– Detta är inget blogginlägg om styrketräning – och får därför inget nummer –
Förklaring
Detta blogginägg är ett svar på en insiktsfull kommentar till min föregående blogg.
Den ”styrkeblogg” som hade nummer 9 – ”lumparhistorien” som bland annat handlade om de två främsta anledningarna till att jag har tränat styrketräning, först hemma och sedan i gym, sedan jag var cirka tio år. Jag har tränat för att kunna slåss – vilket kom att förebygga många slagsmål, och för att lindra den söndagsångest som grundskolan skapade. Och som lever vidare trots att jag gick ut nian för ca 50 år sedan.
*Här följer ett utdrag från den i mina ögon insiktsfulla kommentaren
” … Det råder tystnad kring skolvåldet, trots att det påverkar psykisk hälsa och välmående i vuxenåren. Förklaringen idag är dålig impulskontroll och neuropsykiatriska diagnoser hos våldsverkarna. Under min skoltid var alkoholism (och dålig hemmiljö p g a det) orsaken, i alla fall som jag minns det. Tänk ändå vad tiderna förändras (ironi) …” [boldningen är gjord av mig / Jh].
Men beslutet att försvara Henne var den andra saken jag gjorde som var bra.
A. Våldet bland de unga
I. Jag har bearbetat mitt ursprungliga svar på kommentaren ovan till ett blogginlägg
Det du skriver är bara alltför sant – tiderna förändras men våldet består. Det tog ett tag innan den ökande organiserade brottsligheten fick den uppmärksamhet som den förtjänade. Men den går bättre att passa in i gängse modeller (kriminellt våld, offer och polis) än vad tabu-frågor som exempelvis hedersförtryck och islamisternas strävan efter shariastyrda parallellsamhällen gör – som alltså har lett till att debatten ligger minst tio år efter händelseutvecklingen i de sistnämnda frågorna.
Danmark har till och med infört gränskontroller mot Sveriges med den organiserade brottslighet som uttrycklig motivering! Så till slut fick även känsliga PK-journalister och dito politiker tvingas acceptera att den organiserade brottsligheten vuxit till ett verkligt problem. Men att den ibland lever i symbios med islamisterna (inte med muslimer i allmänhet) är ännu för magstarkt för många PK-iter. Den organiserade brottsligheten går även bra att skildra i böcker, radiopjäser och på spelfilm samt i dokumentärer. Det fanns alltså pengar att göra här.
Men den organiserade brottsligheten ”rinner” nedåt i åldrarna. Tolvåringar och uppåt rekryteras. Och, återigen, Danmark har infört gränskontroller mot Sverige p g a ”vår” organiserade brottslighet. Samtidigt har fenomenet ”förnedringsmisshandel” uppstått.
Vissa ungdomar spöar andra och tar sedan deras mobiler och, ibland, till och med kläder. Det går att förneka att detta är ett resultat av Sveriges misslyckade asyl- och integrationspolitik. Och istället gå med i MP, FI, V samt i delar av S för att där få argument för att den misslyckade asyl- och integrationspolitiken inte alls har med detta att göra. Det går också att förneka att jorden är rund. Och istället gå med i föreningar som hävdar att jorden är platt och i dessa få argument för att du ramlar av jorden då du kommer till ”kanten”. Men det vore dumt. I båda fallen. De nya inslagen i våldet bland unga har bland annat att göra med de motsättningar som hederskultur och islamisterna (inte muslimerna i allmänhet) har bidragit med. Nya typer av motsättningar i samhället är både ett resultat av – och har bidragit till – den ökande segregeringen i Sverige. Utanförskapet växte först fram på grund av sociala och ekonomiska – klassmässiga – skäl. Islamisterna försöker förstärka utanförskapet i syfte att skapa shariastyrda parallellsamhällen.
Det svenska misslyckandet, när det gäller att integrera många av de människor som har kommit från andra länder, har inneburit att nya motsättningar har lagts till de gamla.
II. Samtidigt finns alla de gamla problemen kvar.
Allt oftare blandas idag ”traditionella” sociala problem med den nya typer av utanförskap. Barn drabbas fortfarande av sina föräldrars problem med arbetslöshet, alkohol och knark samtidigt som den nya typen av utanförskap – baserad på hederskultur och islamisternas (inte muslimerna i allmänhet) strävan efter shariastyrda parallellsamhällen – tillsammans skapar en ny nivå när det gäller spänningar i samhället.
Dessutom: Sedan årtionden tillbaka har det pågått en intern folkomflyttning i Sverige.
