva band som håller på att byggas upp att raseras.

6. Ett annat grundläggande inslag handlar om att bekämpa arbetslösheten. En person som nyss kommit till Sverige, och som inte har ett jobb, men bor i ett utanförskapsområde hamnar lätt utanför samhället. Och frågan kommer att ställas på sin spets: vilken identitet kommer denna person att få? Den som inte har ett arbete för heller inga svenska arbetskamrater – vilken naturligtvis minskar motivationen att lära sig svenska. Den som inte har ett arbete ställs också utanför gemensamma försäkringssystem vid exempelvis arbetslöshet och sjukdom. Dessa system utgör en styrka i det svenska samhället. För de som får ta del av dem.
Den som inte har ett arbete att livnära sig på, kan aldrig uppnå känslan av att ta kontroll över sitt eget liv. Den personen kommer inte att ha en lön som gör det möjligt att låna till ett hus eller en lägenhet. Detta gör att en sådan person, för att få en identitet, kan komma att vända sig klanstrukturerna. En invandrare (flykting) som går arbetslös länge kommer sannolikt att söka sig till sina landsmän för att ”höra hemma” någonstans. Och särskilt till sina släktingar om det finns sådana. Det är hos landsmän och släktingar som den arbetslöse måste vända sig om de behöver låna pengar. Den arbetslöse får inte låna på banken.

När det gäller kampen om en nyanländs identitet – ska personen bli en utlandsfödd del av det svenska samhället, med språkkunskaper och lojalitet mot arbetskamrater, fackföreningen och det svenska samhället i stort, eller ska den nyanlände få en identitet av och lojalitet mot klanen och dess strukturer – utgör arbetet och arbetskamraterna ett avgörande inslag.

Avrundning
Det finns mer som måste diskuteras. Behovet av ”säkra” ungdomsgårdar där umgänge över etniska gränser skulle vara möjligt, behovet av att bekämpa knarklangare och drogliberaler, med mycket mera. Men hör ovan finns några viktiga punkter.

En slutsats som vi drog av rapporten ”Finns det en tystnadskultur i Göteborg stad?” är att det i slutänden handlar om en kamp om själarna. Vilken identitet ska en nyanländ flykting få? Det är med denna frågeställning i bakhuvudet som vi arbetar.

Kriminella nätverk och hederskultur äter sig in i kommunal verksamhet – skrämmande rapport från Göteborg

Av , , 5 kommentarer 70

Jag bloggar av två skäl. Precis som andra vill jag påverka.
Men jag vill också motverka en sjunkande politisk allmänbildning
Min förhoppning är att läsare från alla läger ska få ut något av det jag skriver.

__________________________

 

Jag publicerar ibland andras artiklar då de är så bra och viktiga att de förtjänar den största spridning. Artikeln nedan är skriven av Patrik Brännberg som representerar Arbetarpartiet i Umeå kommunfullmäktige.

 

”Ny rapport ger skrämmande bild av kriminella nätverks inflytande i Göteborg

Rapporten ”Finns det en tystnadskultur i Göteborg stad?” visar hur kriminella nätverk och hederskulturella normer påverkar anställda och verksamhet i Göteborgs kommun och är en lika häpnadsväckande som skrämmande läsning. Rapporten bygger på djupintervjuer med en lång rad anställda inom Göteborgs kommun. De har fått berätta om situationer i arbetet där de har upplevt att kriminella nätverk eller hedersstrukturer påverkat verksamheten. Rapporten beskriver hot mot anställda, chefer som tystar anställda som slår larm samt anställda som tvekar att polisanmäla hot. Rapporten drar slutsatsen att ” kriminella strukturer har en stor påverkan på stadens verksamheter”.

Rapporten skriver att det ”i vissa områden finns en känsla av att kriminella strukturer kontrollerar området”. Kriminella gäng ”övervakar de boende, polisen och stadens anställda”. Gängen noterar ”vem som pratar med polisen efter en händelse”. Med hjälp av drönare håller de koll på om polis är på väg och kan i sådana fall avbryta narkotikahandeln. Brott sker öppet och stadens resurser används för brottslighet. Det kan handla om att ”narkotika förvaras i lokaler som tillhör kommunen”. Anställda som upptäcker brottsligheten slår inte larm, i rädsla för hämndaktioner från de kriminella nätverk som dominerar stadsdelen. Andra anställda berättar att de, när de påbörjade sitt arbete i ett utsatt område, blev filmade av ett gäng på ca 20 män när de anlände till jobbet. Gänget vill visa att de vet att den nyanställde börjat jobba i området. ”Att man blir filmad, det är självklart”, citeras en av de intervjuade.

Personal vittnar om otrygghetskänslor när ärenden rör personer eller grupperingar med ett känt våldskapital. Många menar att de värsta hoten är de som är subtila – där personer antyder att de känner till var den anställde bor, var den anställdes barn går i skola eller vilken väg den anställde tar till jobbet. Personer med känt våldskapital kan hänvisa till sitt nätverk. Ibland begärs lönelistor eller arbetsskadeanmälningar ut för att få personuppgifter på en anställd på en enhet.

 

Hederskulturen äter sig in i kommunens verksamhet
Rapporten beskriver också hur hederskulturen ätit sig in i de kommunala strukturerna. De anställda berättar om skolor i staden som inte har sexualundervisning. Män och pojkar som uppvisar en kontrollerande attityd mot flickor får ingen tillsägelse. Rapporten tar upp att vissa anställda själva är en del av hederskulturen. Utbildningsinsatser mot hederskultur har ifrågasatts och de som lyft hedersproblematik har kallats rasister av sina kollegor.

Rapporten berättar också om hur en del anställda, som själva är uppvuxna i de utsatta områdena, har svårt att ”arbeta gränssättande” mot sina barndomskamrater eller släktingar. Speciellt gäller detta om barndomskamraterna är kriminella. Denna ”lojalitet kan vara starkare än den till arbetsgivaren”. ”Om man pratar med …arbetsgivaren kan man bli kallad för tjallare”. ” Man kan få hela området emot sig”. Rapporten menar att denna dubbla lojalitet kan vara ännu svårare att hantera när det gäller ärenden som har med hederskultur att göra: ”Det uppfattas…som fel att gå emot äldre eller personer inom samma etniska grupp”. Rapporten beskriver också hur vissa anställda krävt att endast få arbeta med personer ur samma etniska grupp – en begäran som hade varit otänkbar om det hade gällt en svensk som vägrat jobba med någon annan än svenskar.

 

Rädsla för kriminella – stödet från chefer avgörande
Rapporten beskriver att många av de intervjuade ”skulle dra sig för att polisanmäla händelser…i rädsla för repressalier från kriminella strukturer”. Man berättar om händelser där den som anmält blivit uppsökta av den anmälde. Andra säger att anmälningarna ändå inte leder någonvart. En annan faktor är att många är osäkra på vilket stöd man skulle få från sin kommunala arbetsgivare om man gjorde en anmälan. Flera av de som gjort en anmälan, och hamnat i rättegång beskriver en känsla av ensamhet och utsatthet. Men där den anställde fått gott stöd av arbetsgivaren har man ofta gått stärkt ur händelsen.

Sammantaget har det alltså uppstått en situation där kriminella gäng dominerar vissa stadsdelar och öppet ägnar sig åt kriminella aktiviteter. Gängens våldskapital gör att kommunal verksamhet, i många fall, inte motarbetar kriminaliteten. I stället tystnar kommunens anställda och de kriminella vinner mark. Hedersnormer bekämpas inte. Istället äter sig hedersnormer och kriminella nätverk in i kommunens verksamhet.

 

 ”vill man göra karriär så ska man inte berätta hur illa det är”.
Rapporten redovisar åtminstone två faktorer som bidragit till att denna oacceptabla situation kunnat uppstå. Dels vittnar de anställda om en kultur inom Göteborgs kommun där medarbetare som lyfter problem med kriminalitet eller hedersförtryck tystas. Många av de intervjuade har uppfattningen att ”vill man göra karriär så ska man inte berätta hur illa det är”. De som har lyft problem har ansetts som gnälliga och till och med straffats genom att hånas inför kollegor eller fått en minskad budget. Rapporten ger bilden av att höga chefer och politiker tycker att ”varumärket ’Göteborg stad’ [är] viktigare än att hantera de utmaningar som staden har”.

