Rådhusesplanaden

Läser med spänning artikeln på vk.se som basunerar ut att "rådhusesplanaden kan bli gågata" med stora bokstäver. Låt mig därför konstatera ett par saker först. Frågan är definitivt inte ny, det har i omgångar lyfts fram att biltrafiken innebär ett störningsmoment här, det har talats även i tekniska nämnden innan p-garagets diskussion om trottoarerna skulle breddas och vägen gå i mitten. De skisser som finns sedan tidigare är framtagna i samband med parkeringsgaragets planprogram och visar på att biltrafiken tonas ner som i dag kan nog de flesta hålla med om totalt dominerar stadsbilden på rådhusesplanaden.

Vi håller på att titta på rådhusesplanadens utformning och pengar finns avsatta i investeringsbudgeten. Jag är inte nöjd med hur det fungerar idag, det gröna parkstråket som löper längs esplanadens mitt är oerhört viktigt att värna men nyttjas alldeles för dåligt. Det gröna har blivit en barriär som inte nyttjas och som måste göras mer attraktivt. Detta måste ingå som en del i planeringen av framtidens esplanad. Ett annat faktum är att när persontrafiken ökar vid tågstationen så kommer esplanaden att bli ett tydligare shoppingstråk. Det ska också vägas in.

Men grundtanken i medborgarförslaget att öka möjligheten att strosa i lugn och ro på rådhusesplanaden är riktig. Frågan är sedan vad som är bästa åtgärderna.

Andreas Lundgren(s)
2:e vice ordförande, tekniska nämnden

Etiketter:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Arkiv
RSS Nytt från vk.se