Denna har bestått i att många ur majoritetsbefolkningen – exempelvis etniska svenska barnfamiljer med två föräldrar där båda har fasta jobb – har gett upp vissa bostadsområden och flyttat till andra. Detta har ytterligare skärp segregeringen. Denna grupp, barnfamiljer med fasta jobb, är en av de viktigaste byggstenarna för att skapa ett socialt stabilt samhälle / stadsdelar. Dessa har genomfört en väldig, och alltför lite diskuterad, folkvandring inom Sverige.
I detta läge har vissa yngre – barn i tonåren och ”yngre vuxna” – insett att den organiserade brottsligheten kan utgöra ett alternativ till arbetslöshet och lågavlönade jobb med otrygga anställningsvillkor. Det går till och med att göra ”karriär”, på de lägre nivåerna, inom den organiserade brottsligheten. Ur denna häxkittel har bland annat skjutningar och sprängningar växt fram. Detta förråar i sin tur det ”vanliga” och mer individuella våldet. Även bland unga ungdomar. Från tolv och uppåt. Det kanske finns få verkligt farliga personer. Kanske. Men även de som inte misshandlar eller dödar kan hålla en hel skola, eller stadsdel, som gisslan. Detta visar mitt eget liv från det trygga lilla Umeå på 60-talet.
B. Slåss eller inte slåss …
III. Problemen var påtagliga då jag gick i grundskolan – i form av en brutal hackordning.
Detta tilldrog sig under 60-talet. Både i mellanstadiet på Sofiehemsskolan och i högstadiet på Mimerskolan. Det var en våldets hackordning i vilken även jag ingick. Det handlade inte alltid om fysiskt våld. Bland tjejerna var det ofta en fråga om utfrysning av andra tjejer. Men våldet fanns under ytan. Det visste alla som inte valde att blunda. Jag var inte värst. Men jag var heller ingen ängel. Som jag skrivit tidigare: Slogs du inte påtvingades du istället fler slagsmål! Skaffade du dig ”respekt” (gjorde du folk rädda) genom att visa att du kunde slåss, behövde du slåss mindre ofta. Du var själv ett offer men bidrog samtidigt till att skapa andra offer.
Det värsta med den tiden, för mig, är inte de smällar som att jag själv fick ta emot. Fysisk smärta, som inte ger permanenta skador, är inte så farliga i sig. Insåg jag. Chocken och de mentala effekterna är värre. Anser jag. Det var hemskt att se rädslan i ögonen hos andra, då de såg på mig, och lägga märke till att de gick närmare väggen för att slippa ”stöta ihop” i skolkorridorerna. Jag, och många andra, hade inte ”råd” att säga ”förlåt” till de man gjort illa. Eller till kompisar man svikit. Detta hade tolkats som svaghet (fast jag vet naturligtvis, sedan länge, att detta hade varit att visa verklig styrka). Men på den tiden hade ingen, i det skikt av elever som jag befann mig, sett saken så. Inte heller jag.
Jag spöade inte så många. Men jag gjorde det. Och jag var också utsatt. ”Kungen” på skolan tog en gång stryptag på mig, i samband med att vi bytte om till en gymnastiklektion, och vi stod låsta framför varandra i en kraftmätning som jag inte skulle vinna. Han tryckte hårdare och hårdare och läget började bli kritiskt – inte för att han hade tänkt döda mig – men jag hade hittills inte visat någon rädsla för honom och han kände sig sannolikt tvungen att visa mig vem som bestämde på skolan. Vi båda saknades emellertid på uppställningen och gymnastikläraren kom och ”bröt upp” vår kraftmätning. Detta var den andra, och sista, gången jag hade nytta av en lärare i ett sådant sammanhang.
Jag drogs inte in i så väldigt många slagsmål under dessa tre år. Men eftersom ett slagsmål kunde bryta ut VILKEN DAG SOM HELST tvingades du alltid vara på helspänn. Eller åtminstone på din vakt. Sannolikheten att du måste slåss, en viss dag, var liten. Men den fanns alltid där. Under hela sjuan och allra mest i åttan samt under halva höstterminen i nian (sedan försvann ”Kungen”) var detta dominerande inslag i det liv man levde. Och situationen i skolan tog många med mig med sig hem.
Under åttan gick jag, och en av mina två ”bästisar”, aldrig mer än en meter ifrån varandra på rasterna. Tillsammans var vi säkra för ”Kungen”. Men inte en och en. Under höstterminen i nian försvann alltså ”Kungen”. Ingen visste att berätta var och varför. Men det var inte svårt att gissa att det hade med rättsväsendet att göra. Då var det som om hela Mimerskolan slappnade av. Våldet försvann inte. Men det minskade. Rejält.
En enda elev hade alltså kunnat hålla en hel skola som gisslan!
Detta beroende på att lärarna valde att blunda och att vi elever var rädda för att ta ansvar för det brutala slagsmål som hade krävts för att bryta ”Kungen” välde. Vi hade behövt vara fler än en – och vi kunde inte veta ifall han hade kunnat låta bli att använda sig av sin butterfly-kniv i ett sådant slagsmål.