Den andra faktorn som har bidragit till problemen är vad som skulle kunna beskrivas som en blandning av konflikträdsla och politisk korrekthet. I rapporten skriver man så här: ”I de sociala verksamheterna finns ett fokus på just det relationsskapande arbetet, att upprätthålla en god relation till den person som arbetet berör. Den goda relationen kan ofta bli svårare att upprätthålla när det handlar om gränsdragning och tydlighet”. ”Det finns hos många [anställda] en oro att de ska lägga ytterligare börda på en redan utsatt person eller grupp”. Man kan tänka sig ett exempel där en socialsekreterare märker att hennes klient utsätter sin dotter för hedersförtryck. Socialsekreteraren står då inför ett val: antingen ser hon åt sidan och bevarar därmed en god relation med sin klient. Eller så säger hon ifrån och riskerar att klienten blir arg – och kanske kommer med förtäckta hot. Rapporten konstaterar att tvivel kring det riktiga i att ta en konflikt ofta förvärras när man inte har kollegor att söka stöd hos.

Det är värt att påpeka att rapporten från Göteborg är en studie som bygger på intervjuer med ett antal anställda. Studien visar därför inte hur utbredda problemen är. Däremot visar det faktum att många av de intervjuade beskriver samma verklighet att problemen är högst reella.

 

De kriminella flyttar fram positionerna – medan samhället retirerar 
Det finns ingen anledning att tro att situationen i andra storstadsområden, som Malmö eller Stockholm skiljer sig från den i Göteborg. Under de senaste decennierna har statlig och kommunal verksamhet dragit sig tillbaka från många utsatta bostadsområden. Kvarterspoliser har försvunnit – men också hälsocentraler och annan kommunal service. Rapporten från Göteborg visar att det fysiska tillbakadragandet har kombinerats med en djupare form av reträtt. Det framstår som att ambitionen att upprätthålla Lagen håller på att vittra sönder. Men stat och kommun måste hävda lagarna mot de kriminella gängen.

Grundlagarna måste hävdas mot klanerna med dess hederskultur. I Göteborg har stat och kommun istället satt tystnad och acceptans i system – med höga chefers och politikers goda minne. Anställda som sagt ifrån har lämnats i sticket eller till och med mobbats. Detta är problematiskt nog. Men än värre är att kriminella nätverk och klaner som möter tystnad och acceptans får blodad tand. För varje fysisk och ambitionsmässig reträtt från stat och kommun att upprätthålla lagen kommer klaner och kriminella nätverk att ta ett steg framåt.

 

Hoppfulla inslag – trots allt
Rapporten från Göteborg är skrämmande läsning. Samtidigt visar rapporten också något positivt: många anställda har reagerat mot det tilltagande inflytandet från kriminella nätverk och klaner. En majoritet av de intervjuade verkar se problemen – annars skulle de aldrig berätta om dem. Här finns en kraft att mobilisera i en offensiv mot kriminella gäng och klanvälde. Frågan är hur detta skall kunna gå till?”

 

Vi återkommer med förslag på hur samhället ska kunna gå till motoffensiv –
och på vilka krafter en motoffensiv kan byggas

Stefan Löfven avgår i nov! Jag tror detta speglar motsättningar inom S när det gäller strategin inför framtiden – något som kan avgöra S identitet

Av , , 6 kommentarer 75

Jag bloggar av två skäl. Precis som andra vill jag påverka.
Men jag vill också motverka en sjunkande politisk allmänbildning
Min förhoppning är att läsare från alla läger ska få ut något av det jag skriver.

__________________________

 

Ingress
”Under sitt sommartal från Runö i Åkersberga bekräftar Stefan Löfven (S) att han kommer att avgå i samband med partikongressen i november. ” svt NYHETER

Detta var en stor överraskning för mig och säkert också för de flesta andra.

 

Del ett
Innebörden är naturligtvis att någon annan kommer att leda Socialdemokraterna inför, och under, valrörelsen nästa år. Detta skulle kunna förändra den politiska spelplanen i Sverige inför valet. Men naturligtvis endast om Löfvens mycket sena avgång – med tanke på efterträdarens möjligheter att jobba in sig i rollen som både statsminister och partiledare inför valet i september nästa år – kommer att leda till en dramatisk förändring av Socialdemokraternas politik.

 

Del två
Då partiledare inom S byts ut brukar detta vara en välregisserad historia där efterträdaren redan är utsedd (även om bytet från Sahlin till Juholt, och från Juholt till Löfvén i båda fallen föregicks av ett turbulent förspel). Men själva partiledarbytena brukar ändå vara välregisserade där efterträdaren är klar. Men Löfvéns avgång bryter helt mönstret:
a) först och främst genom att det inte finns någon utsedd efterträdare,
b) besked från Stefan Löfvén kommer mycket sent – både med tanke på den ytterst komplicerade politiska situationen i Sverige och det stundande valet.

Detta bryter verkligen mönstret vad gäller byte av ledare inom Socialdemokraterna. Men S är inte heller längre samma parti. Det har inte längre samma stora andel av väljarkåren. Det har aldrig varit så otydligt vad som är socialdemokratisk ideologi som idag – åtminstone inte efter andra världskriget.

 

Del tre
Löfvéns plötsliga avgång beror på interna motsättningar: inom partiet, inom LO och mellan delar av av partiet och delar av LO. Vad än Löfvén och andra socialdemokrater säger utåt är det min fasta övertygelse att statsministerns och partiledarens plötsliga avgång beror på interna motsättningar inom partiet och fackföreningarna samt mellan dessa. Jag är vidare övertygad om att dessa motsättningar har ställts på sin spets i samband med:

a) misstroendeförklaringen tidigare i år då partier – som endast hade det gemensamt att de ville fälla S – gick samman,
b) Annie Lööfs och hennes partis (Centerpartiet heter det) ultimativa krav för att stödja regeringens budget i höst (S får inte tala budget med V),
c) Vänsterpartiets ultimativa krav – för att över huvud taget kunna tänka sig att fundera på att stödja en budget som de inte får vara med och diskutera – på ökade (och ofinansierade) satsningar på uppåt 25 miljarder kr.

 

Del fyra
Socialdemokraternas strategiska val – som kan avgöra partiets framtida identitet, ett arbetarparti eller ett ytterligare borgerligt parti – består grovt sett av följande två alternativ:
*antingen satsar partiet på att återerövra de arbetarväljare som gått till SD – något som är helt oförenligt med den arbetarfientliga politik som Annie Lööf står för. Detta genom sina angrepp på anställningstrygghet och kollektivavtal samt genom sina krav på nya ”rejäla” skattesänkningar som kompensation för att hon inte fick igenom kravet på fri hyressättning i nyproduktion av hyresrätter.
För att återerövra stödet från arbetarväljarna måste S bryta med främst Annie Lööfs Centerparti och försvara LAS och kollektivavtalen samt absolut inte fortsätta att sänka skatterna – vilket gör det omöjligt att satsa mer på exempelvis sjukvård och äldreomsorg. Och S måste tala budget med Vänsterpartiet.
Detta alternativ kan på kort sikt leda till en förlust av regeringsmakten – men fördelen är att S får en chans att behålla sin ideologiska-politiska identitet och får en chans att återvinna arbetarväljare från främst SD.

*eller så fortsätter S att ersätta förlusten av stöd hos arbetarna genom att ta över mer och mer av den borgerliga politik som främst Annie Lööf (men även MP) står för. Socialdemokraterna använde sig av denna metod efter valet 2014. Partiet tog över ännu mycket mer av borgerlig politik efter valet 2018. Dels i form av Januariavtalet mellan S, MP, C och L. Dels genom nya stora skattesänkningar – skattesänkningar som S hade lovade tillhörde en förgången epok på sin förra partikongress 2017.
Detta alternativ ökar teoretiskt sett S möjligheter att behålla regerings-positionerna (men inte någon regerings-makt) – den stora nackdelen består i att partiet, med största sannolikhet, kommer att fortsätta att förlora arbetarväljare till SD och även sin ideologiska-politiska identitet.

 

Avslutning
Stefan Löfvéns plötsliga avgång – som både statsminister och partiledare för vad som fortfarande är Sveriges största parti – utan att någon efterträdare är utsedd och så kort tid före valet visar på krisen: både inom det svenska politiska systemet och inom den socialdemokratiska arbetarrörelsen och LO-facken.

