Trafikproblem i Hörnefors

Det har väl knappast undgått någon att Bådahällans samfällighetsförening grävt av gamla riksväg 13 mellan Hörnefors och Sörmjöle. Däremot verkar inte alla ha uppfattat vem som bär ansvar för detta utan riktat sin ilska mot kommunen och Hörnefors kommundelsnämnd.

Låt mig därför bara klargöra att Umeå kommun inte har något att göra med detta och att samfällighetsföreningens motpart är Trafikverket. Det är Trafikverket som beslutar om övertagande av enskilda vägar och graden av upprustning som sker.

Umeå kommuns reglemente för enskilda vägar gäller från 2007 och vår del i detta är att vi stödjer med en bidragsdel för underhåll och investering av vägar. Vi ger dels bidrag till statskommunala vägar till en summa av 20% av Trafikverket beslutad bidragsgrundande kostnad för vägkategorierna A-D samt F. För kommunala enskilda vägar utgår ett bidrag för vägar längre än 200 meter.

Tekniska nämnden kan som kommunens väghållarnämnd inte agera utanför det uppsatta reglemente som beslutats av Umeå kommunfullmäktige. Vi har inte heller något kommunalt ansvar för Bådahällans väg. Men självklart ska vi ha bra vägar i vår kommun och det är bara att hoppas att parterna kommer överens så boende i området slipper fortsätta bli lidande.

 

3 kommentarer

  1. Urban Bengtson, idékonsult

    Detta är inte någon Bådahällans väg. Det är en väg för Sörmjölebor som är fastboende, vi stugbor som bor där i hela området och för alla besökande och inte minst turister som Umeå kommun gör reklam för för att det finns fina sandstränder och badplatser samt båthamn, mm.

    Det är inte en ”enskild väg” enligt paragraferna utan en verkligt allmän väg. Så har det varit i alla tider och än mer idag genom att Umeå kommun i sin översiktsplan och en kommande fördjupning vill satsa på dessa stug- och allmänhetens områden.

    Tekniska nämnden kan behöva en resa i historien och i översiktsplanens framtidsvisioner samt i verkligheten och se denna pulsåder bredvid E4:an. Även Hörnefors kommundelsnämnd bör se vilket värde det är för kommundelen att för sina boende ha så fina friluftsområden nära och lätt tillgängliga för alla, året om (även vintertid med snö och is).

    Vi som vistas där i våra stugor och hus delar gärna med oss av detta fina och ställer upp den reklam Umeå, både stan och kommundelsnämnden, gör för att komma och vara här. Men då får det allmänna dra ett större strå till stacken.

    Även Botniabanan kan behöva denna väg liksom vid omdirigeringar av trafik samt inte minst vara en säker väg för cyklande och mopedister samt lantbruksmaskiner. Ur miljö och säkerhetssynpunkt ska Umeå kommun ta större ansvar, ihop med Region Västerbotten och Trafikverket. Så lite initiativ här, det är politik och politiker till för.

    Vi som har stugor/hus har ändå egna mer enskilda vägar att ta hand om och som inte är samma genomfartsled. Dock står vi för att allmänheten, helt gratis, får köra här och ta sig till stränder och hav.
    Så det är inte mycket begärt att Umeå kommun lever upp till sin översiktsplan och kommande för detta kustområde.

  2. Andreas Lundgren

    Svar till Urban Bengtson, idékonsult (2011-09-01 19:08)
    Kommunen ansvarar inte för enskilda vägar. Skulle detta bli allmän väg utanför tätort så är det Trafikverkets uppgift. Det är därför Bådahällans samfällighet också har dem som motpart. Om Umeå kommun ska gå in i detta så ska likställighetsprincipen gälla mot övriga samfällighetsföreningar. Historiskt har kommunen haft ett hästjobb med att reda ut vem som gör vad på vilken väg då det tidigare var vanligt att gränserna inte var tydliga.

  3. Urban Bengtson, idékonsult

    Men denna kustlandsväg är inte svår att se om en allmän väg i verkligheten, då den alltid varit genomfart för boende och allmänhet genom alla år. Och än mer nu med vajerväg på E4:an, Botniabanan och vindkraftsverk, satsningar som är till stor del allmänpolitiska.

    Ett EU-projekt för flera år sedan tog fram kustlandsvägen som en framtidsturism-sak och nu gör Umeå kommun det i dagens information och genom översiktsplanen. Denna insikt är inget hästjobb utan enkel.

    Det sades också i fullmäktige nyligen att kommundelarna är viktiga i uppfyllande av befolkningsmål och Umeå som storstad. Så ta en dialog med Hörnefors kommundelsnämnd och Region Västerbotten och agera politiskt med Region Västerbotten gentemot Trafikverket. Och det innan första olyckan på E4:an i vinter är ett faktum pga av tvingande omväg.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Arkiv
RSS Nytt från vk.se