IV. Ska man verkligen inte slåss – som princip
Jag hade kompisar som jag borde ha slagits för, precis som på Sofiehemsskolan, för att skydda dem. Alla kanske inte kan förstå detta. Då jag såg filmen ”Ondskan” grep den mig djupt. Mimer var inte så. Men inte långt ifrån. Återigen: Jag borde alltså ha slagits för att skydda. Vissa fattar bara inte detta. Jag har berättat om hur det var på Mimerskolan 1966-69, bland annat för folk som trodde på ”fredsfostran”, under 80-talet. Först trodde flera mig inte då jag berättade hur det var. Men sedan började de accepterade att det kunde har varit så. På 60-talet. Men på 80-talet hade vi ju ”fredsfostran”! Då jag förklarade att jag borde ha slagits för att skydda mina vänner svarade vissa: ”Men man ska ju inte slåss”!
Situationen för de människor som berördes av andra världskriget var naturligtvis – som alla förstår att jag förstår – ofattbart mycket värre än situationen på Mimerskolan. Men trots det tänker jag nämna andra världskriget. Min farsas generation var beredda att slåss, och därmed att riskera att dö, för att försöka stoppa Nazityska trupper från att inta Sverige. Från att avrätta och våldta delar av befolkningen. Farsan var inkallad, båda omgångarna, under andra världskriget. Han låg så nära gränsen att han kunde se de tyska soldaternas uniformer. Vad skulle hans generation ha sagt, ifall de tyska pansardivisionerna hade kommit rullande? ”Herzlich willkommen kanske? Och sedan ”Vill ni ha hjälp med att samla in alla ”judedjävlar” och ”kommunistsvin” så att det blir lättare att sända dem till dödslägren?”
Eller skulle farsan och hans generation ha försökt skydda de svenska medborgarna – inklusive de judar som bodde i Sverige och de kommunister samt andra radikaler som redan befann sig i svenska koncentrationsläger – mot den militariserade nazismen? Naturligtvis skulle de ha slagits. De som skulle försvara Sverige hoppades slippa kriget och få leva, jobba och bilda familj. Men vid gränsen gjorde de sig samtidigt beredda att strida och de visste att de troligen skulle dö. Alla som förklarade sig vara pacifister, i detta läge, anser jag vara fega stackare.
Jag menar inte att alla måste ställa sig upp och slåss. Personligen. Förutsättningarna är för olika för det. Det är i första hand fråga om principen. Det jag anser vara så fruktansvärt fel är försöket att göra principen om icke-våld till en överhistorisk, i alla lägen gällande, princip. Detta är ett intellektuellt fegt icke-ställningstagande. Och det provocerar mig. Återigen: Det går naturligtvis inte att jämföra andra världskriget med det som hände på Mimer. Men i båda fallen ställdes frågan ifall du borde slåss för att beskydda.
En av mina två bästa kompisar tvingades rulla från Mimerskolans bakgård, över Skolgatan, ned till Nygatan, längst hela Nygatan fram till ÖK, över ÖK, och en bit till. För där låg ”matan” där vi åt skollunchen. I snön. På våren 1967. Framför fötterna på ”Kungen”. Inför hundra, eller fler, elever från Mimer. Många i ”kungens följe” skrek och skrattade. Ingen gjorde något. På platsen. Och efteråt kom det aldrig någon reaktion från varken lärare eller föräldrar.
Är det någon som tror att detta inte satte spår hos min kompis? Är det någon som tror att jag hade kunnat stoppa ”Kungen och hans följe” genom att säga att jag inte trodde på att slåss. Men att jag allt tyckte att han bar sig lite ovänligt åt och borde betänka att min kompis kanske kunde bli både yr förkyld. Om det ville sig illa! Om någon tror detta så är denna idiot. Det hade krävt det brutalaste av slagsmål – just där, just då – för att stoppa den pågående fysiska och mentala misshandeln av min kompis. Och jag svek.
När lärarna hade tagit sin Mats ur skolan, och inte ville se, måste du ta saken i egna händer. Alltså: Jag borde ha sagt ”ställ dig upp kompis – nu befriar vi Mimerskolan från ”Kungen” en gång för alla”. Och sedan hade det fått gå hur det ville. Så borde jag ha gjort. Men jag gjorde det inte. Ingen annan gjorde det heller. Men jag tillhörde den skara som åtminstone kunde ha försökt. Och jag kunde definitivt ha förhindrat andra trakasserier. Men jag gjorde inte det heller. Ingen enskild elev orkade sätta sig upp mot hackordningen. Men några av oss borde ha försökt.