Den förre afghanske presidenten stack med delar statskassan uppger ryssarna. Ska Sveriges soldater dö för denna typ av regimer?

Av , , 7 kommentarer 63

Jag bloggar av två skäl. Precis som andra vill jag påverka.
Men jag vill också motverka en sjunkande politisk allmänbildning
Min förhoppning är att läsare från alla läger ska få ut något av det jag skriver.

__________________________

En andra kommentar.

 

Ingress
Den ryska ambassaden i Afghanistans huvudstad Kabul uppgav i måndags att den tidigare presidenten i Afghanistan, Ashraf Ghani, hade flytt landet dagen innan. Enligt en talesperson på den ryska ambassaden, Nikita Ishchenko, flydde inte Afghanistans tidigare presidenten tomhänt. Han flydde tillsammans med fyra bilar och en helikopter. Bilarna var fullproppade med kontanter (delar av statskassan?). Då presidentens sällskap även fyllde helikoptern med pengar fick inte allt plats. En del av kontanterna blev därför kvar på landningsplatsens asfalt.
Nyhetsbyrån Reuters, som rapporterade om det inträffade, har inte egna ögonvittnen till händelsen.

 

Del ett
Då jag skrev mitt blogginlägg om Afghanistan i söndags berodde det främst på den verkliga vanmakt jag kände då jag hörde Sveriges utrikesminister Ann Linde, i nyhetssändning efter nyhetssändning, svara på frågor från en journalist som (tror jag) skulle ha något med utrikespolitik att göra. Både journalistens och Ann Lindes frågor och svar var nästan ofattbart präglade av brist på kunskap och analys. Jag tänkte att jag, som inte är någon expert på Afghanistan, åtminstone måste göra ett försök att förklara några av de mest uppenbara orsakerna till vad som hände. Främst faktorer som militären och religionen samt regimens brist på folkligt stöd. Dessutom ville jag ta upp obalansen mellan de militära insatserna, å ena sidan, och de förhållandevis små summor som satsats på att försöka bygga upp ett modernt samhälle med utbildning och någon form av folkstyre som kunde skapa en bas för ett alternativ både till den korrumperade regimen (som omedelbart kollapsade utan USA:s militära stöd) och till talibanerna, å andra sidan.

Samtidigt rusade händelserna framåt i expressfart. Under lördagen hade ingen nyhetsutsändning, som jag hört, nämnt att Afghanistans huvudstad Kabul var hotad.

Men under söndagens förmiddag nämndes att talibanerna hade börjat rycka in i utkanterna av huvudstaden. Då jag hörde intervjun med Ann Linde för tredje gången började jag skriva mitt blogginlägg som publicerades i sin första och huvudsakliga version vid 12.00-tiden (tror jag). Vid 15.00-tiden under söndagen rapporterades plötsligt att talibanerna hade tagit över presidentpalatset. Då började jag göra några korrigeringar och tillägg och blogginlägget fick sin slutliga utformning vid 17.00-tiden. Senare, under söndagens kväll, kom beskedet att hela Kabul var i talibanernas händer!

Hela den tidigare – av USA och ”Väst” stödda – afghanska regimen och armén hade bara kollapsat. Jag var glad att jag skrivit något. För den som inte glömt de irakiska truppernas sammanbrott inför Daesh (Islamiska Staten) – jag hade inte glömt detta – hade i alla fall något att säga. Jag är väldigt tacksam för att så många läste mitt blogginlägg från i söndags. Det som hänt i Afghanistan är viktigt. Inte endast för Afghanistan. Utan i hela det globala maktspelet. Det visar på USA:s försvagade position och på Kinas allt starkare position. Detta måste vara viktigt nog för att kunna diskuteras!

 

Del två
Sveriges utrikesminister, och andra representanter för regeringen, hade alltså i det närmaste ingenting att säga i söndags. Jag uppfattade en nästan ofattbar brist på kunskap och analys. Från en utrikesminister. MEN min uppfattning är att detta, åtminstone delvis, är ett uttryck för det politiska beroende som dagens Sverige befinner sig i gentemot Nato, EU och USA.
Ann Linde är definitivt inte den kunnigaste utrikesminister som Sverige har haft. Men jag tror inte att hon är lika okunnig och oförmögen till analys som hon framstod i söndags.
Jag är övertygad om att hennes hopplösa svar under söndagen delvis beror på att ingen – varken utrikesministern eller någon annan i regeringen – vågar yttra sig innan de vet vad EU, Nato och USA ska säga! Sverige bedriver inte längre en oberoende utrikes-, säkerhets- och försvarspolitik. Borta är den tid då en svensk utrikes- eller statsminister kunde kritisera något utan att först kolla med EU, Nato och USA. Speciellt om USA, Nato och EU är inblandade. HUR uppenbart hopplöst dumt det som händer än är.

Det är skillnad om man jämför med vad som gällde på Olof Palmes tid (och även på Carl Bildts tid, för den delen).

 

Del tre
Den politik som förts i Afghanistan har alltså inte lyckats. Det krävs därför en diskussion om detta 20-åriga krig: invasion och ockupation. Visste ni att det är otillåtet att säga ockupation? Det betraktas som kritik mot USA. Men vad är en 20-årig militär närvaro i ett annat land, där regimen endast existerade med hjälp av amerikanska trupper, annat än en ockupation?

Att nämna saker vid deras rätta nämn innebär ju inte att man stöder talibanerna. 

Men idag råder det en verklig politisk tystnadskultur när det gäller utrikes-, säkerhets- och försvarspolitik. Inte ens en så viktig fråga som Värdlandsavtalet (med Nato) gav upphov till någon debatt att tala om. I Sverige. Tystnadskulturen innebär dels att man inte får kalla en ockupation för en ockupation, dels att man riskerar att bli kallad för taliban-kramare (eller något ditåt)..

Men jag tar risken. Jag anser att mina tidigare blogginlägg, och agerande, i andra sammanhang gör det svårt att påstå att jag stöder våldsbejakande islamistiska jihadister.

 

Del fyra
Det hade varit intressant att få höra Ann Linde besvara följande frågor:
a) tycker du och regeringen att det har varit en bra idé av USA och ”Väst” att satsa över 1 000 miljarder dollar på olika former av militära insatser i Afghanistan under de tjugo åren 2001 – 2021? (Källa: Ola Nordebo, VK, 16/8-2021),
b) finns det något som du och regeringen anser att USA – som naturligtvis har burit huvudbördan av den 20-åriga ockupationen, och militära stödländer som Sverige – hade kunnat göra bättre med tanke på att allt bara upplöstes i tumma luften sedan USA i april förklarade att ”nu åker vi hem”?
c) har de erfarenheter av verkligt krig som Sverige har fått i Afghanistan – med riktiga dödade och skadade, gäller även svenska soldater – varit så värdefulla att Sverige kommer att göra satsningar i samma storleksordning även i framtiden?
d) hur mycket har den nästan tjugoåriga insatsen i Afghanistan kostat Sverige: i pengar, i dödade och i skadade?
e) ett nytt ”kallt krig” är på väg, främst mellan USA och Kina, och Afghanistans framtid utgör en del av detta kalla krig: ska Sverige ta hänsyn till de växande motsättningarna mellan stormakterna när landet sänder soldater utomlands?

 

Avslutning
Borta är den gamla devisen: ”alliansfrihet i fred syftande till neutralitet i krig”.  Det var både brist på kunskap och denna tystnadskultur som gjorde att Ann Linde framstod som helt onödig att intervjua i söndags. Det hade varit mer intressant om journalisterna hade ringt upp någon talesperson för EU, Nato eller USA och ställt frågor om varför allt kollapsade.

Sedan någon talesperson för dessa organisationer sagt sitt kunde Ann Linde få svara på hur det går att evakuera ambassadpersonalen. Och ifall Sverige ska ta hem de afghaner som ambassaden, och militären, har använt sig av i Afghanistan sedan 2002. Detta säger något om Sveriges moral! För OM talibanerna kommer att göra processen kort med några är det, naturligtvis, andra afghaner som har hjälpt talibanernas motståndare militärt.

Och Sverige har varit inblandade militärt i Afghanistan under perioden 2002 – 2021.

Invasionen av Afghanistan var ett 20-årigt tragiskt misstag som nu avslutas med ett hotfullt fiasko – för vilket Sveriges regeringar har ett delansvar.

Av , , 6 kommentarer 63

Jag bloggar av två skäl. Precis som andra vill jag påverka.
Men jag vill också motverka en sjunkande politisk allmänbildning
Min förhoppning är att läsare från alla läger ska få ut något av det jag skriver.

__________________________

 

En första kommentar.

 

Ingress.
Talibanerna är återigen på väg att ta över huvudstaden Kabul. Detta sker JUST NU. Idag pekar allt på att talibanerna kommer att kontrollera större delen av Afghanistan inom en månad.

Varför gick detta så fort?

Jag hör frågan ställas, om och om igen, i radion av utrikes-journalister till utrikesministern. Svaren från ministern är fullständigt meningslösa. Ingen ska vara förvånad. För vilken minister vill erkänna ett tjugoårigt tragiskt misstag som nu slutar i ett hotfullt fiasko. För detta är vad invasionen av Afghanistan år 2001 har varit.

Det är inte osannolikt att talibanerna, efter ett par år vid makten, kommer att få en starkare ställning i Afghanistan än vad de skulle ha haft om USA – stödd av andra västmakter – inte hade begått misstaget att invadera landet för tjugo år sedan!

 

Del ett.
Det finns två faktorer som är så uppenbara att till och med en utrikesminister som har allt att skämmas för, och en aningslös utrikes-journalist, borde kunna beskriva. Men icke. De mumlar och de hymlar. Men återigen: Det finns två (2) uppenbara skäl till att talibanerna, just i detta nu, tar över huvudstaden Kabul och kommer att ha tagit över nästan hela landet inom en månad.

 

Del två.
Den militära faktorn. Här handlar det om att beskriva ett enkelt samband av orsak och verkan. Den första faktorn är militär. USA:s regering meddelade i april i år att man skulle dra tillbaka sina trupper från Afghanistan. Detta efter nästan 20 års militär ockupation / närvaro. (USA invaderade Afghanistan år 2001).
Under maj-juni i år har USA lämnat sina största militära baser. Och idag tyder allt på att det bara är en (kort) tidsfråga innan talibanerna åter styr Afghanistan. Senast de styrde Afghanistan var under åren 1996-2001. Då kallade talibanerna landet för ”Islamiska emiratet Afghanistan”.

Jag repeterar: Sällan eller aldrig har orsak och verkan varit mer tydlig än när det gäller talibanernas kommande maktövertagande. USA drar tillbaka sina trupper efter 20 år – och TVÅ månader senare är talibanerna på väg att ta över Afghanistan. Men utrikesministern och den ”utfrågande” utrikes-journalisten är båda fullständigt oförmögna att ge en förklaring eller ställa rätt frågor. Det hela är fruktansvärt pinsamt.

Utan USA:s trupper tar talibanerna över. Och de ministrar som är förvånade över detta borde göra sig själva en tjänst och avstå från intervjuer.

 

Del tre.
Den religiösa faktorn. Den andra faktorn till varför talibanerna nu tar över så snabbt har, naturligtvis, med religionen att göra. Visserligen blev talibanerna rejält utrustade av USA:s ledning, militärt sett, under 1980-talet. Detta för att talibanerna skulle kunna bekämpa Sovjet så effektivt som möjligt. (År 1979 hade Sovjets ledare, precis som USA:s gjorde gjorde 22 år senare, gjort det stora misstaget att invaderade Afghanistan)!
Men USA har självklart även utrustat de trupper som kontrolleras av den regim som USA:s regering själv tillsatte i Afghanistan, efter sin invasion av landet, med ännu fler och ännu modernare vapen än vad talibanerna fick under 1980-talet. (Utvecklingen går ju, som bekant, framåt). Så det väldigt snabba sönderfallet av den, av USA tillsatta, regimen i Afghanistan – och av dess väpnade styrkor – beror inte på någon brist på vapen. De beror på samhällsstrukturen. Eller bristen på en sådan.

USA:s olika regeringar, och den regim som USA har tillsatt i Afghanistan, har varken haft vilja eller förmåga att skapa ett modernare samhälle som, av en större del av Afghanistans befolkning, har uppfattats som ett alternativ till klanstrukturer och islamism. Bristen på ett alternativ till ett shariastyrt Afghanistan är en helt avgörande faktor – speciellt om vi tittar på Afghanistan som helhet.

Därför har talibanerna idag, sannolikt, ett större folkligt stöd än den av USA-tillsatta regimen. Afghanistans korrupta regim – som hela den s.k. ”västvärlden” har stött i 20 år, Sverige inkluderat – har visat sig vara ideologiskt-politiskt svagare än talibanernas medeltida religion. De ministrar som inte förmår inse och förklara detta – utan som inte såg det komma, under 20 år – borde göra sig själva en tjänst och avstå från intervjuer. Detta tål att upprepas.

 

Del fyra.
Det som hade krävts var en massiv satsning på att utveckla Afghanistan. Detta land var inte rikt då Sovjet invaderade 1979. Idag har landet befunnit sig i krig – i vilka världens starkaste militärmakter varit inblandade – under hela 42 år! För att besegra talibanerna hade det även krävts en massiv satsning på att utveckla landet. Det hade krävts en massiv satsning på Afghanistans fysiska och sociala infrastruktur bland annat i form av högre levnadsstandard, utbildning och något sorts fungerande folkstyre. Visst har det sänts stora summor av biståndspengar till Afghanistan. Men den korrupta regimen har gjort att dessa inte haft avsedd effekt. Och även om dessa pengar hade gått till avsedda ändamål måste vi stanna upp ett ögonblick och tänka efter: befolkningsgrupperna i Afghanistan har invaderats och befunnit sig i krig mer eller mindre hela tiden mellan 1979 – 2021. Det handlar om 42 år (egentligen om mer)!

Vi måste ställa oss frågan: Är det någon politisk ledare/kraft i USA eller Europa som ställt sig i spetsen för en strategi som gått ut på att bekosta den massiva biståndsinsats som hade krävts för att bygga upp samhället igen och skapa ett positivt alternativ både till talibanerna och till den korrumperade regim som USA tillsatte – och som föll direkt USA:s trupper lämnade landet? Svaret på den frågan är nej. Men det som hade krävts för att besegra talibanerna var en massiv satsning på att utveckla Afghanistan.

 

Del fem.
Den afghanska regeringens trupper vill idag sannolikt slåss lika lite som soldaterna i den av USA tillsatta regimen i Irak (det land som USA:s regering invaderade år 2003). Den irakiska lyd-regimens soldater inte bara flydde, i vild panik, inför den s.k. Islamiska Statens (Daesh) krigare. Mer än så. Många höga officerare i Irak – som tidigare hade tjänstgjort under Saddam Hussein, och kände sig förnedrade av den regim som USA tillsatt i Irak – gick över till IS (Daesh). Denna organisation kunde därmed inte endast ta över massor av USA-tillverkade och moderna vapen. De fick även tillgång till militär expertis i form av Saddam Husseins tidigare officerare.

Detta hjälpte IS (Daesh) att besegra den regim som USA hade tillsatt i Irak och denna regims trupper samt bidrog även till IS (Daesh) militära framgångar i Syrien. Även IS (Daesh) avancerade chockartat snabbt och behärskade under en period ett område som var större än Frankrike. IS (Daesh) kunde utropa sitt kalifat, som då omfattade stora delar av Irak och Syrien, år 2014. Det som händer i Afghanistan idag är ingen kopia av det som hände då IS (Daesh) tog över stora delar av Irak och Syrien. Men det finns utan tvivel många paralleller.  Talibanerna kommer, med största sannolikhet, snart att kunna utropa sin motsvarighet till ett kalifat – i Afghanistan. Förra gången talibanerna styrde kallade kallade talibanerna det för ”Islamiska emiratet Afghanistan”.

 

Del sex.
Det var ett fruktansvärt misstag, på alla sätt, av Sovjets ledning att invadera Afghanistan 1979. Det var också ett fruktansvärt misstag, på alla sätt, av USA:s ledning att invadera Afghanistan 2001 och Irak 2003.