Det var ett par saker som jag gjorde bra. En dag kom det en ny, naivt snäll, kille till vår klass. Jag tror det var i åttan. Honom räddade jag undan åtminstone vissa trakasserier. Jag tror att han kom från Hagaskolan p g a av mobbing. Och så skickade de honom till Mimer. My Sweet Lord! Han berättade om detta för mig, utan att ha talat med mig tidigare, redan första dagen på Mimer. Han ville sannolikt ha kompisar. Desperat gärna. Han visade mig, hjärtslitande, sina nya gymnastikbyxor. Och frågade om jag tyckte att de var fina. Jag blev matt. Det stod ”offer” skrivet över hela killen. Hade han talat med fel person så skulle hans fina svarta kortbyxor, med guldränder, på sidorna kastats upp i en av björkarna nere vid Kungsgatan där cyklarna och mopederna stod. Jag tog faktiskt hand om honom genom att visa andra att vi var kompisar. Jag tog med honom till gymnastiken som man tar med en kompis. Jag kunde inte annat än att ge honom denna form av ”beskydd”. Men ett sådant åtagande innebar en risk. För mig. För blev killen sedan påhoppad förväntades det, åtminstone av vissa, att jag skulle försvara honom. När jag skriver detta inser jag hur mycket man förstår då man är 14-15 år. Och att en elev inte borde behöva göra sådana överväganden. Men det var just så det var. Försvara eller offra.
Jag bidrog alltså själv till att skapa offer. Aktivt eller genom att blunda. Jag slogs och djävlades för att slippa andra slagsmål och för att själv slippa ta skit. Det är denna insikt som är svårast att leva med. Jag var en del av hackordningen och jag förtryckte andra, samtidigt som jag själv tillhörde de som löpte risken att tvingas slåss mot ”Kungen”. På varje gymnastiklektion, som var gemensamma för honom och mig, trots att vi inte gick i samma klass. Som tur var skolkade han mycket. Det var egentligen endast honom som jag var rädd för. Även om det fanns andra som var större och starkare än mig så var jag inte rädd för dom. Man har ju rätt att också gå oavgjorda ”matcher”.
Men tillbaka till icke-våldet. Det krävs att båda parter är överens om denna princip för att den ska fungera. Om så är fallet är jag för att lösa konflikter genom förhandlingar. Men då förhandlingarna misslyckas? Då vietnameserna ville ha bort USA från Vietnam – liksom de tidigare hade velat ha bort Kina, Frankrike, Japan och sedan Frankrike igen – gällde inte principen om icke-våld. Jag anser att detta är övertydligt då kolonierna världen runt befriade sig från kolonialmakterna.
Det är skillnad på det våld som en förtryckande nation utövar mot den förtryckta, och det våld som den förtryckta nationen utövar mot förtryckaren. Det är skillnad på det våld som en våldtäktsman utövar mot kvinnan, och det våld som kvinnan använder sig av mot en våldtäktsmannen. Det är skillnad på anfall i syfte att förslava, och försvar i syfte att undgå slaveri. Kort sagt: det är skillnad på våld och våld. Jag är mycket kritisk mot de som, likt de tre aporna – blundar, håller för öron och mun – för att slippa se, höra och berätta. Jag är kritisk till de som förnekar verkligheten. Verkligheten är hemsk. Många behöver hjälp med att förstå varför. Men de som varken vågar, eller vill, se verkligheten anser jag vara fega stackare.
V. Jag var faktiskt nära att gå en ”titelmatch” mot ”Kungen”.
Den tjej jag var ihop med kom gående längst en korridor på Mimer. Och ”Kungen och hans följe” hängde i samma korridor. Var tredje eller var fjärde tjej som gick förbi dök han på. Det gick till så här: Kungen ställde sig mitt i vägen, lade en hand på vardera bröstet, och då tjejerna skrek till och lyfte händerna för att skydda sig tog han dem mellan benen. Då Hon kom, mitt livs första verkliga kärlek, sade de oskrivna reglerna på Mimer att du skulle skydda den tjej du var ihop med. Men det krävdes inga regler för mig, i Hennes fall, varken skrivna eller oskrivna. Hon skulle skyddas. Av mig.
Oavsett konsekvenserna.
Kungen gick på de tjejer han ansåg vara snyggast. Och de som såg ”vuxnast” ut. Det innebar att han definitivt skulle ge sig på Henne. Jag kastade in skolväskan i mitt skåp, vred om nyckeln och började röra mig mot honom. Om han då hade stoppat Henne skulle det ha blivit blodigt på marmor- eller stengolvet. Mitt blod. Mitt inre öga såg honom sitta över mig och dunka mitt huvud mot marmor- eller stengolvet. Kungen var helt kapabel till något sådant. Och med sin butterfly-kniv skar han bort en bit hår från vissa av sina offer. Som en trofé. Men jag tänkte sälja mig så dyrt som möjligt. Kungen skulle aldrig fatta vad som hände – under mina första fyra slag. Sedan skulle han ta över kommandot. Det visste jag. Om jag inte fick in en lyckträff så han gick i däck.