Det som utlöste USA:s invasioner var i båda fallen (Afghanistan 2001 och Irak 2003) attackerna på bland annat World Trade Center (WTC). USA:s regering hade förklarat ”krig mot terrorismen” och att ”de som inte var med USA var emot USA”. Invasionen av Afghanistan ägde rum den 7 oktober 2001, mindre än en månad efter den 11 september-attackerna på WTC samma år.

 

Del sju.
Terrorismen ska och måste bekämpas – de som följt min blogg vet att detta är en grundtanke i det jag skriver. Men jag vill även påpeka att de som påstår sig vilja bekämpa terrorism kan begå misstag. Även STORA misstag. Vissa misstag spelar motståndarna i händerna. Invasionerna av Afghanistan var, i mina ögon, fruktansvärda misstag. Både då de utfördes av Sovjet och drygt tjugo år senare av USA.

I den stämning som rådde i USA – efter Al Qaidas skrämmande och fruktansvärda angrepp på bland annat WTC – fattades inte de mest övertänkta besluten. Tvärtom. Detta visas inte minst idag då det framgår hur extremt lite som USA:s militära (och politiska) närvaro i Afghanistan, under hela 20 år, har betytt.

Sannolikt anser sig talibanerna ha en hel del räkningar att göra upp med alla de i Afghanistan som har samarbetat med USA och ”Väst” under dessa två årtionden. Alla ”räkningar” kanske inte görs upp omedelbart. Men ”räkningarna” kommer att göras upp.

Återigen: Det är inte osannolikt att talibanerna, efter ett par år vid makten, kommer att ha en starkare ställning i Afghanistan än vad de skulle ha haft om USA (stödd av andra ”västmakter”) inte hade begått misstaget att invadera landet år 2001.

Denna seger för talibanerna kommer dessutom att fungera som en inspiration till våldsbejakande jihadister och andra islamister över hela världen. Även i Sverige. Invasionen av Afghanistan har varit ett tjugoårigt tragiskt misstag – som nu avslutas i ett hotfullt fiasko. För Sovjet blev invasionen av Afghanistan en katastrof. För USA och ”Väst” har invasionen av Afghanistan visat sig vara ett 20-årigt tragiskt misstag. Ett misstag som kan komma att följas av en ny terrorvåg bland annat i Europa.

Jag tillhörde de som tog initiativ till en demonstration mot USA:s invasionen av Afghanistan år 2001. Jag ångrar inget av det jag sade i samband med att denna manifestation avslutades inne i Mimerskolans matsal för tjugo år sedan. Tvärtom.

 

Avslutning – denna gång.
Många länder har haft en egen militär närvaro i Afghanistan. Detta för att, åtminstone symboliskt, stödja USA:s militära och politiska närvaro. När nu talibanerna tar över, bara månader efter att USA börjat dra tillbaka sina trupper, innebär detta att det tragiska misstaget att invadera Afghanistan borde diskuteras i de länder som har deltagit i invasionen. Förhoppningsvis är de ärliga politiska och mediala krafterna tillräckligt starka för att kunna åstadkomma en sådan diskussion. Sverige är ett av de länder där en sådan självkritisk diskussion skulle behövas.

Men självkritiska diskussioner är inte Sveriges starka sida. Jag hoppas därför inte för mycket på någon sådan diskussion. Tiden får utvisa hur starka de ärliga de politiska och mediala krafterna är. I Sverige och i andra länder. Tyvärr bådar de första intervjuerna med utrikesministern, och de aningslösa frågorna från utrikes-journalister i radio, inte gott.

 

En seger för allemansrätt och grundlag – Ålidhems församling har tagit ned skylten. Hundägare kan åter bada sina hundar vid Kyrkstugan

Av , , 3 kommentarer 86

Jag bloggar av två skäl. Precis som andra vill jag påverka.
Men jag vill också motverka en sjunkande politisk allmänbildning
Min förhoppning är att läsare från alla läger ska få ut något av det jag skriver.

__________________________

 

Ingress
Det är en seger för den allemansrätt som omnämns i grundlagen, för Umeå kommuns ordningsföreskrifter och för hundägarna – att representanterna för Ålidhems församling har tvingats ta ned skylten!

Sedan åtminstone i går (onsdag) kväll sitter alltså skyltarna om ”Hundbad förbjudet” inte längre uppe vid Kyrkstugan vid Nydalasjön.

 

Del ett
Sent skall syndaren vakna….
Representanterna för Ålidhems församling – som helt självsvåldigt satt upp den juridiskt ogiltiga (och olagliga) skylten med texten ”Hundbad förbjudet” – har tagit sitt förnuft till fånga och tagit ned skylten. Detta innebär att församlingens representanter har beslutat att ÅTERGÅ till att respektera den allemansrätt som finns omnämnd i grundlagen samt Umeå kommuns lokala ordningsföreskrifter.

Detta var nämligen på tiden. Denna återgång till respekt för lag och ordning är sannolikt ett resultat av det sammanlagda trycket från alla överkörda:
*hundägare med kunskaper om lag och rätt,,
*rättrådiga medlemmar i Ålidhems och i andra församlingar här i Umeå,
*de barn och vuxna som vill bada med sina hundar,
*med flera.

Det gläder mig också att mina blogginlägg har kunnat bidra till att återställa lag och ordning vid Kyrkstugan.
Detta hade inte varit möjligt utan att ni hundägare hade hört av er.
TACK!

Del två
En kort bakgrund – för nytillkomna läsare
Sedan den 3 augusti har jag skrivit tre blogginlägg om hur och varför vissa representanter för Ålidhems församling har gjort sitt allra yttersta för att hindra hundägare från att bada sina hundar vid Kyrkstugan vid Nydalasjön – något som hundägarna har kunnat göra i årtionden.

Denna omsvängning från representanter för Ålidhems församling – till att plötsligt börja köra bort hundägare från badplatsen vid Kyrkstugan – beror på att församlingens representanter utsatts för påtryckningar från islamister (som det Muslimska brödraskapet och de wahhabitiska salafisterna). Dessa islamister utgör en extrem, och liten, minoritet av muslimerna. Men dessa islamister är både väl organiserade och mycket ”talföra”. De försöker ALLTID att framställa sig som representanter för ALLA muslimer. Vilket de absolut inte är.

Jag rekommenderar nytillkomna läsare att läsa mina tidigare bloggar från den 3 aug, 4 aug och 8 aug.

 

Del tre
Genom att egenmäktigt sätta upp skyltar med texten ”Hundbad förbjudet” förvanskade och bröt representanter för Ålidhems församling mot följande lagar och bestämmelser:
1. Allemansrätten som nämns i regeringsformen (2 kap. 15 §),
2. Allmänna Lokala ordningsföreskrifter Umeå kommun (som baserar sig på allemansrätten),
3. Lag (1998:814) med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning.

Dessutom har ”äldre” representanter för Ålidhems församling fått ungdomar att tro att det är församlingen som rår om badplatsen och därför ”bestämmer” över denna. Sanningen är att det är Umeå kommun som äger fastigheten som Kyrkstugan står på.

Men även OM församlingen skulle ha ägt fastigheten (tomten, marken) som Kyrkstugan står på hade fortfarande allemansrätten och Umeå kommuns allmänna lokala ordningsföreskrifter gällt. Det är väldigt illa att ”de äldre” har fått de yngre att delta i att köra bort hundägare med hjälp av vad ”de äldre” måste ha vetat var osanningar!

 

Avrundning
Jag skriver konsekvent ”representanter” för Ålidhems församling. Jag vill nämligen inte lägga skulden för det som har skett på medlemmarna i Ålidhems församling. Och naturligtvis inte på hela Svenska kyrkan, till vilken Ålidhems församling hör.

 

Det glädjer mig att representanterna för Ålidhems församling nu, efter det som har hänt, slutligen har valt att hålla sig till de svenska grundlagarna – och inte till några andra lagar.

 

Detta är en seger för allemansrätten – som omnämns i grundlagen,
kommunens lokala ordningsföreskrifter
samt alla hundägare i Umeå

 

Glad hund.

Ålidhems församling har bundit upp sig till islamister och struntar i lagar. Samtidigt måste vanliga muslimers rätt erkännas. Urladdning stundar?

Av , , 9 kommentarer 107

Jag bloggar av två skäl. Precis som andra vill jag påverka.
Men jag vill också motverka en sjunkande politisk allmänbildning
Min förhoppning är att läsare från alla läger ska få ut något av det jag skriver.

__________________________

Ingress
I mitt förra blogginlägg (4 augusti) lovade jag att berätta sanningen om varför det görs nästan desperata försök att hindra hundägare från att fortsätta att bada sina hundar vid Kyrkstugan – just i år. Sanningen är att det är påtryckningar från islamister som har fått representanter för Ålidhems församling att, genom osanningar och bluffskyltar, åsidosätta bland annat den i grundlagen omnämnda allemansrätten. Samt även Umeå kommuns allmänna lokala ordningsföreskrifter (som bygger på allemansrätten).

Hur ska vi se på representanterna för Ålidhems församling?
Hur djupt involverade är Ålidhems församling med Muslimska brödraskapet och de wahhabitiska salafisterna?

En sak är klar: representanterna för Ålidhems församling står långt närmare islamisterna än vad de står de tusentals hundägare som har alla rättigheter på sin sida när det gäller kunna bada sina hundar vid olika badplatser runt om i Umeå – däribland vid badplatsen intill Kyrkstugan vid Nydalasjön. (Jag skriver konsekvent ”representanter” för Ålidhems församling. Jag vill nämligen inte lägga skulden för det som har skett på medlemmarna i Ålidhems församling. Och naturligtvis inte på hela Svenska kyrkan, till vilken Ålidhems församling hör.)

Om plakatet ovan:
Anställda vid Naturvårdsverket anser följande: Ett plakat av denna typ faller under en speciell lagstiftning. I denna lagstiftnings § 5 står bland annat följande: ”Skyltar varigenom allmänheten avvisas från ett visst område, som är av betydelse för friluftslivet, får inte finnas uppsatta utan tillstånd av kommunal myndighet…”
Representanterna för Ålidhems församling har inte brytt sig om att skaffa något tillstånd från någon myndighet!

 

Del ett
Först några ord om rättigheter och skyldigheter.
Jag tror att det var i slutet av 2017 som muslimerna i Umeå förlorade det rum på NUS som de hade kunnat använda för tvagning av de avlidna inför begravningar av sina troende. Den 23 januari 2020 skrev jag ett blogginlägg med följande rubrik: ”Muslimerna måste återfå ett rum för tvagning inför begravning. Samhället består av rättigheter och skyldigheter. Här ligger rätten hos muslimerna”.
Jag tror inte att muslimerna i Umeå har återfått ett sådant rum på NUS. Men jag anser att muslimer måste få detta. Denna fråga är så viktig för så många att behovet måste tillgodoses. I detta fall anser jag att det är muslimerna som har rättigheten på sin sida.

Jag anser att större betoning måste läggas på rättigheter och skyldigheter i samhället. Med skyldigheter följer rättigheter. Rättigheterna är ett resultat av att man fullgör sina skyldigheter. Uttrycket ”gör din plikt – kräv din rätt” är ett bra uttryck. Jag vet att väldigt många är av samma åsikt som jag i dessa frågor.

Detta om rättigheter. Sedan över till skyldigheter.

 

Del två
Sveriges ”konstitution” består av fyra grundlagar
. Det är på dessa grundlagar som den svenska demokratin vilar. Här duger inte resonemang av följande typ: ”Du tycker si, jag tycker så, men vi kan väl mötas i mitten genom någon sorts kompromiss?” Svaret på ett sådant förslag är naturligtvis följande: ”NEJ, vi kompromissar inte om grundlagarna”.

Det finns självutnämnda representanter för Sveriges muslimer som bland annat kräver att böcker som de ogillar ska plockas bort från bibliotekens hyllor. Med självutnämnda representanter syftar jag på islamister som Muslimska brödraskapet och wahhabitiska salafister. Dessa riktningar utgör extrema minoriteter bland Sveriges muslimer. Dessa islamister utövar ofta ett hårt åsiktsförtryck riktat mot andra muslimer.

Om islamister – representanter för extrema minoriteter som Muslimska brödraskapet och de wahhabitiska salafisterna – ställer krav som innebär att grundlagarna åsidosätts måste både bibliotekarier och representanter för församlingar inom den skattefinansierade Svenska kyrkan klara av att säga NEJ.

Detta är deras skyldighet.

 

Del tre
Hur ska vi då se på representanterna för Ålidhems församling? Dessa åsidosätter nämligen, genom osanningar och bluffskyltar, bland annat den i grundlagen omnämnda allemansrätten. Samt även Umeå kommuns allmänna lokala ordningsföreskrifter (som bygger på allemansrätten).

Islamisterna har alltså lyckats få representanter för Ålidhems församling att dansa efter deras pipa. Åtminstone när det gäller att försöka övertyga hundägare att avstå sin rättighet att bada sina hundar vid Kyrkstugans badplats. Från och med i år pressar alltså representanter för Ålidhems församling hundägarna för att de ska överge den rättighet som de har att bada sina kopplade hundar. En rätt som alltså både bygger på den i grundlagen (regeringsformen 2 kap. § 15) omnämnda allemansrätten, samt på Umeå kommuns allmänna lokala ordningsföreskrifter, som också den bygger på allemansrätten.

När hundägare hindras från att bada sina hundar genom ogiltiga skyltar och argument från representanter för en församling, efter påtryckningar från islamister, handlar det inte ”bara” om förhindrande av hundbad. Det handlar dels om förhindrande av hundbad, dels om ett förräderi mot den allemansrätt som nämns i den grundlag som kallas regeringsformen.

Jag ska uttrycka detta på ett annat sätt.

För att hindra hundägare från att utnyttja sina rättigheter, när det gäller att bada sina kopplade hundar, har representanter för Ålidhems församling brutit och förvanskat innebörden av följande lagar, bestämmelser och uppgifter om ägandeförhållanden:
a) Lag (1998:814) med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning,
b) Allemansrätten som nämns i regeringsformen (2 kap. 15 §),
c) Allmänna Lokala ordningsföreskrifter Umeå kommun,
d) Trots att kommunen äger fastigheten som Kyrkstugan står på har ”äldre” representanterna för Ålidhems församling fått ungdomar att tro att församlingen ”rår om” badplatsen och därför ”bestämmer” över denna.

Det finns många som skiljer mellan tro och kyrka.
Agerandet från representanterna för Ålidhems församling (kyrkan) påminner stundtals om ren laglöshet. Paradoxen i detta fall är att ”laglösheten” inte har syftat till att gynna den kristna tron! Representanterna för Ålidhems församling har agerat ”laglöst” för att tillgodose önskemål från extrema islamistiska minoriteter som Muslimska brödraskapet och wahhabitiska salafister.

Jag ber alla, kristna och andra, att stanna upp ett ögonblick och begrunda detta!

 

Del fyra
Varför ska de som har rätt utmålas som bråkstakar?
De som först tog på sig uppgiften att stoppa hundägarna från att bada sina hundar på badplatsen vid Kyrkstugan började med att föra fram ett tydligt budskap. Representanterna för Ålidhems församling kunde exempelvis uttrycka sig så här:
Du får inte bada din hund i vattnet av hänsyn till muslimer som inte känner sig bekväma med att bada i samma vatten som en hund. Det finns muslimer som har klagat (sagt för att stoppa hundägare från att bada sin hund),
Det handlar inte bara om att det finns plats för alla i vattnet. Det handlar om vilken inställning som man har till att bada i samma vatten som en hund (sagt för att ”tysta” hundägare som påpekat att badplatsen rymde alla),
Men jag är präst (eller pastor) och vill uppmuntra till samförstånd. Man ska inte bråka i onödan (sagt för att ”samförståndet” skulle gå ut på att hundägaren gav upp sina rättigheter).

En sak som förtjänas att understrykas, extra tydligt, är hur begrepp som ”samförstånd” och uttryck som ”man ska inte bråka i onödan” missbrukas av islamisterna och deras svenska medlöpare.