Men Hon fick passera. Vilken lättnad. Tack min lyckliga stjärna. Kungen hade sannolikt ledsnat på tjejerna – för den dagen. Men jag skulle verkligen ha gått titelmatchen mot Kungen ifall han hade försökt röra Henne. Detta beslut att försvara Henne var den andra saken jag gjorde som var bra. Men vi killar svek tjejerna, i allmänhet, i sjuan och åttan. Vi var dock några som började skydda klassens tjejer mot en viss lärare. Det var faktiskt en tredje bra sak.
Då större delen av klassen träffades igen – hösten 2009, då det hade gått 40 år sedan vi lämnat Mimerskolan för sista gången – vandrade vi runt i de gamla skolkorridorerna. Jag hade fått låna nycklarna av kommunen och släppte in de övriga i vår gamla skolklass. Jag nämnde då händelse med ”Kungen” för min stora kärlek i högstadiet. Jag sade: ”Här höll jag på att offra livet för dig”. Hon svarade: ”Jag minns”. Detta gjorde mig lycklig. Att även hon mindes. Men det smärtar också. För det understryker att jag borde ha utmanat ”Kungen” då han tvingade min kompis att rulla i snön.
C. Till slut hjälper det inte att säga förlåt – skadan är redan skedd
VI. Tyvärr väntar man ofta till dessa att det är för sent.
Jag kan inte glömma konsekvenserna av denna hackordning. Jag måste berätta om det svåraste. En av tjejerna från vår klass ville inte komma på återföreningen 2009. Vi var två killar och två tjejer som höll i organiseringen av återföreningen. Då vi fick beskedet blev vi tysta. Vi visste ju, alla fyra, varför hon inte kom. Vi hade varit så djävliga mot henne genom ord, utfrysning och på andra sätt.
Men ingen av oss kunde påminna sig varför. Hon hade aldrig gjort något ont. Tvärtom. I den stunden (som varar än idag) skulle vi ha gjort nästan vad som helst för att få det hela ogjort. Men det går ju inte. Vi var skyldiga. Och vissa mer än andra.
Många har sagt till mig, då jag talat om tiden i högstadiet på Mimerskolan, att du/ni var ju så unga. Du måste förlåta dig själv och gå vidare. Och gått vidare har jag. Men varken jag eller andra har glömt. Vad ska sägas till tjejen som inte ville komma trots att det hade gått hela 40 år? ”Knäpp med fingrarna: Det kanske är lättare att glömma nu än när det bara hade gått 30, 20 eller tio år. Dom som plågade dig då var ju bara barn”.
För mig är problemet är att tiden i högstadiet har skapat ett självförakt. Om jag inte kan glömma hur illa andra elever for, hur skulle då hon kunna glömma, hon som inte ville komma. Jag var inte den som råkade mest illa ut. Sanningen är att vi var tillräckligt gamla för att förstå. Men vi var inte tillräckligt starka för att stå emot hackordningen. Det klarade inte ens de vuxna. Men det räcker inte med att konstatera detta. Efter en tid hjälper det inte med att säga förlåt – för skadan har lämnat för djupa sår. Såret har läkt och blivit till ett ärr. Ett ärr man tvingas leva med. Ärren från Mimerskolan.
Vissa vill och kan förtränga. Andra kan det inte.
D. ”Jag minns det som igår”.
VII. Jag har sagt förlåt till ett par killar från den tiden.
Till den av mina två bästisar för att jag inte ställde upp då han tvingades rulla i snön. Och till en annan kompis som jag spöade då jag var förbannad på honom. Mer än en gång. Han var tidvis mycket utsatt – från flera håll. Det var faktiskt honom som jag skyddade på Sofiehemsskolan (läs förra bloggen). Varför just dessa två. Därför att vi fortfarande träffas då och då. Vi är vänner och umgås med jämna mellanrum. Därför har det fallit sig naturligt att tala om de gamla ”goda” tiderna. Dessa båda sade att jag inte hade något att be om ursäkt för. De hade inte heller ställt upp för mig i vissa situationer. För övrigt påstod de att ”det där” var glömt för delas del.
Men det är inte sant. Jag vet att det inte är sant. De är till stor del också kvar på Mimerskolans skolgård. Precis som jag är.