Representanterna för Ålidhems församling gör sitt yttersta för att få hundägarna att avstå från att bada sina hundar enligt allemansrätten, som nämns i regeringsformen (en annan grundlag). För att lyckas med att ”avväpna” hundägarna gör församlingens representanter sitt bästa för att bryta mot lagar, lokala ordningsföreskrifter och sprida missuppfattningar om vem som äger den fastighet som Kyrkstugan står på. När då vissa hundägare ändå står på sig – medvetna om att de både har allemansrätten och Allmänna Lokala ordningsföreskrifter Umeå kommun på sin sida och därför tänker bada sin hund – byter församlingens representanter metod. De kombinerar sig skickligt av två olika metoder:
* förklara sig vilja uppnå samförstånd (bara motparten backar),
* själv uppträda otrevligt.

 

Del fem
Representanterna för Ålidhems församling vill framställa sig som de som endast vill ha ”samförstånd” samt slippa ”onödigt bråk”. Men problemet för församlingens representanter är detta: Hundägarna har rätten på sin sida – flera gånger om. Och ifall representanterna för Ålidhems församling bara accepterade detta så slapp vi onödiga bråk och kunde uppnå samförstånd.

Samtidigt har företrädarna för Ålidhems församling knutit upp sig så starkt till islamisterna – lovat dem att jaga bort både hundägare och hundar – att de tvingas bryta mot lagen och uppträda bryskt mot hundägarna för att dessa ska tappa sugen och söka sig till badvatten i någon annan del av kommunen. Några exempel på hur hundägarna har drabbats av obehagliga påhopp:

* En kvinna, sannolikt en representant för Ålidhems församling, ropade vid upprepade tillfällen till en hundägare som kommit till Kyrkstugan för att bada sin hund, något i stil med ”här ska inga hundar bada”. Detta utspelade sig inför andra som närvarade. Då hundägaren även hade sitt barn med sig kände hundägaren sig mycket utsatt. Det hela lämnade en väldigt dålig eftersmak.

* Hundägare har både känt sig utstirrade av folk de uppfattat som representanter för Ålidhems församling, och samtidigt uppfattat att samma personer satt och talade om dem, samtidigt som de stirrade,

* Då vissa hundägare påpekat att de har rätt att bada sina hundar i vattnet, både enligt allemansrätten och Umeå kommuns lokala ordningsföreskrifter, har representanter för Ålidhems församling backat. Men bara i diskussionerna. Vissa hundägare uppfattade att det var då de hävdande sina rättigheter som den ogiltiga ”förbudsskylten” sattes upp på trädet (se ovan). Alltså: Då hundägarna stod på sig trappade representanterna för Ålidhems församling upp. Genom bluffmetoder!

 

Avslutningsvis
Förstår representanterna för Ålidhems församling vilken strid de har hamnat i? Jag betvivlar detta starkt.

Islamisk rättstradition anser att hundar är ”orena” djur. För ett antal år sedan krävde en holländsk muslimsk politiker, Hasan Küçük, ett förbud mot hundar i Haag. Politikern krävde att hundar förbjuds i alla former i kollektivtrafiken. Detta inkluderade alla stadsbussar från och till alla områden som besöks av muslimska invandrare. Haag är den tredje största staden i Nederländerna. Vid tiden för förslagen bestod Haag av mer än tolv procent muslimer.

Det är samtidigt inte alla muslimska ledare som delar denna uppfattning. Stormuftin i Egypten, Shawki Allam, anser istället att det är möjligt att ”leva med en hund och samtidigt dyrka Allah” (Economist, 27/8-2020).

Det är islamisterna som hårdast står upp för uppfattningen att hundar är ”orena” djur. Islamisterna utgör extrema minoriteter bland Sveriges muslimer. Dessa islamister utövar ofta ett hårt åsiktsförtryck riktat mot andra muslimer.

Detta understryker allvaret i agerandet av representanter för Ålidhems församling.

 

Ålidhems församling försöker vältra över ansvaret för bristande samförstånd och
onödigt bråk på hundägarna. Detta är inte hållbart. Hundägarna har
rättigheterna på sin sida. Representanterna för Ålidhems
församling uppträder alltmer lika islamister.

Ålidhems församling försöker, med hjälp av osanningar, hindra hundägare från att bada sina hundar vid kyrkstugan. Fortsättning följer.

Av , , 9 kommentarer 75

Jag bloggar av två skäl. Precis som andra vill jag påverka.
Men jag vill också motverka en sjunkande politisk allmänbildning
Min förhoppning är att läsare från alla läger ska få ut något av det jag skriver.

__________________________

Ingress
Vilka är det som försöker hindra hundägare från att bada sina hundar på en badplats vid Nydalasjön – en plats där hundägare alltid har kunnat bada sina kopplade hundar under årtionden?

Jag berättade igår (2 augusti) att upprörda hundägare hade börjat ringa till mig redan under förra veckan och att dessa kontakter med upprörda hundägare fortsatte under helgen och även under början av denna vecka. En av de hundägare som jag talat med hade badat sin hund på denna badplats sedan i början av 2000-talet? Andra hade ”bara” badat sina hundar vid denna badplats under tio år eller fem år. För att sammanfatta: Hundägare har alltid haft rätt att utnyttja denna badplats för att bada sina hundar där.

Platsen är Kyrkstugan.

De, som från och med i år, gör sitt yttersta för att hindra hundägarna från att bada sina hundar vid den badplats som hör till Kyrkstugan är representanter för Ålidhems församling, Svenska kyrkan. Tyvärr använder representanterna för Ålidhems församling osanningar som metod för att stoppa hundägarna och deras hundar.

Ålidhems församling har inte ens rätt att sätta upp det ”förbudsplakat” som du kan se nedan.

Plakatet saknar all juridisk betydelse – för hundägare, hundar och alla andra. Detsamma gäller för de muntliga argument som representanter för Ålidhems församling använder sig av för att hindra hundägare från att bada sina hundar vid badplatsen intill Kyrkstugan. Deras muntliga argument saknar, också den, juridisk betydelse. Representanterna för Ålidhems församling har alltså, helt självsvåldigt, från och med i år  tagit sig rätten att med hjälp osanningar  göra sitt yttersta för att hindra hundägare från att bada sina hundar vid Kyrkstugan – något dessa haft rätt till under väldigt många årtionden. Och en rätt som de (hundägarna) fortfarande har.

Plakatet och den muntliga argumentationen saknar alltså all juridiskt betydelse – för hundägare, hundar och alla andra. Alla som har sin hund i koppel kan lugnt fortsätta att bada sina hundar vid Kyrkstugan – precis som under alla tidigare år och årtionden!

 


Om plakatet ovan.
Anställda vid Naturvårdsverket anser följande: Ett plakat av denna typ faller under en speciell lagstiftning. I denna lagstiftnings § 5 står bland annat följande: ”Skyltar varigenom allmänheten avvisas från ett visst område, som är av betydelse för friluftslivet, får inte finnas uppsatta utan tillstånd av kommunal myndighet…”
Representanterna för Ålidhems församling har inte brytt sig om att skaffa något tillstånd från någon myndighet!

 

Del ett
Kommentarer till ”förbudsskylten”:
* Hundägare och hundar räknas här som en del av allmänheten,

* Eftersom Ålidhems församling saknar tillstånd att sätta upp detta ”förbudsplakat” saknar plakatet all juridisk betydelse,

* De enda personer eller kyrkliga organisationer för vilket plakatet ovan skulle kunna få någon juridisk betydelse är för de som olovligen har satt upp plakatet. Jag vet inte om böter skulle utdömas vid en anmälan?

*Jag upprepar lagtexten: ”Skyltar varigenom allmänheten avvisas från ett visst område, som är av betydelse för friluftslivet, får inte finnas uppsatta utan tillstånd av kommunal myndighet…”.
Återigen: Eftersom representanterna för Ålidhems församling inte har brytt sig om att inhämta något tillstånd från någon myndighet –  men ändå har tagit sig rätten att utfärda ett ”förbudsplakat” samt muntligen kört bort hundägare – har de alltså brutit mot lagen (som ju kräver ett tillstånd från en myndighet).
Representanterna för Ålidhems församling har alltså ersatt lagens bestämmelser med osanningar. Och genom att ha agerat i församlingens namn har de (representanterna) även gjort församlingen ansvarig för osanningarna och för brottet mot de bestämmelser som gäller för ”förbudsskylten”.

*Återigen: Alla som har sin hund i koppel kan lugnt fortsätta att bada sina hundar vid Kyrkstugan – precis som under alla tidigare år och årtionden!