Precis som mitt liv har påverkats av högstadietiden har den även påverkat deras och många andras liv. Både på Mimer och på andra högstadieskolor. Många, många andras. När jag skrev om några av de värsta händelserna från tiden på Mimer – händelser som faktiskt var skälet till att jag började blogga regelbundet under hösten 2017 – var det många som skrev kommentarer och egna berättelser om utsatthet till mig. Vissa ringde. En av kommentarerna kom från USA:s västkust. Kommentaren var på fem ord. Den löd så här: ”Jag minns det som igår”.
Som igår … efter 50 år.
Jag tittade snabbt på namnet och såg det amerikaniserade svenska namnet bakom och visste omedelbart vem kommentaren kom ifrån. Vi hade varit kompisar, efter högstadiet på Mimer, och tillhört det lösligt sammansatta mc-gäng som körde lättviktare då vi var 16-17 år. Jag hade faktiskt även hälsat på honom, på USA:s västkust, under sommaren 1999 då jag ändå befann mig i krokarna.
Men varför talade ni inte med lärarna? Den frågan har jag ofta fått .
Svaret är att på Mimerskolan var det som i maffian. Åtminstone bland killarna. Men jag tror att det var detsamma hos tjejerna. Jag syftar på den tystnadskultur som råder inom den sicilianska maffian. Den kallas för ”Omerta”. Tystnad. Ingen sade något till lärarna. Och detsamma verkar ha gällt även i förhållande till föräldrarna. Vem vill väl förstöra sina föräldrars liv genom att berätta att ens eget liv blivit ett helvete. Jag tror att tystnaden från elevernas sida var total.
Vad som än hände.
Aktningen för den kille som skvallrade för lärarna skulle ha sjunkit ned till botten, och under, i ögonen på de övriga. Lärarna måste själva ha VALT att inte se. Även de som var rastvakter. De körde ut vissa elever som var livrädda för att gå ut då de riskerade att bli slagna och förnedrade inför hundra andra elever. I åttan hade ”Kungen” sin absolut värsta period. Under sjuan och åttan angrepp han ett antal killar – oftast de lite större och / eller de som var duktiga i gymnastik – som han bedömde skulle utgöra en skalp i hans bälte (små plugghästar brydde han sig inte om de var ingen ”merit” att spöa). De han gick på fick följande uppmaning: ”Ställ dig på knä, knäpp händerna och be om ursäkt för att du är så djävla ful.
Den som fick uppmaningen hade maximalt fem sekunder på sig innan slagen kom. Allt detta utspelades på rasterna, inför alla andra elever, som räknades i hundratal. Och bland dessa fanns kanske din käresta eller bästa kompisar. Hur som helst skulle ”alla” få redan på vad som hänt. Skulle inte en sådan förnedring sätta spår? Naturligtvis. Det var en förnedring som var ofattbar. Flera tog emot ett eller två slag och låtsades sedan ”segna ned” som det minst dåliga alternativet. Vissa blodiga. Andra inte. Till saken hör att ”Kungen” hade en fysik som hos en vuxen man redan i åttan. Och han drog sig inte för att oprovocerat slå folk i ansiktet med knuten näve.
Jag slapp Kungen, utom vid det tillfälle då han tog stryptaget på mig, i omklädningsrummet till gymnastiksalen. Det kunde ha gått illa. Men då vi saknades på uppställningen inför gymnastiklektionen kom alltså läraren in och ”bröt”. Jag visade mig helt oberörd. Som om jag aldrig varit rädd. Istället gjorde jag mitt bästa för att tackla Kungen, så hårt som möjligt, under basketmatchen som jag tror följde. Visa ALDRIG svaghet. Den väcker blodtörsten hos rovdjuren.
Inte undra på att ingen duschade efteråt!
Du var aldrig så utsatt som då du bytte om. Ingen kunde garantera att dina kläder inte skulle kunna ligga utslängda och blöta på golvet. Även på vintern. Eller att din handduk inte skulle ryckas av dig och att vissa andra skulle stå och högljutt kommentera storleken på dina könsorgan (uttrycken var naturligtvis mer vulgära än de jag använder nu). Naturligtvis.
Jag kan aldrig kan hitta vissa som jag borde be om förlåtelse. Och idag skulle orden inte hjälpa. Men jag skulle säga dem ändå. Så jag tränar styrketräning. För att kunna slåss och förebygga angrepp. För att lindra söndagsångesten – för efter söndag följde måndag och därmed nästa skoldag. Det är därifrån ångesten kommer. Fortfarande. ”Jag minns det som igår”.