 

Del två
Representanter. Jag skriver konsekvent ”representanter” för Ålidhems församling. Jag vill nämligen inte lägga skulden för det som har skett på medlemmarna i Ålidhems församling. Och naturligtvis inte på hela Svenska kyrkan, till vilken Ålidhems församling hör.

Men inte desto mindre är de som försöker hindra hundägarna från att använda badplatsen vid Kyrkstugan representanter för Ålidhems församling, som utgör en del av Svenska kyrkan. I sina försök att avvisa allmänheten (till vilka hundägare med kopplade hundar hör) från ett område som är av betydelse för friluftslivet använder sig alltså representanterna för Ålidhems församling av osanningar. Tyvärr. Detta har jag visat när det gäller ”förbudsskylten” och den muntliga argumentation som ligger i linje med denna.

Del tre
Men är det inte bra att hundar håller sig borta från platser där det finns folk som kan bli skrämda av hundar? Och gör inte hundar sina behov i vattnet? Sådana frågor kan ställas. Svaren är följande:
Svar a)
Det får finnas hundar (i koppel) på bland annat den större badplatsen vid Nydalasjön. Även där kan det finnas hundrädda. Men det är betydligt lättare att lugna eventuellt hundrädda på en mindre badplats än på en större. Det är också mycket mindre liv och kiv på en mindre badplats än på en större badplats (med attraktioner intill som får glada barn att skrika högt). Detta gör ofta hundar lugnare på en mindre badplats.
Svar b)
Det kan hända att olyckor sker och att hundar gör sina behov i vattnet? Men det gör i så fall hundarna på alla badplatser runt Nydalasjön. Även på den stora badplatsen. Detsamma gäller för nästan alla barn. Och för många vuxna. Därför kloreras badhus.
Hundägare brukar vara väldigt bra på att se när det är dags för hunden – och ta upp efter sig. Det syns nämligen då en hund, under tillsyn i koppel, ska till och ”sätta sig”. Och då kan olyckor förebyggas. Sannolikt bättre än när det gäller mindre barn. Men självklart ska barn få bada. Liksom vuxna. Trots olyckorna. Precis som tidigare.

Del fyra
Men det avgörande är att hundar får bada bland annat på den stora badplatsen vid Nydalasjön. Om det skulle vara någon skillnad när det gäller a) hundrädda, eller b) hygienfrågan, är badplatsen vid Kyrkstugan sannolikt bättre än exempelvis den stora badplatsen vid Nydalasjön. Och än så länge har ingen föreslagit ett hundförbud vid den stora badplatsen – med alla attraktionerna – eller vid någon annan badplats runt sjön.

Det som ligger bakom att hundägare, som utan protester har kunnat bada sina hundar vid Kyrkstugan under årtionden, hindras just i år har inget med hundskräck eller hygien att göra. Bakom ligger helt andra skäl. Och dessa skäl ska jag återkomma till i ytterligare blogginlägg.

 

Avrundning.
En av de absolut tråkigaste delarna i denna historia är att de som vet bättre troligen har lurat feriearbetande? ungdomar att föra fram dessa osanningar. OM det skulle vara så att ungdomar får höra av ”äldre” församlingsmedlemmar att församlingen har rätt att sätta upp ”förbudsskylten” och OM de ”äldre” församlingsmedlemmarna dessutom skulle lära ungdomarna att de har rätt att ”köra bort” hundägare så gör sig de ”äldre” skyldiga till något som är värre än att fara med osanning.

De skulle i så fall lära andra, ungdomar, att fara med osanning. Och detta vore illa. Verkligen illa.

Till sist
Jag hoppas att Ålidhems församling själv, eller representanter för andra församlingar i Umeå, förklarar att det vore klokt att ta ned det ogiltiga och olagliga ”förbudsplakatet”, samt att sluta upp med att muntligen försöka hindra hundägare från att utöva sin rätt att bada sina hundar vid badplatsen intill Kyrkstugan.

_______________________

 

I kommande blogginlägg ska jag gå igenom vilka rättigheter som:
* Allemansrätten ger hundägare,
*Allmänna Lokala ordningsföreskrifter Umeå kommun ger hundägare.

*Jag ska dessutom berätta vem som äger fastigheten där Kyrkstugan ligger. De som arbetar där har tyvärr blivit felinformerade om detta – sannolikt av ”äldre” församlingsmedlemmar,

*Jag ska slutligen berätta sanningen om varför det görs nästan desperata försök att hindra hundägare från att fortsätta att bada sina hundar vid Kyrkstugan – just i år.

Hundägare hindras, genom lögner, att bada sina djur i delar av Nydalasjön. I morgon: Vilka är det som inskränker hund+ägarnas rätt – och vad Gäller?

Av , , 2 kommentarer 30

Jag bloggar av två skäl. Precis som andra vill jag påverka.
Men jag vill också motverka en sjunkande politisk allmänbildning
Min förhoppning är att läsare från alla läger ska få ut något av det jag skriver.

__________________________

 

Ingress
Under förra veckan
började hundägare ringa till mig och berätta att de PLÖTSLIGT blivit hindrade från att bada sina kopplade djur i delar av Nydalasjön där vissa hade badat sina djur under fem, tio och till och med upp till 20 års tid!. Detta av mer eller mindre aggressiva personer.

Dessa samtal började alltså komma, helt plötsligt, under förra veckan. Samtalen fortsatte att komma in under helgen och har fortsatt både under gårdagen och idag. Sannolikt på grund av att det, HELT EGENMÄKTIGT, hade satts upp skyltar utan någon som helst juridiskt giltighet – som ett ytterligare försök att hindra hundägare från att bada sina hundar.

Det blev alltså dags att göra något.

 

Del ett
Efter att ha bett om hjälp med att ta reda på vad som verkligen gäller vill jag, med STORA BOKSTÄVER, säga följande:

Hundägare: Ni som har blivit bortkörda från delar av Nydalasjön med argumentet att ni inte längre får bada era hundar där ni alltid har badat dem tidigare har inte, helt plötsligt, tappat era tidigare rättigheter.
De som försöker hindra er från att bada era hundar gör det med hjälp av lögn och bluff!

Hundägare. Ni har samma rätt att bada era hundar – bara det sker i koppel och under er kontroll – som ni har haft tidigare under alla år.
Så bara bada på.
Antingen i baddräkt eller badbyxor tillsammans med era hundar.  Eller från strand/brygga utan egen badutstyrsel. Det enda som gäller, och som även har gällt tidigare, är att ni ska ha hunden under kontroll – i koppel.

Skulle någon försöka HINDRA er så ska ni säga följande: ”Jag har alltid badat min hund här och ingen har sagt något tidigare eftersom jag har följt reglerna – genom att ha hunden i koppel och under kontroll – och jag tänker fortsätta att bada min hund här eftersom jag fortfarande följer de regler som gällt tidigare”!

Skulle någon då hävda att DU INTE FÅR BADA DIN HUND DÄR DU ÄR ska du fråga följande:
a) vilken instans (kommunen, länsstyrelsen eller tingsrätten),
b) har fattat ett nytt beslut när det gäller rätten att bada hundar på denna plats,
c) vid vilket tillfälle fattades detta beslut (datum),
d) hur är detta nya beslut formulerat som säger att det plötsligt gäller nya regler (för hundar och bad) på denna plats.

Du kommer inte att få något svar på dessa frågor.

 

Del två
Skälet är nämligen att de som försöker hindra dig från att bada din hund där du alltid gjort detta – trots att du har hunden under kontroll i koppel – använder sig av lögn och bluff. Och OM de skulle säga att de själva kan bestämma eftersom de äger marken så är detta endast en ytterligare lögn.

Det är Umeå kommun som äger marken (eller tomten eller fastigheten). Detta är hundraprocentigt säkert. MEN även om så inte vore så har de som försöker hindra dig och din hund ingen RÄTT att göra detta. Alltså: lögn och bluff.

 

Avrundning
*I morgon ska jag berätta VILKA som försöker inskränka hundägarnas och deras hundars rättigheter,

*I morgon ska jag berätta vilka lagar och regler som verkligen gäller,
*I morgon ska jag även berätta vilka lagar och regler de som ger sig på hundägarna själva bryter emot!

 

Jag kommer inte att glömma det åttonde budordet.