E. Skolgymnastik för alla – eller ännu mer elitidrott
VIII. Min dotter växte upp i Sporthallens tyngdlyftarlokal.
Hon satt på läktaren, lyssnade på Sune på sin bandspelare, och ritade. Detta medan jag och hennes mamma, min dåvarande sambo, tränade styrketräning tillsammans. Ibland kom dottern ned och visade upp sina teckningar. En gång knuffade hennes mamma i mig och pekade över min axel. Jag vände mig snabbt om. Synen var underbar. Fyraåringen hade tagit två av de lättaste hantlarna (1 kg styck), lagt sig på en ledig bänk och körde nu bänkpress med hantlar. Helt på eget initiativ! Jag lade genast till knäböj, marklyft och latsdrag (tror jag) till hennes program. Hon hade alltså alla förutsättningar för att gilla ”skolgympan”. Men istället kom hon att hata skolgymnastiken. Hon bojkottade den. Helt. Fast hon var väldigt noga med allt annat skolarbete.
Tanken på att duscha skrattade hon åt. Bittert. Hon bytte inte ens om inför gymnastiklektionerna. Från fjärde klass till dess att hon lämnade trean på gymnasiet. Istället snubblade hon, klädd som den gotare hon då var, omkring på höga sulor. Svart, svart, svart. Åtminstone i högstadiet. Jag hjälpte henne att få betyg i gymnastik genom att tala med (och delvis lura) hennes gymnastiklärare. Och vad händer sedan, då hon gått ut gymnasiet, jo, hon börjar åter träna. Med vikter i ett gym!
Helt frivilligt.
Ibland i pappas gym. Men det fanns få kompisar där. Naturligtvis. Så det blev träningskort bland annat på gymmet på gamla badhuset intill Gammlia och på Tenton. Dottern tränar fortfarande på gym. Jag vill inbilla mig att hennes mycket tidiga bekantskap med denna miljö har något med hennes frivilliga träning att göra. Men vilket betyg sätter hennes historia på skolgymnastiken?
För mig visar det på vilket nederlag som skolans undervisning i gymnastik har lidit. Jag har hört mig för. Min dotter, idag vuxen, är inte den enda – långt, långt, långt därifrån – som har haft samma, extremt negativa, upplevelse av skolgymnastiken. Och olusten och rädslan finns inte endast hos tjejerna. Den finns även hos killar.
IX. Vad gäller idrott är kommunens största uppgift att få alla att elever att delta i skolgymnastiken.
Jag anser att Umeå kommuns satsning på två (2) fullstora fotbollsplaner inomhus är absurd. Som jag minns det var det under 20 kommuner i hela Sverige (det finns 290 kommuner) som över huvud taget hade en (1) fullstor hall (eller tält) för innefotboll för elva spelare i två lag. Men Umeås skulle ha två (hallar och /eller tält)! Det fick kosta vad det ville. Och det gör det också. Kostar.
Det finns idrottsledare i Umeå som har krävt en tredje, fullstor, plan för fotbollsspel inomhus. I lilla Umeå. Hall eller tält. Jag och det parti jag tillhör var för en (1) fullstor fotbollsplan inomhus. Hall eller tält. Den andra inomhusplanen för fotboll var vi emot. Och tanken på en tredje hall är absurd. Jag hoppas att coronaviruset har fått vissa idrottsledare att inse att idrott varken är livet. Eller döden. Men att covid-19 är på liv och död.
Det är alltså många, inte endast tjejer utan även killar, som är rädda för att gå ned i omklädningsrummen på skolgymnastiken. En del går ned i alla fall. Andra inte. Och det är många som inte gillar tävlingsmomentet. Det finns många skäl som tillsammans leder elever att skolka från, eller bojkotta, skolgymnastiken. Låt mig nämna några av skälen:
a) de stressande tävlingsmomenten,
b) rädslan för omklädningsrummen,
c) stressen för de som vill hinna duscha innan nästa lektion.
Vad grundlägger skolgymnastiken hos dessa tjejer och killar?! Kanske en livslång avsky för fysisk aktivitet av ”idrottslig” karaktär? Alla har inte föräldrar som själva tränar, en pappa med eget gym som har gått kurs för att bli en PT (personal trainer) och som kan ställa vikter och maskiner till förfogande i en trygg och säker miljö. Och som därför kan försöka bidra till att väga upp de negativa erfarenheterna från skolgymnastiken.
Umeås val står mellan skolgymnastik för alla – eller en fortsatt satsning på elitidrott genom en tredje fullstor inomhushall för fotboll. Eller något liknande – nytt, kostsamt och oansvarigt – projekt.
E. Fel att förlåta vinnarskallarnas våld
X. Våldet finns bland ungdomarna – och på vissa håll växer det.
Och idrotten är inte något självklart universalmedel mot våldet. Speciellt inte elitidrotten. Varken på läktaren eller på plan. Den kanske mest kända av Umeås alla fotbollsspelare, i modern tid, sparkade en liggande spelare från motståndarlaget. Under match. Med sina hårda fotbollsdojor. En lokal journalist skrev att detta inte var för första gången. I lättsamt tonfall. För hon var ju ”en sån vinnarskalle”.
Fy fan. Det är fel att förlåta vinnarskallarnas våld. Och för varje kvinna som gör så, i skydd av idrotten, finns det hundra karlar.
Det är exakt denna förlåtande mentalitet – på plan, på läktarna och på sportredaktionerna – som gör att många inte vill vara med. Inte på skolgymnastiken. Inte idrotta alls. Alla typer av våld speglar sig i skolorna. Och självklart i gymnastiksalarnas omklädningsrum. Ska detta vara så förbannat svårt att förstå. Nej. Och alla säger sig förstå detta om man tar upp det i fullmäktige. Men vad händer? Utan vuxnas närvaro kommer det inte att ske någon förbättring. Och det måste dessutom vara rätt vuxna! Skolan speglar samhällsutvecklingen. Och lärarna orkar inte med att stoppa samhällsutvecklingen. Dagens lärarkår pluggade en gång för att få undervisa barn. Inte för att stoppa slagsmål och kanske själva utsättas för hot – och ibland till och med våld.
Jag vet inte ifall våldet bland unga har det ökat eller minskat sedan 60-talet. Kanske är det färre som använder våld. Kanske har våldet blivit brutalare. Jag vet inte. Men jag ska ta reda på det. En sak vet jag dock med säkerhet: Under 60-talet talades det för lite om våldet bland de unga. Detsamma gäller idag. Det räcker inte med några artiklar om ungdomars svåld i en viss kommuns utanförskapsområden. Vid ett tillfälle. Och några artiklar om ungdomars våld i ett annat utanförskapsområde. Vid ett annat tillfälle. Våldet bland unga finns där – hela tiden. Och det kommer att avspegla sig i skolorna som utgör de ungas största samlingsplats. Och då även i omklädningsrummen. Det talas om poliser och vaktbolag. Å ena sidan. Det talas om en en tredje fullstor inomhushall för fotboll i lilla Umeå. Å den andra. Det är uppenbart att befolkningen, även i Umeå, lever i skilda världar.
Som jag ser det: Antingen trygg skolgymnastik för alla – eller ännu mer av elitidrott. För pengarna räcker, sedan länge, inte till allt. Dessutom ska inte vinnarskallarna ursäktas för att de är vinnarskallar – det vill säga en produkt av idrottsrörelsen.
Avslutningsvis
Vi får lära oss, både direkt och indirekt, att samhället alltid går framåt-uppåt. Både ekonomiskt och vad gäller de mänskliga relationerna. Men detta är så fel. Så fel. Vi får även lära oss att det är fult att slåss. Som vore detta självklarheter.
-Det går inte automatiskt framåt.
-Samhället blir inte automatiskt rikare,
-Rikedomen fördelas inte automatiskt rättvist,
-Folk uppträder inte självklart på ett mer mänskligt sätt mot varandra,
-Och i mina ögon finns det både situationer i vilka det är rätt att slåss – och andra där det är fel.
Jag anser att vi är inne i en epok som präglas av en omfattande bakåt-nedåtrörelse.
Denna bakåt-nedåtrörelse avspeglar sig självklart även bland ungdomar.
Både i och utanför skolorna – både offentliga och privata.
Det är den vuxna ”eliten” som går i täten.
De som sparkar på redan liggande.
Det behövs nya förebilder.
Definitivt.
_____________________
PS. Måste jag träna för att försvara mig?
Våren 2018 hotade en kille på cirka 35 att ”döda” mig ifall att jag fortsatte tala i mikrofonen på Rådhustorget. Det var under valrörelsen och jag fortsatte att prata. Och hamnade i TV4 i Stockholm p g a just den händelsen. Jag hade först försökt nå fram till killen mentalt. Men det gick inte. Jag uppfattade att han var berusad men inte på sprit. De som druckit sprit brukar lugna ned sig om de får säga vad de har på hjärtat. Men detta var något annat. Killen såg mig rakt in i ögonen och sade att han skulle ”döda” mig ifall jag fortsatte att tala. För första gången någonsin sedan 1975 ringde jag polisen – som tog hand om saken väldigt snyggt. En eloge. Men det tog självklart en stund innan de kom. Vad skulle jag ha gjort ifall killen hade försökt att äntra talarstolen intill ”standing man” där jag stod? Såvitt jag visste kunde han ha en kniv. Jag skulle, naturligtvis, ha hindrat honom från att ta sig upp på podiet. Om han hade försökt. Och då skulle antingen han, eller jag, eller båda, ha gjort sig illa. Hoten varierar. Men söndagarna kommer väldigt regelbundet. Med över 50 års tyngd. Så, ja. Jag måste träna för att försvara mig. Både mot det som hände under 60-talet. Och det som kanske händer i morgon. DS.